h1

Men hallå – vem ifrågasätter PISA?

04 juni 2014

Debatten om svenska elevers resultat och PISA-prov går vidare. Dagens Nyheters artikel idag, som jag skrev ett blogginlägg tidigare om, har kommenterats av Sanna Rayman på Svenska Dagbladet. Jag måste säga att hon skriver väldigt bra, läs själv.

Även Skolvärlden har skrivit en kommentar huruvida svenska elever är motiverade att genomföra PISA-proven, länk.

Annonser

7 kommentarer

    • Det ligger mycket i det som står i artikeln, men att man ”endera kan matten eller inte” är ju uppenbart fel. Så ser inte uppgifter på matteprov ut, varken på nationella prov eller PISA. Visst finns det rena standarduppgifter, men flertalet uppgifter kräver kognitiv ansträngning, eftersom det inte är uppenbart från början hur uppgiften kan lösas. Är man omotiverad lägger man kanske inte ner den energin.
      Nu tror jag ändå inte att detta spelar någon roll frö jämförelsen, eftersom det fenomenet verkar vara ungefär lika vanligt i många andra länder och över tiden.


  1. Jag blir galen på alla som likt strutsen sticker huvudet i sanden. ”Never underestimate the power of denial”‘
    Folk har inte fattat att Pisa egentligen testar skolans förmåga att utföra sitt arbete. Vi har dem elever vi förtjänar. Att påstå att resultaten är dåliga på grund av att eleverna inte var motiverade visar två saker: att vi har slöa elever med attitydproblem som förbehåller sig rätten att välja bort att göra sitt allra bösta samt pissdåliga lärare som inte kan motivera elever till att prestera maximalt.. Alltid!


    • Tack för det citatet Lena. ”Never underestimate the power of denial”! Det känns som om hela skolvärlden går under detta statement, eller i alla fall de som har maktn.


    • Bra kommentar Lena. Det är verkligen förvånande hur vissa (t ex de som på denna blogg går under beteckningen PIE) kräver extremt vattentäta belägg för allt som tyder på problem med den svenska skolan, samtidigt som de hur lättvindigt som helst påstår att den svenska skolan har stora fördelar. De jobbar verkligen med olika måttstockar beroende på vilka frågor som diskuteras.


      • Niklas,
        När det gäller att lyfta fram hur bra svensk skola är (vilken den också är i en del områden och på en del skolor) lyfter man/PIE fram innerstadsskolor eller skolor i medelklassområden, där i princip alla elever lyckas. Men brister i grundläggande kunskaper, typ läsa flytande och de fyra räknesätten, finns hos elever som går i förortsskolor, i skolor i segregerade områden och i små orter på landsbygden. Varför åker inte PIE dit med sin arsenal av metodik som alltid funkar? Varför börjar man inte på Hjulstaskolan, som är en av de sämsta skolorna i Sverige – alltså rent resultatmässigt (kanske är en bra skola på annat sätt). Oups, Hjulstaskolan har ju redan fått tre års handledning av Skolverket, vilket inte lett till ökade resultat. Fel av mig!


  2. Historien demonstrerar att dumhet inte har någon gräns annat än undergång. Faller Sverige till sista plats i världen så kommer säkert någon försöka blunda för det med.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s