h1

Förortens hjältar

21 september 2014

I går (20/9-14)  var jag med om något stort. Kartellen skulle spela på O´Learys i Haninge centrum. Jag gillar Kartellen både musikaliskt och för deras engagemang för ungdomar i förorten och givetvis för att de sätter ord på den frustration som finns i ett segregerat samhälle – inte minst ekonomiskt. Min son Malcolm lyssnar mycket på Kartellen och även min fru. Så vi åkte dit. Konserten var bra, men ljudet var inget vidare, ändå häftigt att i en liten källare få uppleva Kartellen live.

Det stora för mig var egentligen inte själva konserten, utan att jag träffa ett gäng gamla elever. Och vilket kärt återseende. Dessa killar: Mohamed, Tony och Akay som gick på Jordbromalmsskolan och som jag hade mycket att göra med. Dessa killar! Vilka hjältar som jobbar med Kartellen och med att få igång ungdomar i förorten att göra något vettigt med sina liv. Dessa unga män som är förebilder för dagen kids, runt om i landet – det är stort för mig. Och jag kan på riktigt säga att Mohamed, Tony och Akay är de verkliga hjältarna, för de jobbar mot segregation och för ett samhälle där alla får plats. Kärlek till er och kärlek för alltid till Jordbro!

Det var även mycket roligt att träffa ett gäng andra gamla elever: Yasin, Halil, Daniel och Mile för att nämna några. För den medelklassgubbe jag är  var det härligt att se den positiva återväxten på gräsrotsnivå. Det är i förorten vi behöver satsa – politiker, myndigheter, skola, lärare och rektorer. Det finns en oerhörd kraft därute, som vi ska utnyttja positivt och motverka segregation, fördomar och främlingsskap. Men vi behöver samverka. Tack alla ni som bidrog till denna unika upplevelse för mig och tack Inka Tattoo för att ni gjorde en gubbe glad!

PS: Ett tillägg skrivet efter detta blogginägg publicerats första gången. Jag är oerhört stolt över mina gamla elever Mohamed, Natasa, Mimmi, Demet, Patrik, Mirela, Narcisa, Nadja – hoppas jag inte glömt någon. Ni som visar att ni är så grymma dagligen och tror på kommande generationer. Jag är stolt! Även ni andra ungdomar som jag förvisso inte varit lärare för, men som gör ett fantastiskt jobb. Sträck på er! Ni är förebilder.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

 

8 kommentarer

  1. Att du gillar våldsförespråkande Kartellen med kriminella inslag, förvånar mig. Visst, man kanske kan känna kärlek och empati för enskilda medlemmar som människor. Men som grupp och förebild? Nej!
    Ser inget positivt med Kartellen och vad de står för.


    • Dick,
      Kartellen uttrycker vad många ungdomar i förorten känner. Att gruppens medlemmar varit kriminella och att de förespråkat våld är något som de tar avstånd från om du läser intervjuer. Det handlar om socialrealism och de är ute och föreläser mot våld och droger.


      • Resonerar du likadant ifråga om SD? De har officiellt tagit avstånd från rasism.


      • Fredrik,
        Det är en viss skillnad på ett helt parti som består av ett gäng personer som gång på gång via handling visar att de är både rasister och homofober och en musikgrupp som i princip består av en person som uttalar sig, det vill säga Sebastian Stakset. Viss skillnad – eller hur?


      • Ja, det är förvisso skillnad men problematiken kvarstår enligt mig. Många menar trots allt att Sebbe fortfarande är våldsbejakande.

        Vi kan ta en partiliknelse också. På samma sätt som SD har grumliga rötter som de nu säger sig ta avstånd ifrån är V är ett gäng kommunister och mördare som återkommande visar sitt fula tryne i vänsterextremistiska aktioner.


      • Hej igen Fredrik,
        Det är uppenbart att vi har olika åsikter när det gäller Sebbe Staxx kontra SD.

        När det gäller V så vet jag att det är några som kallat sig för kommunister tidigare, kanske är det även en del som gör det fortfarande. Däremot är jag högst osäker på hur många mördare som finns bland partiets medlemmar. När det gäller den vänsterextremistiska aktionen så är det ingen skillnad mellan dem och de högerextrema. Man ger sig ut på gatorna för att slåss – inte ok enligt mig. Huruvida V företräder dessa vänsterextremister som slåss är jag högst osäker på, om de ens har någon koppling till varandra. Högst osäkert måste jag säga.

        För övrigt brukar jag sällan diskutera politik på denna blogg, så länge det inte handlar om skolan.


  2. Johan… en fråga… som jag undrat lite over.

    Som du vet, så står jag helt och hållet på din sida betr. att elever *måste* få en adekvat återkoppling från sina lärare inclusive återkoppling via ett vettigt betygssystem.

    Jag har aldrig sett dig skriva om annat än skolan.

    Men, i somras efter att Athena Farrokhzad överraskat med ett kontroversiellt Sommar-program, så läste jag flera inlägg någonstans (SRs twitterflöde… tror jag) från någon, som verkligen stred oreserverat för allt som Athena Farrokhzad framfört …. och som kallade sig för ”Johan Kant (rektor)”.

    Inläggen postades med en annan bild, än den bild, som finns här på bloggen (bilden var rätt suddig).

    Min hypotes var, att någon annan person hade kapat din identitet …och jag övervägde att jag skulle mejla dig om det… men det blev inte av.

    Var det du själv som skrev de inläggen – eller var det någon annan, som utgav sig för att vara du?


    • Hej Arvid,

      Jag gillade Athena Farrokhzad på grund av att hon lyfte fram och diskuterade det som väldigt få diskuterar. Däremot var jag inte enig med hennes åsikter helt och hållet. Mitt twitterkonto har inte blivit kapat, men däremot är det säkert någon som har twittrat i ett falskt ”Johan Kant-namn”. Tyvärr! Det är inte första gången det händer, heller inte första gången jag blir misskrediterad av personer som inte står för sina åsikter. Fegt anser jag.

      Om det är så att du känner till dessa kommentarer får du gärna länka till mig.

      Allt gott! // Johan



Kommentera

