h1

Vill bara påminna!

11 februari 2015

Det är just detta som gör att lärare till samhällets viktigaste arbete:

För övrigt ansar jag att det nu har gått 20 år av nedmontering av samhällets viktigaste arbete. Dags att förstatliga lärarkåren!!!!

Annonser

5 kommentarer

  1. Ja, det var något annat än betyg.
    Tack för upplysningen!

    Sedan undrar jag varför Belgien sätter betyg från första klass och inte gör som Danmark och Norge och börjar i åttonde klass? Och varför sätter man betyg i Belgien tre gånger om året när vi i Sverige endast gör det två gånger. Och varför har Belgien 20 betygsteg när vi i Sverige endast har sex betygsteg.

    Och varför får skolor själv bestämma i Island och Finland när betyg ska införas för första gången?

    Jo, antagligen för att svenska politiker ska ha något att diskutera och kompromissa om, tillsätta utredningar etc. och på så sätt skapa nya arbetstillfällen.

    Men det kanske är dags att låta lärare vara lärare – ett av de äldsta yrken i vår civilisation – som kom att moderniseras genom 1842 års förordning och som sedan dess har varit utsatt för ständiga experiment och reformer liksom övriga samhället.


  2. Så sant, det finns ju forskning som stöder detta: att svensk skola har sönderreformerats. Det finns forskning som stöder det faktum att det bästa är att låta lärare vara lärare, professionella och autonoma. Det ger bättre resultat. Åtminstone var det detta Mackinsey 2010 kom fram till. Om ett land i en viss utvecklingsposition vad gäller utbildningssystem inte fyller upp vissa kriterier kommer resultaten inte att förbättras. För Sveriges del gällde det att se lärarna som professionella och autonoma – det skulle kunna höja elevernas resultat. Skedde det? Nej, och vad hände? Det kunde jag förutsäga i min avhandling. de svenska resultaten gick ner ytterligare. Ännu längre från excellent… där Finland just då huserade i ensamt majestät.
    Så helt klart: det är dags att återge lärarna deras autonomi.


    • Stella,

      För Sveriges del gällde det att se lärarna som professionella och autonoma – det skulle kunna höja elevernas resultat.

      Om jag minns riktigt så var McKinseys rapport väldigt tydlig både när det kom till lärarens centrala betydelse som den organisatoriska formen.

      Att se (och ge) läraren en professionell organisatorisk autonom roll (tror jag) definitivt också både höjer attraktionskraften och förbättrar möjligheten att rekrytera fler toppkandidater till läraryrket, men, leder en sådan förändring i (och av) sig själv till bättre resultat. Visade McKinseys rapport det?

      Jag undrar dock om det inte finns ett (potentiellt) kritiskt förbehåll här som går tillbaka till lärarkårens kapacitet, dvs, den enskilda läraren måste också ha färdigheterna och kunskapen för att praktiskt kunna utnyttja ”friheten” och ansvaret på det sätt som krävs.

      Mot det ska ställas att Sverige under lång tid bevisligen haft mycket svåra problem både med rekryteringen som med lärarutbildningen som sådan, vilket borde göra att lärarkårens sammansättning (troligen) skiljer sig (rätt dramatiskt) jämfört med många av de framgångsrika länder där läraren idag har en stark professionell roll.

      Problemet vi har är ju (till del, och som jag upplever det) också att utbildningens innehåll, ideologin och metodiken som lärs ut (och har lärts ut) på lärarhögskolan i stora delar inte bara strider mot ”best practice” (som jag förstår det) från Finland, Kanada, Singapore, Japan, utan också mot hur vi idag tror oss veta att hjärnan fungerar och lär sig.

      Att åter ge läraren en autonom och professionell roll är oerhört viktigt (tror jag), men, jag undrar om det inte kan vara lite farligt att anta att det (i sig själv) skulle förändra situationen och resultaten?


  3. Håller med i allt du skriver Nicklas Myhrbjörk!!!


    • Karin,
      Tack, roligt och betydelsefullt att få en sådan feedback!

      När jag började att läsa på om skolan så var det inte alltid enkelt att hålla ordning på vad som faktiskt är upp och vad som är ned, eller omformulerat och travesterat på Astrid Lindgren: om det är jag eller Anton som är tokig…



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s