h1

Ett historiskt seminarium i Haninge

17 maj 2015

Under många år har det varit diskussioner i media kring bedömning och betyg. På den här bloggen har debatten stundtals gått varm, inte minst på grund av att jag ifrågasatt en hel del av det etablissemang som gör sig till tolkningsföreträdare i bedömningsfrågor. När betygsmotståndarna basunerat ut sina ”falska sanningar” har jag försökt ge konkreta exempel på hur feltolkningen ser ut.

Vårens hallelujah-händelse var när Vetenskapsrådet, med Christian Lundahl i spetsen gick igenom forskningsläget när det gällde betyg, länk. Man kunde konstatera att det inte fanns någon forskning vare sig huruvida betyg i tidig ålder var bra eller dåligt. Så vad ska man göra för att ett seminarium och en diskussion inte ska bli ideologisk? Jag kom fram till att jag var tvungen att organisera det hela på egen hand och det har jag gjort.

Lördagen 5 september kommer vi hålla ett seminarium kring Rättssäker betygssättning. Per Måhl och Bo Sundblad kommer leda själva seminariet och jag kommer tillsammans med Peter Fägersten finnas tillgänglig. Här är inbjudan: Pedagog Haninge 1. Flyttat, se: https://johankant.wordpress.com/2015/08/20/bedomningsseminarium/

Varför en lördag?

Av praktiska skäl kan många lärare delta utan att behöva bekymra sig för planering och vikariefrågan. På så sätt kan hela arbetslag delta om så önskar. Även lärare som är intresserade, utan att blanda in arbetsgivaren, kan på eget initiativ komma denna dag, eftersom avgiften för att delta är mycket låg (endast 625 kronor inklusive moms).

Det kommer finnas möjligheter att hänga med på ett postseminarium där du får möjligheter till personliga samtal med Per Måhl, Bo Sundblad, Peter Fägersten och mig. En möjlighet att träffas ”in real life”.

Inbjudan till detta seminarium kommer skickas med e-post till kommunerna söder om Stockholm för att väcka upp en diskussion kring bedömningsfrågor. Platserna är begränsade så är du riktigt sugen på att vara med på denna historiska händelse behöver du anmäla dig snarast.

Hoppas vi ses!

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets absolut viktigaste arbete.

12 kommentarer

  1. Du glömde ”för övrigt anser jag att…”


    • Vilket slarv!!!!


  2. Vettig fortbildning.. Puh, ingenting, absolut ingenting, har jag med mig från lärarhögskolan in i yrket om detta. Vilket lotteri är inte betygssystemet…


    • Gustav,

      Du är välkommen att anmäla dig till detta seminarium. Jag kan lova dig att du kommer få ut väldigt mycket.


      • Ja, det hade jag gärna gjort men bor tyvärr i fel del av landet.


      • Trist Gustav. Men du kanske skulle överväga att köra en helg i Stockholm. Både nytta och nöje.


  3. Jaha. 625 spänn för att få möta massa fördomsfulla antiPIEtister?


    • Vem är fördomsfull?


  4. Tycker det är riktigt prisvärt jag, såpass att man kan klara av att pynta själv om inte skolan ställer upp. Jämför gärna (Jimmy) både kostnad och innehåll mot vad som är gängse.


  5. Jo, 625 spänn för att få dricka öl med två hatiska rektorer som lägger skulden på skolans förfall på syndabockar samtidigt som de lovprisar sig själva. Det är, som sagt, prisvärt. Många tar mycket mer.


    • Tja, det där med öl är väl valfritt. Annars handlar de där 625 kronorna om Bo Sundblad och Per Måhl. Jag känner inte till att de är kända för att vara särskilt hatiska. Men å andra sida Jimmy så kan man fråga sig varför du över huvudtaget läser min blog?


  6. Jimmy. Per Måhl ger snarast intryck av att vara timid, om man nu ska bedöma folk efter deras eventuella temperament. Både Per Måhl och Bo Sundblad skaver dock i en del skolkretsar eftersom det har torrt på fötterna och rejält med belägg för sina synpunkter, förslag och metoder.

    Eller menar du några andra? Johan som står för bloggen och ? Inte heller där tycker jag du har rätt. Johan svingar föralldel men även han har påfallande torrt på fötterna i sin kritik.
    Och Ps. Jag gör som jag brukar. Grenslar moppen, ingen pilsner då ;- ), i alla fall inte under en seminariedag.



Kommentera

