h1

Tack för i år!

29 december 2015

Hej alla bloggläsare,

Nu är det snart slut på 2015 och ett nytt spännande bloggår är på intågande. Och det händer grejer kan jag lova. Jag gjorde igår en anmälan till Universitetskanslerämbetet för granskning av de kurser som Stockholms Universitet erbjuder när det gäller bedömning och betygssättning. Detta skrev jag i förra blogginlägget: https://johankant.wordpress.com/2015/12/26/systematiskt-betygsmotstand-pa-su/

Enligt Högskoleförordningen 1 kap 9§ gäller att studenten ”visar fördjupad kunskap om bedömning och betygsättning” (SFS 2013:1118). Detta lever inte SU upp till. Det ska bli intressant att se vad som händer med detta. Jag har tyvärr inga högt ställda förhoppningar.

Jag har också ett par blogginlägg på gång när det gäller betyg. Sedan tänkte jag skriva om två personer som ställt till stor skada ute i landet. Jag kommer också att relativt snabbt publicera de diskussionsfrågor som jag lovat till filmerna om bedömning. Det har fastnat på en person som skulle hjälpa till att leta fram sidhänvisning till Anders Gustafssons, Per Måhls och Bo Sundblads bok Betygssättning – en handbok. Men det kommer – promise!

Avslutningsvis vill jag tacka er alla för att ni har följt min blogg och deltagit i diskussionen. Vill ni ha lite statistik på det gångs året kommer det här nedan:

https://johankant.wordpress.com/2015/annual-report/

4 kommentarer

  1. Gott Nytt År, Johan!

    Och gott nytt bloggår. Det är alltid lika intressant att läsa dina genomarbetade, sakliga inlägg.

    Tipsar om den här artikeln:

    http://m.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2941553-heller-sahlgren-kunskapsskolans-fall

    Den här artikeln har du nog redan sett:

    http://m.gp.se/nyheter/ledare/gastkronikor/1.2870134-inger-enkvist-sverige-har-forstort-sitt-skolsystem?

    MVH, Arvid


    • Hej Arvid,

      Det var länge sedan du var med och debatterade, men kul att höra att du fortfarande följer min blogg. Jag har ännu inte hunnit läsa Sahlgren, men ska göra det.

      Gott nytt Arvid!


  2. Gott Nytt År Johan!

    Får instämma med Arvid och tacka för det år som varit!

    Om jag skulle komplettera Arvids artiklar med en egen reflektion, så skulle det vara att också lyfta fram och understryka det psykologiska perspektivet, vilket kan belysas av bl.a. David Eberhard, Eberhard: Skolan tar stryk när barn tillåts vara gränslösa


    • Tack Nicklas och också ett stort tack till att du bidrar till diskussionen, både med åsikter och nya infallsvinklar, oftast med källor.

      Det är intressant att du skriver om Eberhard, jag har börjat med detta blogginlägg, kommer i morgon.



Kommentera

