Föräldramötet


Har ni sett humorgruppen Grotescos film om föräldramötet? Om inte gör det:

https://www.svtplay.se/video/15851255/grotesco/grotescos-sju-masterverk-sasong-3-foraldramotet-ett-kammarspel?start=auto&tab=2017

Vad är det som är så speciellt med den här filmen? Jo den är riktigt träffsäker och tar upp hur illa behandlad skolan är av föräldrar och samhället. Det går att klampa in och bete sig hur som helst. Den speglar också hur osäker läraren är – varför? Kanske för att vara till lags eller kanske för att hon vet att det är legitimt att kritisera och ge sig på skolan med vilka skamligheter som helst. Och så talas det i samhället om att läraryrkets status behöver höjas och skolan stärkas. Hur då kan man fråga sig?

Det börjar ju så typiskt. Läraren har gjort namnskyltar till alla sina elever. En förälder kommer en kvart för tidigt och sätter sig på platsen där det står Erik. Läraren frågar vem pappan är och han säger att han är Liams pappa. ”Då ska du sitta där”, säger läraren och hänvisar till en annan plats. Pappan säger då att han missförstod för att han heter Erik. Eftersom han av misstag kommit för tidigt till föräldramötet går han ut ur klassrummet för att ringa ett jobbsamtal. Läraren förstår att det kan bli missuppfattningar och plockar undan alla namnskyltar. Scenen därefter släpps föräldrarna in och får sätta sig var de vill. Pappan Erik kommer tillbaka och undrar var namnskyltarna tog vägen och en mamma frågar: ”Vilka namnskyltar”. Läraren förklarar då osäkert varpå mamman tycker att det hade ju varit trevligt att få sitta på sitt barns plats. Som om det spelar någon roll?

Osäkerheten lyser i lärarens ögon och hon berättar att hon de först ska välja klassföräldrar. Det blir till en början helt knäpptyst. Hur många har varit med om det? Det finns en fruktansvärd massa åsikter om skolan och man vill gärna vara med och bestämma, men att konkret engagera sig i klassen finns det inte tid för. Efter mycket om och men väljs tre representanter. Som på en given signal vill ju en fjärde förälder vara med – men det var ju redan tre – åh va synd.

Läraren talar om hon ska berätta hur en skoldag ser ut. Men det är ju lättare sagt än gjort. Hela tiden blir hon avbruten och stickspår på stickspår kommer upp: ”En lärare kallade min dotter för lilla gumman”, dottern var jätteledsen när hon kom hem från skolan (eller var det mammans om var jätteledsen och i sådana fall varför). Ett föräldrapar har tre barn på skolan vilket innebär att de får tre veckobrev från läraren och tre från fritids, på fredagen har pappan 6 veckobrev i sin inkorg – ojojoj – dagen i-landsproblem. ”Oscar är särbegåvad, han ligger på en 8-årings nivå”, vilket kan ställa till problem. Men mamman hade redan haft flera bra möten med rektor. ”Blir det några utflykter till invandrartäta områden” – här trycker föräldrarna på för att påtala hur viktigt det är att deras barn får se andra typer av områden än de själva bor i. Det är så politiskt korrekt att tycka så att man gärna vill tvinga skolan till sådana utflykter – men va fan åk till Rinkeby själv då!!!! En förälder känner kocken som sköter cateringen till Melo – kanske kunde klassen åka dit och besöka för att se hur det går till? Jo, ja säger läraren varpå går och ringer sin kontakt innan läraren hinner säga rotmos.

”…och jag tänkte att jag skulle berätta hur en skoldag ser ut för era barn”, försöker läraren, men blir avbruten av en knackning och in kommer kocken. Han blir granskad och och utfrågad om hur han ser på mat och socker. Kocken berättar om att han lagar mat från grunden och är det t.ex. köttbullar har han handrullat varje köttbulle. Allt är frid och fröjd och föräldrarna verkar nöjda. Ända till mamman med en särbegåvad son säger att hon tycker att kocken har en nonchalant inställning till socker. Hon menar också att han är elefanten i rummet och är sjukligt fet. Hon skopar iväg att läraren inte heller är så trådsmal – så fick hon tyst på henne. Ja, sonen är särbegåvad enligt mamman men frågan är det kommer att leda någonstans med en så socialt inkompetent mamma. Undrar vem som är elefanten i rummet. Som på en given signal går hela föräldramötet igång och avkräver kocken svar på om han gör sin ketchup själv eller inte. Sen ballar allt ut!

Ja vad ska man säga. Visst är denna film uppskruvad några varv extra men det finns något i andemeningen och vissa föräldrar behöver ta åt sig lite extra. Även skolan med denna typ av föräldrar behöver diskutera hur ett möte ska gå till och kanske även tala om ifall man ska vara flera pedagoger på plats i klassrummet.

Vill man ha en bra skola så behöver föräldrar bita sig i tungan och ifall det är något som är total kris så kan denne höra av sig till rektorn. Möjligtvis kan det ju vara så förälderns iver att lägga sig i skolans innehåll inte ska vara rådande. Eller?

Filmen är en förskräcklig bild av skolan och givetvis fungerar det inte alltid på detta sätt. Det finns många lärare som har en superfin kontakt med skolan, lärare och fritidspersonal. Men alltför många respekterar inte skolan utan tror att det är fritt fram att bete sig hur som helst. Som om jag skulle gå in på någon anans arbetsplats och ha åsikter om det mesta. Det händer ju inte. Vill vi ha en skola i världsklass – börja med att respektera läraren och skolan!

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets absolut viktigaste arbete. Förstatliga skolan eller återinför USK:en!

7 reaktioner till “Föräldramötet

  1. Ja, Grotesko har en träffsäker beskrivning av läraren, hennes undfallenhet och oklara roll. De ansvariga för skolan har plockat bort verktyg efter verktyg från läraren under decennier. Nu har även kampanjen #MeToo kommit till skolan och eleverna känner sig drabbade. Hur allt detta hänger samman ska jag nu reflektera kring.

    För det första kan man ju undra över detta ropande på lärare. Tanken i svensk skola är väl att det är eleverna och föräldrarna ska ta ansvaret!? Visserligen är det korkat och det blir alltmer så när man vet hur olika dessa grupper kan vara och hur de saknar objektivitet och alltid skyddar sina egna.

    I varje idrott finns mängder av skrivna och oskrivna regler om hur man uppträder. I svensk skola kan man inte ens enas om det mest enkla och elementära t ex om man ska ha mössa på sig på lektionen eller ej. Nej, varje elev ska få göra som hen vill. Signalen är tydlig. Vi är ingen klass, skola eller kollektiv. Vi har inget gemensamt. Vi respekterar inga regler och vi är bara en samling av ansvarslösa individualister.

    Har den ansvarslösa flumskolan kommit till vägs ände? Det är verkligen på tiden i så fall. Vissa företeelser i skolan blir allt mer otidsenliga. Elev- och föräldrainflytande blir en absurditet när skillnaderna i grupperna hela tiden ökar. Kampanjerna mot katederundervisning är alltmer förfelade när många elever och klasser i förortsområdena skriker efter lärare som pratar och undervisar och kan bidra till att ge eleverna ett rikt språk eller ett svenskt språks grunder till att börja med.

    Sedan kan jag förmedla en aktuell bild från förortsområden. Den kommer från en mycket erfaren pensionerad lärare och lärarutbildare, som har kallats in i en förortsskola som expertresurs. Det som han rapporterar är en katastrofal bild i årskurs 1-6 och då framför allt i matematik. Eleverna får inte lära sig algoritmer längre och kan inte ställa upp de enklaste algoritmer ens för de fyra räknesätten. Rutigt papper är avskaffat. Det är en speciell finess i flumskolan så att man kan blanda 10-talssiffra med entalssiffra mer kreativt. Undervisning förekommer inte över huvud taget. Elever i femman får ingen hjälp och sitter och gråter på lektionerna.

    Förutsättningarna för undervisning har systematiskt förstörts under decennier och jag kan nämna avskaffandet av skolmognadstest och avskaffandet av läromedelsinspektionen. Möjligheten att gå om en klass har minimerats. Dessa förändringar har haft sina motiveringar, men det verkliga motivet är inte svårt att genomskåda. Syftet har varit att till varje pris försvåra och förstöra all undervisning och medlet har varit att skapa så oenhetliga klasser som möjligt så att undervisning i praktiken blir omöjlig.

    1. Hej Johnny,

      Ja du har helt rätt – det är ett gäng individualister som går i skolan. När det gäller kampen mot katerundervisningen är det kanske resultatet vi ser nu. Skickliga och erfarna lärare tvingades montera ner ett vinnande koncept – lärarledd undervisning. Och när själva den ideologiska kampen är vunnen, då fortsätter man med att föra in IT. För datorer ska vinna världen åt oss. Och eleverna ska utvecklas med hjälp av IKT. Vi får se om 10 år – då kanske det blir ännu värre.

  2. Bara en liten sak i sammanhanget.
    Vem trycker på om en ordentlig analys av hur lärarutbildningen ska utformas så att examinerade lärare kommer ut med kunskaper och yrkeskunnande i bagaget.
    Att lärare i dag inte möts av respekt beror till stor del på att de som nyexade inte har erforderliga kunskaper.
    Samhället har slösat med lärarkandidaternas tid och våra skattemedel i mer en 30 år.
    Som grädde på moset har lagtexterna som gäller skola infiltrerats av föräldrar makt som saknar motstycke.

  3. Föräldern till den särbegåvade pojken uttrycker ett vidrigt förakt för svaghet visavi kocken och läraren. Det är detta förakt som är grunden till fascismen. Det är otäckt att se det nakna föraktet hos medelklassföräldrarna! Jag kan lova att denna scen aldrig kunnat utspela sig i Jordbro.

    1. Christer,
      Ja det är ett otroligt människoförakt och ett elitistisk och individuellt tänkande. Långt ifrån Jordbro.

  4. Hej Johan, Jag har flyttat fran sverige manga ar sen. Idag har jag sma barn och tanker mycket pa fragor runt udervisning och utbildnig. Jag ar egentligen, helt generelt sett, inte sa skol glad och funderar pa att homeschool min 3 sma pojkar ( frankrike har ett autoritart och trist satt att undervisa barn, som inte kanns ratt) . Men jag har sjalv gatt i grundskolan upp till gynasiet i sverige och jag maste erkanna att de flesta minnen ar valdigt bra. Jag vet ocksa att mycket har forandrats, men min fraga ar , vad menar du med IT undervising?
    Och om du eller andra lasare, har bra platser dar jag kan lasa pa om nutida svenska undervisningen sa kommer jag att vara valdight tacksam. Internatet har OCKSA forandrats och blivit sa …stokigt 🙂
    HA en bra dag och halsningar fran Fontainebleau. Madie

    1. Hej Madie,

      IT-undervisning är egentligen slarvigt skrivet av mig. Du kan söka på IKT som är IT som pedagogiskt hjälpmedel. Jag är inte särkilt insatt, det finns många bloggläsare som kan detta betydligt bättre än jag. Inom IKT finns det många olika pedagogiska plattformar och pedagogiker, allt ifrån Smartboardundervisning som är en datorstyrd whiteboardtavla, till skriva sig till läsning via datorer. Massvis med digitala appar och hjälpmedel när det gäller läsa-skriva-räkna. Google classroom (G-suite) som handlar om att eleven gör ett arbete och läraren kan i realtid gå in varenda elevs arbete under pågående skrivprocess och påtala vad eleven kan utveckla – alltså ge feedback.

      Om det är någon läsare på bloggen som kan ge Madie råd så gör gärna det.

      Bästa sättet är att du söker på IKT. Lycka till!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s