SFI-bluffen


I TV 4:s Kalla fakta, måndagen 5/2-18, hade redaktionen tittat närmare på SFI-undervisningen, se länk. För er som inte vet så betyder SFI svenska för invandrare. Det var specifikt ett företag som granskades, nämligen Astar som tillhör Thoren-gruppen som är Sveriges fjärde största friskolekoncern. Seriöst företag? Inte om man ser till de dolda filmer som visades upp.

I detta avsnitt får vi följa en reporter som tar ett jobb som SFI-lärare, givetvis obehörig. Med dold kamera och mikrofon får vi följa denna person in på lektionerna och höra hur kollegorna talar om sin arbetssituation, strul med kopieringsmaskinen och hur företaget lurar Stockholm stad när de kommer på ett besök.

Enligt det avtal som Astar skrivit med Stockholm stad ska man bedriva SFI-undervisning med god kvalitet och ifall det är fler än 20 studenter i klassen ska det finnas två lärare i klassrummet. Dessutom lovar man att studenterna ska ha hög digital kompetens när de är klara med utbildningen. Men vad händer? Reportern visar hur hon vid flera tillfällen har två klasser och det framkommer inte att det någonsin är ett tvålärarsystem förutom när tjänstemännen från Stockholm stad kommer på besök – då spelar man teater och slänger in en extra lärare på order av rektorn. Dessutom har man från början en dator per klass och efter viss kritik från personalen får man fem datorer. Vad då digitaliserade studenter?

När de dolda filmerna visas för den besökande tjänstemannen blir hon besviken och arg. Ja, grundlurad så det heter duga. Men vad ska hon göra? Bryta kontraktet?

Kalla fakta vill ta reda på hur ägaren till Thorén-gruppen, Raja Thorén, ställer sig till uppgifterna som redaktionen kommer med. När reportern kommer in på huvudkontoret blir hon ytterst bryskt bemött – nästan som om en amerikansk marinkårssoldat med all önskvärd tydlighet vill avisa henne. Hanterandet av Kalla fakta-reportern säger en hel del om den företagskultur som råder, åtminstone på huvudkontoret. Alltså noll insyn. Några dagar senare har Raja Thorén ändrat sig och ställer upp på en intervju.

Men vad är då problemet?

  • Trolöshet mot huvudman – ren lögn från Astars sida
  • Utsugning av skattemedel – fullt bidrag och så små utgifter som möjligt = hög vinst för företaget
  • Fina ord och en dålig kvalitet

Frågan är hur Thorén-gruppen kan öppna nya filialer runt om i landet som erbjuder SFI-undervisning när de redan i första läget har stora problem med kvalitet, typ inte tillräckligt med lärare eller behöriga lärare eller tillräckligt med datorer. Jo det kan jag säga – det handlar bara om att sko sig på skattemedel, att tjäna så jävla mycket pengar att man kan skratta i limon hela vägen till banken. För detta är en klassiker, friskolor som tjänar grova pengar på att erbjuda skitutbildning och plocka ut vinster. Exakt det som händer runt en rad gymnasieskolor när de granskades av programmet ”Världens bästa skitskola”, se länk.

Fast egentligen ligger ett stort ansvar på politiker och tjänstemän. Politiker borde ha lärt sig vid detta lag, det har ju gått ganska många år sedan man tillät vinstdrivande företag, så någonstans borde väl resultatförväntningar och utvärderingar skrivas in i anbudsförfarandet – alltså att detta uppdrag går till tjänstemännen. Och tjänstemän som jobbar på anbudsavdelningen inom kommuner och landsting borde väl för guds skull ha med resultat och utvärdering i anbud och granskning av resultaten (learing outcome).

Men det är här det går fel. För man har inte tänket, inte ens Kalla fakta har detta. För vad stirrar man sig blind på? Jo att det är två lärare och antal datorer för det är just detta som är mervärdet. Det spelar ingen roll för studenternas resultat om du har 1, 2 eller 5 lärare i en klass om dessa är odugliga, men detta diskuteras inte. Eller att du kan ha hur många datorer som helst, om du inte lär dig något så spelar det ingen roll. Alltså resultatet (outcome) missar Kalla fakta och istället fokuserar man på resurser (output). Det är inte så svårt att se hur mycket en student på 6, 12 och 24 månader har lärt sig när det gäller läsa och skriva. Sådana test finns eller går lätt att ta fram själv. Så varför gör man inte det?

Åter igen, se på den amerikanska ekonomen Dr Ray Risk, se länk. Han har nyckeln till Stockholm stads problem i detta ärende. Jag har skrivit om detta tidigare, se länk. Håll isär outputs – vad man kan köpa och visa upp vad man har och outcomes – det resultat man uppnår.

Jag vill avslutningsvis säga att jag mår mycket illa av att se detta avsnitt av Kalla fakta och jag blir förbannad över hur Thorén-gruppen mjölkar kommunerna på pengar, se klipp från olika inslag kring hur Thorén-gruppen tillhandahåller skitutbildning, se länk. Raja Thorén hade tagit ut 28 miljoner i vinst på skattade medel samtidigt som det är uppenbart att Astar lurar Stockholm stad på de åtagande Astar har lovat i avtalet. För djävligt!

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets absolut viktigaste arbete. Förstatliga skolan eller återinför USK:en!

3 thoughts on “SFI-bluffen

  1. Bra att du tar upp detta mycket viktiga ämne.
    Vi har helt andra negativa erfarenheter och det handlar om att vi för ordinarie skolpeng ska ha råd att bedriva SFI-undervisning för mycket behövande barn. Det medför att de kan få högst 2 timmar per vecka vilket enligt min erfarenhet inte har någon som helst effekt på deras förståelse av det ”vetenskapliga språket”
    (Vygotskij) på svenska. De blir störande på lektionerna, de anses obegåvade av vissa lärare och de får en attityd att fjärma sig från de svenska värderingarna.

    1. Sten,
      Ja, herre gud, det finns verkligen barn som far illa. Helt otroligt att vissa får bedriva skola och faktiskt helt otroligt att andra ska jobba inom skolan. När det gäller SFI-undervisningen så tror jag att man skulle behöva ha en kombination av att lära sig på skolbänken och gå ut och praktisera, men det är ett annat blogginlägg.

  2. Nyckeln är naturligtvis
    ”Politiker borde ha lärt sig vid detta lag, det har ju gått ganska många år sedan man tillät vinstdrivande företag, så någonstans borde väl resultatförväntningar och utvärderingar skrivas in i anbudsförfarandet – alltså att detta uppdrag går till tjänstemännen. Och tjänstemän som jobbar på anbudsavdelningen inom kommuner och landsting borde väl för guds skull ha med resultat och utvärdering i anbud och granskning av resultaten (learing outcome).”

    Detsamma gäller tex Nya Karolinska. I juni 2010 togs ett beslut av samtliga (alltså hallåhallå, samtliga) partier i landstinget om finansiering. Felet i sig (och här håller inte alls alla med mig), själva grundfelet är att hel- och deltidspolitiker tillåter sig att leka företag med andras pengar. Det kan vara allt från statliga bidrag till elcyklar (men jösses) och till reparation av gamla energikrävande kylskåp (vilket folk lyckligtvis inte gått på) över nya sjukhus och kommunala kongresshallar byggd för kommunskatteutjämningspengar (Globen har Stockholm byggt utan andras bidra än sina egna skattebetalare och kulan går med miljonunderskott Varje år).
    Gulaschbaroner har det alltid funnits

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s