Feltänkt statlig styrning!


Staten lämnade över ansvaret för skolan i och med införandet av Lpo 94. Dessvärre var det så att staten fullständigt abdikerade och lämnade skolan vind för våg och därmed öppnades svängdörren in i svensk skola för det pedagogiska ideologiska etablissemanget (PIE) samt lycksökare som kunde tjäna storkova på svensk skolas förvirring. Mål- och resultatstyrning – vad är det? Hur sätter man kunskapsbetyg? Kommunal anställning – what? Tystnad från Skolverket och SKL jobbade på att montera ner lärarnas status. Detta har jag skrivit många blogginlägg om, se länk.

Och så kom bakslaget. Fritt fall när det gällde skolresultat i internationella jämförelser. Sverige föll från en topposition till att hamna långt under medelnationerna. Allt det där vet vi redan. Jan Björklund försökte lyfta skolan med hjälp av kontroll och skärpt skollag – givetvis med ökade krav på svensk lärarkår och en fruktansvärd arbetsbörda. Björklund försökte åter fixa till det, utan att lyckas och socialdemokraternas tog över stafettpinnen också utan att lyckas. Lär 11 blev en katastrof. Allt det där vet vi redan.

Jag har tjatat som en papegoja på den här bloggen om att skolan måste förstatligas för att det ska bli en gemensam syn och lite ordning och reda. 290 kommuner gör olika och det finns utrymme för olika bedömningar, olika skolpeng, olika förutsättningar, olika ALLTING. Men vad gör staten? Jo genom bidrag försöker man styra Svensk skola i rätt riktning. Med bidrag! Det är för förstelärare, för lärarlyft, lärarlönelyft, lovskola, läxhjälp med mera. Med bidrag!

Nu är det dags för nästa bidrag och denna gång har staten slagit på stort och skrivit om skollagen. Nu ska det bli obligatoriskt för kommunerna att erbjuda lovskola i årskurs 8 och 9 för elever som riskerar att inte få betyg i framför allt kärnämnena. Efter avslutad årskurs 8 och 9 ska eleverna erbjudas 50 timmars undervisning. Men inget statligt bidrag ges. Däremot lämnar man bidrag till årskurs 6 för lovskola.

Aldrig någonsin har svensk skola haft större lärarbrist, så hur tänker svenska riksdagspolitiker, regeringen och Skolverket att svensk skola ska lyftas med bidrag och hårdare kontroll? Nu till några frågor jag ställer mig?

  • Vem ska sköta lovskolan när ordinarie lärare går på sommarlov och är utarbetade efter ett hårt läsår?
  • Eller ska ordinarie lärare tvingas ha lovskolan med risk att jobba ihjäl sig och drabbas av utmattningssyndrom?
  • Ska ingenjörer, övertaliga militärer eller duktiga barnskötare vara lärare på lovskolan? Personer som kanske inte känner till var eleverna ligger eller hur de fungerar? För ni vet ju att elever som går i år 8 och 9 och saknar betyg inte alltid är lätta att jobba med.
  • Tar svenska riksdagspolitiker i allmänhet och regeringen i synnerhet dessa beslut för att visa upp: ”Titta, vi har gjort det och det och det och det”. Det är så cyniskt!

Nej det är dags att vakna nu. Hallå politiker! Vi kan inte höja elevernas resultat, lärarnas status och skolans professionalitet med hjälp av bidrag och hårdare lagstiftning. Det behövs en kontinuitet och ett målmedvetet arbete. Det första man behöver göra är att förstatliga skolan så att vi har en statlig huvudman. Sedan behöver kursplanen göras om, maken till snömos kan man leta efter, se tidigare blogginlägg. Avslutningsvis behöver staten arbeta systematiskt med fokus på undervisning, resultatuppföljning, bedömning och betygsättning. Gärna fortsätta med fokus på läsning på lågstadiet.

10 reaktioner till “Feltänkt statlig styrning!

  1. Det är någon slags tokkörning från regeringshåll att visa ”handlingskraft”. Avskaffade NP på gymnasiet för ”att minska stressen” hos lärare och elever är ju bara dumt helt enligt devisen att hitta enkla lösningar på komplicerade problem – som blir fel. Obligatorisk lovskola är ännu dummare. Som du skriver, hur kan man ens inbilla sig att skoltrött femtonåringar efter skolluncha i nian ska göra åttatimmars arbetsdagar i närmare två veckor och på den tiden dessutom hämta in kunskaper som ger godkända betyg (i kanske tre kärnämnen). Helt världsfrånvänt. Dessutom krävs endast legitimerade lärare för att få ge betyg. Därtill, ha ha ha, måste hänsyn tas till lagar (arbetstidslagen) och avtal…

    1. Sören,

      Lek med tanken att lärare unisont skulle hålla strikt på årsarbetstid. Vad skulle hända om det var så att när det var två månader kvar på skolan skulle annonser att de jobbat klart för året. Intressant scenario.

  2. Men mer statlig styrning tycker du, alltså. Menar du då Björklund som inte ens sitter i regeringen eller ”snömoset” Skolverket (staten, då)? Björklund införde lgr11, betyg (det verkliga snömoset), läxhjälp, legitimation för lärare och hela kaoset. Vad tror du kommer hända i och med lärarbristen, och hur ser skolan ut om 10 år, tror du?

    1. Hej Christer,

      Ja hur tolkar du det jag skriver? Först så skrev jag lite om historiken som vanligt och sedan om vad jag inte tycker fungerar. Jo, jag vill ha statlig styrning, men inte med hjälp av bidrag hit och dit som det ska ansökas om. Vi har ju också en kommunal styrning, utöver de statliga styrdokument och bidrag, där de kommunala politikerna kommer med beslut som rektorerna ska genomföra. Här klarar sig de fristående skolorna undan på ett bättre sett.

      Hur lärarbristen ser ut och hur skolan kommer se ut om 10 år vet jag inte. Tveksamt om det kan bli sämre?

  3. Så staten som har förstört skolan skall nu alltså rädda den? Alternativet är att göra som i tusentals andra områden och låta marknaden sköta det. Den typen av centralplanering som du förespråkar har testats i en mängd socialistiska/kommunistiska länder med dåliga resultat varje gång. Varför skulle det lyckas just denna gången?

    Johan B

    1. Hej Johan,

      Klart man kan se det som att staten har förstört skolan, men dessvärre är det kommunerna har förstört skolan genom att de har haft ansvar för skolan sedan Lpo 94 – alltså i 24 år. Sedan kan man absolut säga att staten har varit medlöpare i alla dessa år på grund av att ansvarstagandet under de första 15 åren var obefintligt och under påföljande 9 år varit uppbyggt med stötinsatser, lagskärpning, kontroll och bidrag. Alltså rädda det som räddas kan med helt felaktiga åtgärder.

      Givetvis ska vi inte ha någon planekonomi för det kommer att gå åt helvete. Men dessvärre kan inte marknaden få styra för då kommer kapitalismen kräma ut allt de kan av skolan och det är inte säkert att det kommer att bli bra, se t.ex. John Baur-gymnasiet och SFI-undervisningen som sköts av Thoréngruppen som konkreta exempel – men det finns betydligt fler exempel.

      Nej en ny myndighet med ett tydligt mandat från politikerna. Hade inte Inga-Britt Ahlenius varit så gammal hade hon varit perfekt att leda detta arbete. Möjligtvis ska man försöka övertala henne.

      1. Det gick inte speciellt bra innan kommunaliseringen heller, att det gick illa på 90-talet handlar åtminstone delvis av fördröjda effekter från tidigare problem.

        Men gällande marknad har vi inte en riktig marknad idag utan en kvasi-marknad som saknar det mest fundamentala aspekterna av riktig marknadsekonomi. Förslaget är alltså att vi skall införa en riktig marknad istället för dagens variant som är väldigt nära planekonomi.

        Sen en ny myndighet, då får man också tänka på att det kommer vara dagens politiker som skall förhandla och kompromissa fram detta. Även om de hade en närmast perfekt plan vill jag hävda att när den har filtrerats genom alla förhärskade pedagogiska etablissemang så kommer det ändå bli samma soppa det alltid blir. För att din plan skall fungera behöver du i princip byta ut alla människor som styr och ställer över skolan idag. Samt större delen av lärarkåren.

        Med ren marknadsekonomi åstadkommer vi detta och mycket mer.

        Självklart är båda våra visioner omöjlig utopier i dagens Sverige, men man kan alltid drömma.

      2. Hej igen Johan,

        Du och jag har olika syn på dagen ekonomi inser jag. Jag anser inte att vi har planekonomi, vilket du menar att vi nästan har – i alla fall säger du att vi ligger väldigt nära. Dessutom tror du på ren marknadsekonomi, något som jag inte gör.

        Däremot menar jag att exakt som du skriver, att PIE och alla styrande människor i dagens skolmyndighet ska bytas ut. I alla fall nästan alla.

Lämna ett svar till Christer Hellberg Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s