Maciej Zaremba återskapas


Under våren 2011 skrev journalisten Maciej Zaremba i Dagens Nyheter en artikelserie om skolan – ”Hem till skolan”. Det blev ett herrans liv både bland lärare, gemene man, politiker och inte minst i media. Maciej Zaremba gjorde i mitt tycke något stort och jag höll med om allt han skrev.

Har du inte läst dessa artiklar? Har du inte det, ska du definitivt läsa dem. Läste du artiklarna på den tiden, tycker jag att du ska läsa om dem – det är värt det. Inte nog att de är välskrivna, de beskriver en historisk epok i svensk skola där politiker och tjänstemän monterade ner den en gång stolta svenska skolan. Artiklarna beskriver hur illa det gick med kommunaliseringen. Det absolut värsta är att den debatt som pågår idag, med dålig kursplan och huruvida läraren ska undervisa finns med i denna artikelserie, alltså för 7 år sedan.

Här är artiklarna samt två extraartiklar:

Zaremba 1-Så vandaliserade kommunen en skola

Min kommentar: Kan det finnas en liten minimal chans att det har fungerat liknande i andra kommuner och i andra skolor som det gjorde i Kävlinge och Tolvåkersskolan?  Även om det verkar varit extremt i Tolvåkersskolan, kan denna mentalitet som kommun och tillsatta rektorer visar upp i artikeln finnas i andra kommuner och skolor? Att man inte ska undervisa och att exempelvis förskollärare blev chefer för högstadiet och gick in och detaljstyrde? Väldigt vanligt skulle jag säga, glöm inte vad Kommunförbundet sa: ”Undervisning ska vi undvika”.

Maciej Zaremba 2 – ”En förolämpning mot barnen.” Så sänkte skolan kraven på läskunnighet

Min kommentar: Arbetet med att lyfta Haninge har avstannat sedan artikeln skrevs. Då var det bedrövligt och Robert Noords och Mats Öhlins arbete attackerades ständigt av PIE:s företrädare, t.ex. Hans-Åker Scherp. Kanske fick de reaktionära krafterna för mycket utrymme. Dock ska tilläggas att det arbetas intensivt med elevernas resultat på alla skolor. Mer kan jag inte kommenterar min egen kommun av respekt för mina medarbetare.

Zaremba 3 ”Man måste låta rätt gå före galet.” En skolas kamp mot överheten

Min kommentar: Här är debatten idag – kampen om faktakunskaperna som det pedagogiska ideologiska etablissemanget (PIE) och Skolverket har lyckats trolla bort. Hur gick det för Hans Jansson och Minervaskolan? Först utmobbad och sedan hur bra som helst – även idag. Varför? Jo därför att Hans Jansson höll fast vid lärarledd undervisning trots att han blev motarbetad, mobbad och utfryst av alla. Jag måste bara citera Maciej Zarembas fantastiska liknelse kring kommunaliseringen:

”Kommen så långt tycker jag inte längre att skolans kris är någon gåta. Vilken verksamhet som helst skulle haverera om den utsattes för liknande behandling. Låt mig litet vanvördigt ta bilprovning som jämförelse.

Först säger vi att vid behov får man ta in vikarier som inte är mekaniker. Det räcker att de arbetat vid biltvätten. Sedan reformerar vi mekanikerskolan. Ut med verkstad, in med kommunikationsteori. Det skall gå bra att läsa till mekaniker på distans. Därefter kommunaliserar vi alltsammans. Nu får kommunerna själva bestämma om det alls behövs behöriga mekaniker på stationerna, samt vad det hela får kosta.

I nästa steg ändrar vi de statliga reglerna för vad som menas med godkänd bil. Förr stod det kanske att det inte får glappa mer än 0,2 millimeter i en axel. Nu säger vi att axeln skall ”uppfylla högt ställda krav på den glappfrihet som kan förväntas i ett hållbart trafiksystem”.

Varje kommun får själv lista ut vad det innebär. (Blir det maktskifte i kommunen går det bra att ändra tolkningen.) Och därefter släpper vi in privata aktörer på marknaden samt inför en ny regel: Den som fått bilen underkänd på en station får försöka igen hos konkurrenten.

Jo, en sak till. Transportstyrelsen som skall övervaka att stationerna håller måttet befolkar vi med tjänstemän som är djupt skeptiska till begreppet ”mått”. Det speglar ett föråldrat synsätt på kunskap, kväver bilprovarens kreativitet och strider mot den moderna synen på trafik som språklig konstruktion.”

Jag vill bara påpeka att jag jobbade som lärare på det sättet som Hans Jansson förespråkade på Jordbromalmsskolan. Det gick alldeles utmärkt. Lärarledd undervisning, fokus på kunskap, läxförhör, prov och återkoppling. Mina elever blev väldigt kunniga och glänste när det kom till gymnasiet. Dessutom tyckte eleverna att lektionerna var roliga. Kunskap är makt!

Zaremba 4-”Sverige har slutat undervisa.” Så förlorade lärarna sitt yrke

Min kommentar: Nedmontering av läraryrket skedde inte bara i kommunerna i och med kommunaliseringen. På lärarutbildningen och med hjälp av Kommunförbundet (SKL) och Lärarförbundet såg man till att riva ner ämneskunnandet hos lärare. ”Rätt man på rätt plats” innebar att djupa ämneskunskaper var irrelevant. När det gäller sorgebarnet Lärarhögskolan i Stockholm (LHS) såg rektor Ingrid Carlgren (professor i pedagogik och ”högdjur” inom PIE) till att riva ner all form av undervisning och ämneskunnande. Det Sten Arevik beskriver i artikeln stämmer väl överens med min egen utbildning på LHS. Vilken tur för mig att jag hade superbra lärare som i smyg trotsade Carlgren och ägnade sig åt lärarledd undervisning. Senare gick det verkligen illa för honom. Det hade framkommit att han ägnade sig åt lärarledd undervisning och när han hamnade i blåsväder på grund av en student så vände cheferna på LHS honom ryggen. Givetvis medveten utfrysning, läs Zaremba 8- Jaktscener från Lärarhögskolan.

Zaremba 5-”Det är ingen vacker syn.” Så tog teknokraterna kommandot över skolan

Min kommentar: ”När jag frågar en av de mest namnkunniga pedagogikprofessorerna om Gunnar Ohrlanders kritik av lärarutbildningen kommer en räcka invektiv: ”antiintellektuell, okunnig, charlatan … Det är hemskt att han fått sånt genomslag för sina dumheter.” Vilka dumheter, mera konkret? Det kan hon inte säga, Ohrlanders bok har hon inte läst.” Jag råkar veta att det är professor Ingrid Carlgren som har uttalat sig om Gunnar Ohrlanders bok utan att ha läst den. Ideologi?

Jag måste även citera Maciej Zaremba här: ”Vad som är mycket svårare att förstå är hur nästan en hel vetenskap kan genomträngas av ideologi till den grad att den blir immun mot verkligheten. Den pedagogik som så hett försvaras i ”Barnuppropet” är densamma vars effekter jag skildrat i dessa reportage. ”Elevaktivt lärande” och ”problemorienterad undervisning” ser fint ut i teorin, men i våra skolor betyder det allt som oftast lärare som slutat undervisa, upplösta ämnen, avsaknad av struktur, av feedback och av uppföljning av vad barn lärt sig. Dessa metoder har dessutom dömts ut som verkningslösa eller direkt skadliga i professor John Hatties globala undersökning av lärandets villkor.” Visst är det just detta som vi håller på att göra upp med? Visst är det just detta som Isak Skogstad och Per Kornhall tagit upp i sin debattartikel i Dagens Nyheter? Hur ett etablissemang har motat in svensk skola i ett hörn av meningslöshet och depression?

Ännu ett citat: ”Redan på 1910-talet utsattes Deweys idéer för en förödande kritik av ingen mind​re än Émile Durkheim. Det var farligt, menade den franske sociologen, att försöka ta död på idén om en kunskap som var opersonlig, allmängiltig och varaktig, liksom att inte göra skillnad på förnuft och moral. Durkheim döpte Deweys filosofi till logisk utilitarism. Man gör sig en ganska platt bild av människan om man tror att det är nyttan som vägleder hennes kunskapstörst. Hon söker också kunskap som gör ont.

Självfallet kan Deweys pedagogik, i rätta lärarhänder och i lagom doser, ge utmärkta resultat. Men när den blir till en statsideologi, hanterad av massutbildade professorer, är det avigsidorna som slår igenom. Den starka betoningen av elevens lust och trivsel leder till idén att i lärandet får ingenting ta emot, ”kunskap” blir något suspekt, läraren ett hinder, ”aktivitetspedagogik” i värs​ta fall till en ursäkt för lärarens lättja och inkompetens. Behöver jag tillägga hur väl allt detta går ihop med kommunala ekonomichefers önskan att göra läraren utbytbar?”

Som jag har kritiserat PIE:S John Deweys-ideologi genom åren. Såååå många gånger.

Zaremba 6-Hur kunde Sverige utarma sin lärarkår?

Min kommentar: Här tar Zaremba upp hur lärarkåren har blivit avprofessionaliserad och fullständigt lämnad i sticket. De pedagogiska institutionerna, lärarutbildning och ansvariga politiker bär ett tungt ansvar över att lärarkåren har hamnat där det hamnat. Och så frågar man sig varför så få söker lärarutbildningen eller varför lärare inte syns i debatten? Som om det saknar logiskt tänkande hos de personer som ställer dessa frågor, eller att man är historisk analfabet.

Zaremba 7 – ”Hem till skolan”

Min kommentar: En recension av den bok som artikelserien utmynnade i. Jag vill här lyfta fram Gunnar Ohrlanders bok ”Den Gudarna älskar. Konsten att överleva som lärare”, en bok som är helt fantastisk. Läs den, se länk.

Stort tack till Maciej Zaremba för att du på riksnivå lyfte upp de problem som fanns och fortfarande finns i Sverige. Det är dags att förnya den bild av kommunaliseringen som förklarar väldigt mycket av de problem som vi idag ser i skolan. Det är viktigt att vara historisk och se bakåt för att finna förklaringar till dagens problem och se vilka som kom med alla dumheter och vilka konsekvenser det fick. Kan ansvar utkrävas? Ja det tycker åtminstone jag.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets absolut viktigaste arbete. Förstatliga skolan och återinför USK:en!

7 reaktioner till “Maciej Zaremba återskapas

  1. När jag läste Zarembas fantastiska artiklar kändes det i hela kroppen! Så sagolikt träffsäkert! Dessa behöver lyftas fram ofta. Tack för att du gör det! 😊

    1. Hej Bernt,

      Jag tror att det är många unga lärare som inte har läst dem och därför kan de bli viktiga. Artiklarna bevittnar vår historia och berättar om aktörer som agerade helt galet.

  2. När Zarembas artiklar kom ut för 7 år sedan blev luften plötsligt lättare att andas. Sedan har du, Jonas Linderoth, Magnus Henreksson, Per Kornhall, Isak Skogstad mfl tagit stafettpinnnen vidare. Jag hoppas att vi nu står vid tiden för förändring, experimentens tid är över. Jag tror inte på att förändringen kommer ovanifrån (även om alltfler politiker börjar få kompassen mer rätt) utan att lärare och förhoppningsvis skolledare nu säger stopp! Pedagogiska teorier utan substans, ett värdegrundsarbete bestående av floskler, övertron på att det finns mirakelmetoder (matriser, olika namn på bedömningsformer, flipped claasroom etc), myndigheter som anser sig ha facit (du undervisar väl formativt?): nu räcker det! Därmed inte sagt att det finns inte finns guldkorn att hämta i ny teknik och nya idéer.
    Läraryrket bygger på ledarskap, ämneskunskaper och engagemang. Politiker och huvudmän bör enbart fokusera på att skapa så goda förutsättningar för detta som möjligt.

    1. Hej Johan,

      Jag tror att fackföreningarna måste mobilisera sig och samla lärarkåren – inte bara fokusera på lön utan lägga all sin kraft på att säga ifrån. Det har varit dags för det länge och kanske är det värt att gå ut i strejk för.I alla fall stora manifestationer.

  3. Åtskilliga gånger har jag genom åren delat, diskuterat och läst och läst om Zarembas artikelserie. Den gjorde, som nämns ovan, luften lättare att andas. Zarembas artikelserie borde publiceras igen och igen i våra olika media.

    1. Hej Anna,

      Jag skulle leta efter ett citat från ett gammalt blogginlägg och hamnade på ett blogginlägg som handlade om Zarembas artiklar. Det var som om jag hamnade på Maciej Zarembas artiklar av en händelse. Jag läste igenom dem och insåg att jag var tvungen att publicera dem igen. För precis som du skriver, de borde publiceras igen och igen. Hoppas alla lärare i vårt avlånga land läser. Dessvärre har skoldebatten en tendens att glömma sin historia – Zaremba påminner.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s