Bloggserie: Undervisning


Under hösten 2016 skrev jag en bloggserie som handlade om undervisning och varför den är så viktig. Sedan introduktionen av Lpo 94 har företrädare för det pedagogiska etablissemanget och för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) hela tiden arbetat för att montera ner den lärarledda undervisningen. Katederundervisning har varit en skällsord där en skräckpropaganda har byggts upp med hjälp av Stig Järrels roll Caligula ur filmen Hets. En lärare som plågar sina elever på ett djävulskt sätt. Detta har varit synonymt med katederundervisning enligt den propaganda som har förts från etablissemanget, som istället ville ha ett elevaktivt arbetssätt som bygger på lust (John Dewey).

Själv menar jag att lärarledd undervisning är den direkta vägen till framgång. Att ha en kunnig och engagerad lärare längst fram i klassrummet är ett måste i vissa områden. När jag själv jobbade i Jordbro som SO-lärare på högstadiet var jag tvungen att ägna mig åt katederundervisning. Men på grund av att ordet var besmittat och kidnappat av PIE använder jag mig av seminarieundervisning. Om jag inte hade gjort det hade minst 20% av eleverna, säkert ännu fler, inte fått med sig tillräckliga kunskaper så att fixade betygen. Som det blev nu, med en engagerad Johan Kant längst fram i klassrummet, fick jag med nästan alla. Nyfiken på hur jag gjorde? Läs min bok Yrke: Lärare, går att låna på bibliotek eller köpa via mig – skicka ett mail: johankant@hotmail.com.

Här kommer bloggserien:

Del 1: Introduktion, länk.

Del 2: Nermontering, länk.

Del 3: Arfwedsons, länk.

Del 4: Didaktik, länk.

Del 5: Lärarutbildningen, länk.

Del 6: Vad göra? Länk.

 

2 reaktioner till “Bloggserie: Undervisning

  1. Hej Johan! TACK för dina välsvarvade formuleringar i din blogg som jag upptäckt och verkligen sträckläst idag (når nog högsta stadiet på LUS😄 som jag fick lära mig om på lärarutbildningen på 90-taletoch som jag absolut tänker väcka till nytt liv igen nu🙌👍🏼)! Du har huvudsakligen satt ord EXAKT på vad jag själv upplevt, och allt starkare upplever under mina snart 25 år som lärare. Jag arbetar sedan många år som klasslärare på mellanstadiet, men en del i min tjänst är som förstelärare med uppdraget ”Ledarskap i klassrummet” . Jag föreläser några ggr/år på lärarutbildningen och studenterna verkligen hungrar efter de konkreta, handfasta tips och många tusen dagars empiriskta erfarenheter jag försöker dela med mig av… Min dotter läser andra året till lärare och det är den ena akademiska inlämningsuppgiften efter den andra; få eller inga kunskaper i själva hantverket att undervisa och följa upp resultatet; skrämmande. Själv upplever jag att yrket blir mer och mer splittrat, dokumentationshysteriskt och tenderar att emellanåt mer närma sig någon form av ”dagisverksamhet” i en ” Skola för alla” där man absolut inte kan/får ställa några krav på varken elever eller föräldrar och där diagnosbarn ökar lavinartat. Jag skulle kunna berätta mycket, men älskar trots mitt jobb (och mina elever som ”trots” sina diagnoser brukar ”friskna till ” efter några månader i mitt klassrum med tydlig undervisning, uppmuntran och rimliga krav. Jag vill gärna gärna beställa din bok Uppdrag lärare! Tack igen. Jag skickar min adress på mail!

    1. Hej Petra,

      Stort tack för din återkoppling. Kul att någon känner träffad eller rättare sagt – sorgligt. Bra att du får komma in på lärarutbildningen och föreläsa. Jag tror att det behövs mycket mer sånt. Fler yrkesverksamma lärare som får komma in och delge sin kunskap till studenterna. Fortsätt kämpa!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s