Det fuskas hej vilt på HP


Gårdagens (21/11-18) avsnitt av Uppdrag granskning handlade om hur ett utbrett fusk på Högskoleprovet var genomfört. För 100 000 kronor gick det att köpa ett 100% resultat – alla rätt och en given plats på en attraktiv utbildning. Se avsnittet: https://www.svtplay.se/video/20108184/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-sasong-19-avsnitt-12-1

Vad var det jag sa? Redan 26/8-2017 skrev jag ett blogginlägg om detta, se länk, men jag hade fel på kostnaden för att få vara med och fuska, som visades sig vara dubbelt så stor – 100 000 kronor. Även omfattningen var enorm – minst 70 personer men säkert flera hundra.

Men fusk gäller ju även alla de distansutbildningar där studenter ”copypaster” och blir godkänt. Visst har jag haft flera följare på bloggen som har hyllat datoranvändning, lärplattformar och mycket annat digitalt. Men oj vad naivt – människor är bekväma och hittar varje form för fusk och minimal arbetsinsats. Så är det helt enkelt. Givetvis är katederundervisning, lärarledd undervisning eller seminarieundervisning lösningen till att Sveriges elever ska nå goda kunskapsresultat i skolan. En ämneskunnig lärare, precis som Isak Skogstad hela tiden påtalar.

Skogstad har lyft fram hur digitaliseringen motverkar detta och framför allt hur vissa personer och datorföretag systematiskt dränerar skolan på resurser för att skolan ”måste hänga med i utvecklingen”, se https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156118022573507&set=a.138853428506&type=3&theater. Jag skrev ju även ett blogginlägg om digitaliseringen, se länk.

Är det månne det nya PBL? Känns ibland som om man lever i Matrix.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets absolut viktigaste arbete. Förstatliga skolan och återinför USK:en!

3 reaktioner till “Det fuskas hej vilt på HP

  1. Det går att använda digitala verktyg och samtidigt se till att fusk inte förekommer, men det kräver ju också sin kompetens. Det finns t ex plattformar som ChromeX eller Exam.net som kan stänga ner fuskmöjligheter. Det finns Google-tillägg som Draftback som kan avslöja fusk. Men framför allt finns det bra undervisning som visar eleverna att de faktiskt tjänar på att göra jobbet och inte fuska. Att jämställa digitalisering med PBL är mer än lovligt alarmistiskt.

    Det här motverkar ju dock inte fusk på högskoleprovet, men ärligt talat var det bara en tidsfråga innan något sånt här skulle hända.

  2. Jag har lite svårt att se sambandet att mer katederundervisning i grundskolan skulle ge mindre fusk på högskoleprovet. Högskoleprovet kan liknas vid en salstentamen med en tentamensvakt som ska hindra eventuella fuskförsök – vilket tydligen inte lyckas här.

    För att hindra detta bör vi kartlägga såväl de som erbjuder denna ”fusktjänst” såväl som de som betalar 100 000 kronor för att få 2.0 på provet och en garanterad ”elitutbildning”. De som fuskar på HP har en sak gemensamt, tillgång på pengar. Vad har de mer gemensamt?

    Däremot håller jag med om att digitalisering är en ”kraft” som har stor inverkan på vårt samhälle, inte endast på vårt utbildningssystem. I första hand är det affärsintressen som driver denna utveckling. Eller vad sägs om att världens fem största företag idag utgörs av företag inom den digitala branschen (Apple, Amazon e-handelsbolag, Microsoft, Alphabet och Facebook). Detta kan jämföras med att de fem största företagen år 2007 utgjordes av fyra banker och ett modehus (enligt Wikipedia).

    Att våra hjärnor, våra lagar och vår kultur inte har hängt med i denna digitala revolution är kanske inte så konstigt. Vem kunde på allvar år 2007 tro att ”sociala robotar” ses av somliga som människans bästa vän. Det är inte utan att man längtar tillbaka till det mänskliga samtalet (se t.ex. Sherry Turkle 2017, ”Tillbaka till samtalet. Samtalets kraft i en digital tid”.)

  3. Det är ingen rolig utveckling! När det gäller att upptäcka fusk och plagiat går alla examinationer igenom plagiatkontrollen, men de är inte 100%-iga. Tror inte att fusket eller plagieringen helt kan tas bort oavsett vad man än gör, men minska det är möjligt. Och kanske framför allt genom att informera om vad som är plagiat. Det är en viss skillnad mellan plagiat (som i många fall beror på okunskap) och fusk (avsiktligt), men studenten råkar lika illa ut ändå, oavsett, om det går så långt som till ett ärende i disciplineringsnämnden. Kanske mer för den som har plagierat av okunskap än den som medvetet fuskat. Därför har vi alla ett ansvar! Men jag undrar ibland om det inte är enklare att faktiskt läsa kurslitteraturen och tillägna sig kunskap. Tack och lov, är det vad de flesta gör. Under 2018 minskade ärendena hos oss.

Lämna ett svar till Monika M Ringborg Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s