En liten artikelgenomgång

Just nu är det lite stiltje på bloggen. Anledningen är inte brist på engagemang från min sida utan att jag och min kompis Anders är igång och skriver på vår femte bok i Singöserien. Har du inte läst? Testa en deckare i jul – fri från övervåld och med karaktärer som inte har superkrafter. Alltså vanliga människor i skärgårdsmiljö, läs mer om Singöspionen.

Dock hänger jag ju givetvis med i vad som händer inom svensk skola och skoldebatten. Jag vill därför lyfta fram några artiklar och lägga lite egna kommentarer.

Fredagen 26 oktober skriver German Bender och Per Kornhall en artikel i Dagens Nyheter (DN) som handlar om skolsegregation, ”Skolsegregationen har spritt sig till hela landet”. Bender och Kornhall menar att två parallella skolsystem har vuxit fram runtom i Sverige. Välutbildade och svenskfödda familjer väljer bort skolor med barn till lågutbildade och barn till föräldrar med invandrarbakgrund. Lite tillspetsat menar debattörerna att Sveriges skolsystem sorterar elever utifrån föräldrarnas inkomst, utbildningsnivå och härkomst. Man menar att en stor orsak till den ökade segregationen är friskolesystemet som bygger på fyra komponenter:

  • Fri etableringsrätt för friskolor
  • Skolval med kösystem
  • Skolpeng som tillfaller elevens skola
  • Möjlighet till obegränsat vinstuttag för aktiebolagskolor

Min kommentar: Detta är exakt vad komikern Jesper Rönndal talar om i humorprogrammet Svenska Nyheter,  Svt-play, cirka 14 minuter in i programmet. Har du inte sett detta avsnitt? Gör det omedelbart. Så fruktansvärt bra – om än lite tillspetsat. Annars är det ju inget nytt under solen mer än att Bender och Kornhall kan peka på studier som slår fast att vi har en enormt segregerad skola som är långt ifrån att ge svenska barn och ungdomar en likvärdig utbildning. Den redan segregerade bostadsmarknaden späs på av utbildningssegregation. ”Låt invandrare och socialgrupp 3 få vara kvar i segregerade förorter och ruttna – så slipper vi dem.” Och så upprörs vi av gängkriminalitet, dödsskjutningar och bilbränder. Tack för kaffet!

När jag ändå är inne på segregation så skriver DN en artikel Lördagen 17 november i just detta ämne, läs Segregationen ökar med fria skolvalet. DN har varit i Gottsunda, en segregerad förort i Uppsala, för att måla upp en bild av skolan. Åter igen är det samman nyckeltal och rapporter som Bender och Kornhall lyfter fram.

Min kommentar: Vilka härliga flashbacks jag får till min egen lärartid på Jordbromalmsskolan. Dessa fantastiska ungdomar som jag känner så starkt för. Men lätt är det inte. Varje dag gör dessa lärare, rektorer och personal skillnad för dessa barn och ungdomar. Varje dag! Jag börjar ju smått undra när Sveriges riksdagspolitiker på allvar ska börja diskutera dessa segregationsfrågor och göra något åt dem. Eller är det som vanligt – bara skicka ut pengar för att sedan fortsätta som vanligt. Inga stora reformer eller liknande, inte ta tag i problemen – skicka ut miljarder och sedan lock på.

Jo, för det är ju just det där med miljardrullningen i svensk skola. Skolverket har sammanställt en kalender för när huvudmannen kan söka statliga bidrag, Statsbidragskalendern_2019. Men på riktigt! Vi har alltså en kommunal skola som lever på socialbidrag – mmmmrrr, förlåt! Statsbidrag. Är det verkligen så vi ska ha det? Att skolan ska vara bidragsberoende? Är det sossarnas lösning på skolans problem – mer bidrag? Hur kan moderaterna acceptera detta – ett parti som är konsekvent är emot alla former av bidrag? Hur kan någon vara negativ till Liberalernas och Vänsterns krav på att återförstatliga skolan? Jag bara undrar!

Åh, vilken dålig stämning det blev nu. Jag ber om ursäkt, men det blir ju lätt det på denna bloggsida. Varför? Jo, därför att jag är ganska bra att skapa dålig stämning och få en hyfsat bra skola att framstå som usel. Jag menar ju inte bra resultatmässigt, men vi är ju fina på att lyssna på vad barnen vill ha och att barn- och ungdomsdemokrati ska få råda. Att det sedan går åt helvete är ju en annan grej som vi gömmer undan i ett hörn och lägger en gammal pläd över. Så ser vi inte den skiten.

Ibland kan även Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) producera något bra, även om det inte händer så ofta. SKL:s huvudagenda är att hålla lärarkåren i schack – både lönemässigt och genom att se till att tokreglera arbetsuppgifterna. Men faktiskt skriver Boel Vallgård, skolutredare, en bra debattartikel i Svenska Dagbladet där hon kritiserar en utredning av Riksrevisionen, läs ”Riksrevisionen missar skolvalets förlorare” . Så här skriver Vallgård:

”Men Riksrevisionen undersöker inte effekten för alla barn, utan enbart för dem som slutfört gymnasieskolan på tre år. De som aldrig gick i gymnasiet utesluts. De som gick på ett individuellt program utesluts. De som tog mer än tre år på sig för att klara gymnasiet utesluts. De som inte fullföljt gymnasiet utesluts.

När de utesluter alla dessa grupper kan Riksrevisionen se positiva effekter för de 7 procent barn vars föräldrar enbart har grundskoleutbildning. Var tredje elev ingår inte i undersökningen på grund av att de inte avslutat gymnasiet eller inte gått på ett nationellt program. Barn till föräldrar med lägst utbildning är kraftigt överrepresenterade bland dem som inte avslutar gymnasiet. Så för den grupp som undersökningen lyfter fram utesluter de en ännu större andel.”

Min kommentar: Det är ju exakt som med segregationen av elever och skolor. Man behöver titta på alla elever och alla skolor för att få en helhetsbild. Det går inte att välja ut vissa delar av statistiken.

Osökt kommer jag in på nästa artikel – digitaliseringen av skolan. Jippie! Barn och ungdomar älskar ju datorer och teknik så därför måste ju digitaliseringen vara bra. Eller?

Den 9:e november skriver Isak Skogstad på DN-debatt ett inlägg där han menar att strategin för digitaliseringen i skolan måste stoppas, läs ”Strategin för digitalisering i skolan måste stoppas”. Skogstad menar att regeringens beslut om att skriv in digital kompetens i kursplanen behöver stoppas av nästa regering. Det Isak Skogstad hävdar är att tekniken är dyr för skolorna och dessutom kan det vara lätt att hamna vilse på internet (källkritik, överflöd av information, ytliga kunskaper).

Min kommentar: Jag håller fullständigt med Isak Skogstad. Dessvärre har Skogstad blivit hårt ansatt för att han står för ett kunskapsideal där en ämneskunnig lärare undervisar sin klass. Nej, då blir Skogstad en ny Caligula i pedagogiska etablissemangets ögon. Kämpa på Isak!

 

 

 

 

 

 

Det finns en annan aspekt på detta. Skulle det kunna vara så att det är en ny form av problembaserat lärande (PBL) är på G? Först PBL, sedan IKT, sedan Entreprenöriellt lärande och nu digitalisering. Elevaktivt arbete där läraren förvandlas till handledare eller coach och SKL skrattar så att de slår sina handflator på knäna. Va bra – då kan man sänka lärarlönerna! Jag skrev ett blogginlägg tidigare i höstas som byggde på en artikel som lyfte fram hur mycket lobbyisterna jobbat för att få skolan att digitaliseras med följden att mjölka pengar ur skolan, läs Digitaliseringsmyten.

Det är inte bara digitaliseringen av elevernas miljö som kostar skattebetalarna stora summor. I en artikel i DN 27 oktober granskar DN Stockholm stads nya skolplattform, läs  Skolplattformens kostnader ökar, konsulter kostar miljoner . Så här skriver DN: ”Föräldrar och lärare har varit kritiska till hur Skolplattformen fungerat sedan lanseringen i augusti i år. Stora driftstörningar gjorde att många skolor undvek att använda plattformen. Under hösten har problemen fortsatt, föräldrar har svårt att logga in på plattformen, elever får sina veckobrev i ryggsäcken och lärare kan inte skriva ut klasslistor. För att reparera den krisande plattformen används flera externa konsultbolag. De pusslar ihop de lösa delar som Skolplattformen är uppbyggd av. Sedan slutet på augusti förra året har fyra företag tillsammans fakturerat Stockholms stad drygt 60 miljoner kronor.”

Min kommentar: Intressant läsning. Totalt har Stockholm stads utbildningsförvaltning en budget på 659 miljoner som riskerar att spricka och eventuellt hamna på runt en miljard. Känns lite som nya Karolinska sjukhuset. Ganska mycket pengar som kunde investeras i t.ex. tvålärarsystem i segregerade skolor med dåliga resultat. Eller någon annan resultathöjande åtgärd. Om jag ska vara kritisk mot Stockholm så undrar jag varför förvaltningen inte använder sig av Schoolsoft eller någon motsvarande plattform. Enligt Alla bolag omsätter Schoolsoft AB 42 miljoner. Snacka om att Stockholm stad skulle kunna få styra och ställa lite kring med vad man ville ha ifall Schoolsoft eller någon annan digital entreprenör fick uppdraget att specialdesigna en digital plattform för Stockholms Stad.

Det var lite att fördjupa sig i. Kanske inte så mycket nytt under solen men en hel del konstigheter – som vanligt när skolan diskuteras.

Jag vill avslutningsvis lyfta fram två blogginlägg som jag skrev för några år sedan. Det första handlar om hur pedagogiska etablissemanget fibblar med vetenskap, se Ruth Butler. Det andra handlar om den kritik som framförs för av Statens Beredning för medicinsk utredning gällande de neurologiska utredningar som görs, se SBU:s rapport. Har något hänt? Inte ett skit!

Läs också om den fantastiska sociologen Pierre Bourdieu Bourdieu ringade in hierarkierna.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets absolut viktigaste arbete. Förstatliga skolan och återinför USK:en!

 

5 reaktioner till “En liten artikelgenomgång

  1. Återigen med hetsandet kring digitalisering. Det du gör är en enorm retorisk halmgubbe där du påstår att digitalisering innebär att vi inte ska använda några läromedel. Det är fjantig alarmism på en skrattretande nivå. Självklart kan – och bör – man använda ordentliga läromedel SAMTIDIGT som man lär ut digitalisering och källkritik. Vi gör det varje dag på skolan där jag arbetar. Läraren står i centrum och lär ut, sen applicerar eleverna den kunskapen. Det är punkt ett.

    Punkt två är att jag skulle vilja be dig se på dagens omvärld. Det här inlägget är ju bara ett exempel. Om din retorik i delar av det här inlägget får stå okritiserat och människor läser det helt okritiskt, då är det vääääldigt skevt. Det är precis därför vi lärare har en SKYLDIGHET att lära ut ordentlig källkritik på flera olika nivåer. Du kan inte på allvar mena att de tillägg i läroplanen som syftar till att förstärka utbildning kring källkritik inte behövs. Nu har jag inte siffrorna tillgängliga, men det går relativt enkelt att gräva fram hur lite pengar som läggs på försvar mot exempelvis rysk nätpropaganda, något som redan har bevisats påverka alla möjliga politiska val i både Europa och Amerika. Här och nu, i dagens samhälle, är det redan uppenbart att svenska folket inte är rustat att klara av falsk propaganda på internet. Hur tror du det blir om tio år om vi sticker en nål i digitaliseringen?

    Men enligt Johan Kant och Isak Skogstad behövs inte bättre utbildning kring digitalisering och ökad källkritiksförmåga, för det är en konspiration om att skyffla pengar till några entreprenörer. Hör du inte hur skrattretande det låter?

    1. Thomas,

      Du läser blogginlägget och artiklarna som djävulen läser bibeln. Vadå halmgubbe? Vilket skitsnack. Givetvis ska inte datorerna kastas ut ur skolan och givetvis ska läromedel användas parallellt med digitala hjälpmedel. Men problemet är att det finns en lobbyverksamhet som ligger bakom digitaliseringen. Klart att vi ska ha bättre utbildning kring digitalisering och ökad källkritik – men det finns profithungriga entreprenörer som är sugna på att fakturera skola. Det är bara att du kollar upp digitaliseringen i ett antal kommuner så får du hiskliga summor. Hör du inte hur skrattretande dina påståenden är? Men du är väl part i målet.

      1. Johan, du skriver att digitalisering blir samma som PBL, läraren ska inte lära ut, utan eleverna ska söka kunskapen själva. Var kommer lobbyverksamheten och profithungern in där? Det där handlar om pedagogik, inte pengar och JA, att du jämställer din skeva bild av digitalisering med PBL ÄR EN HALMGUBBE! Du har noll belägg för det, ergo halmgubbe. Enkel retorik.

        Sen får du gärna förklara för mig hur jag, som helt vanlig verksam högstadielärare, skulle kunna vara part i målet. Jag har en bild av hur skolan fungerar och hur den borde fungera. Jag har en åsikt. Om det gör mig partisk på något vis har du dragit ner debattnivån så sinnessjukt lågt att jag ärligt talat inte vet vad jag ska göra.

        Men visst, fortsätt bygga halmgubbar och flippa ur när du får lite tuggmotstånd. Det är du ju jättebra på.

      2. Thomas,

        Jag tycker nog att det var du som började flippa ut när du började med din halmgubbe. Och du fortsätter med sinnessjuk.

        Vad skriver jag: ”Skulle det kunna vara så att det är en ny form av problembaserat lärande (PBL) är på G?” – retorisk fråga. Du skriver: ”Återigen med hetsandet kring digitalisering. Det du gör är en enorm retorisk halmgubbe där du påstår att digitalisering innebär att vi inte ska använda några läromedel. Det är fjantig alarmism på en skrattretande nivå.” – du skriver att jag påstår men jag ställer en fråga.

        Jag har så många gånger påtalat hur illa det är med elever som blir lämnade att söka kunskaper på eget bevåg. Så många gånger. Kan inte en retorisk fråga vara på plats?

        Jag är inte emot datorer i skolarbetet och vi använder det dagligen på den skolan jag företräder.

        Om du tittar bakåt på kommentarerna på min blogg har jag inga problem med tuggmotstånd men det är inte det du ger. Du är oförskämd.

  2. Det händer mycket i världen.

    Skolverket medger att kursplanerna bör ändras och innehålla mer faktakunskap – positivt!!

    Fd utrikesminster Jan Eliasson hyllar 15-åriga Greta Thunberg för att hon skolstrejkar och vill påverka klimatpolitiken. Är detta positivt eller negativt??

    I Australien upprördes politiker över att australiensiska elever skolstrejkade i samma syfte som Greta. Elever ska gå i skolan och inte ägna sig åt strejker hävdade de.

    I svenska bloggar som hävdar att klimatforskningen är en bluff har det framförts kritik mot att några lärare hyllar Greta – de tolkar detta som ytterligare ett tecken på postmodernism i den svenska skolan.

    Oavsett vilket så antar jag att jorden fortfarande rund, den biologiska evolutionsteorin är sann och kan förklara det mesta som finns vad gäller människan som biologiska varelse, lärarutbildningen använder samma lärandelitteratur idag som i går (med fokus på Piaget, Vygotskij och Dewey) – igår ansågs denna litteratur vara postmodern och samma gäller väl även idag, och slutligen så får vi väl hoppas att Sverige får en regering – innan nästa ordinarie val.

Lämna en kommentar