PIE lurar i vassen!


Jag tänkte skriva ett blogginlägg gällande kommentarer jag fått utanför bloggen via Facebook, verbalt eller via mail. Kanske vill dessa personer inte vara med och kommentera på bloggen – inte vet jag, men oavsett så kände jag att detta behöver lyftas. De första kommentarerna gäller blogginlägget ”Lärarledd undervisning – det bästa”. Följande kommentarer fångade jag upp:

”Har väl mänskligheten vetat sen Platon”.

”Väldigt få – om någon – hävdar att lärarledd undervisning är fel, såvida du inte med det menar ren föreläsningsundervisning. Då finner du många meningsmotståndare”.

”Inga nyheter.”.

Min kommentar: Men om det är så självklart som dessa personer har hävdat, typ så självklart att det är onödigt att ens skriva ett blogginlägg i fråga, varför har svensk skola sett ut som den gör? Om lärarledd undervisning är det bästa och mänskligheten känt till sedan Platon varför har svensk skola ägnat sig åt Problembaserat lärande (PBL), Fri forskning, Entreprenöriellt lärande, IKT, Lärstilar med mera med mera? Hur kommer det sig att PBL blev så stort i slutet av 1990-talet och en bra bit in på 2000-talet? 

Visst, tre kommentarer utgör inte en representation över svensk skola, men jag anser ändå att de som fällt dessa kommenterar är vakna och smarta personer. Har vi inget minne? Har vi glömt bort hur det var när läraren skulle förvandlas till handledare och eleverna skulle sköta sin inlärning själv? Gagnar verkligen denna glömska lärarkåren idag eller handlar det om förnekelse över det som skett eller som någon påstår aldrig har skett. Jag har inget svar. Jag är ingen psykolog. Jag förstår mig inte på detta.

De andra kommentarerna som jag fått är att jag har snurrat in på Pedagogiska Ideologiska Etablissemanget (PIE). Att det inte finns något etablissemang. Eller att det kanske har funnits det men att det inte längre verkar som de tidigare gjorde och att både politiker, debattörer, lärarfack och lärare idag har en annan medvetenhet om vad makthavare (PIE) pysslar med. Att det är jag som tar upp gamla grejer som jag håller fast vid, med andra ord hjärnspöken hos Johan Kant. En ungefärlig sammanfattning av de kommentarer jag fått till mig. 

Min kommentar: Att det inte finns något pedagogiskt etablissemang finner jag som en naiv kommentar. Jag har på den här bloggen redovisat hur många exempel som helst och det är lätt att tro att jag är konspirationsteoretiker men läs mina bloggserier så ger jag många exempel på att det i högsta grad har existerat och i skrivandets stund finns ett pedagogiskt etablissemang som drivs av en ideologisk agenda. 

Däremot har formen för PIE:s agerande förändrats. När jag började blogga 2009 hade PIE drivit agendan inom svensk skola sedan Ulf P Lundgren tog kommandot på tidigt 1990-tal. På många positioner i skolvärlden satt företrädare för PIE och drev en linje som passade deras syfte. Det mest flagranta var genomförandet av Lgr 11 där man såg till att gå tvärt emot utredaren Leif Eliassons råd om vad som behövdes i den nya läroplanen. Tvärt emot. 

Idag har PIE tryckts tillbaka bland annat av mig, men mer skickligt av andra debattörer som också ifrågasätter det som sker i svensk skola. Isak Skogstad och Per Kornhall är två debattörer som har betytt mycket för att flytta fram positionerna för en kunskapsskola där undervisning är det som gäller och inte en flumskola där eleverna fritt får söka kunskap. Inte minst Skogstads storproduktion av artiklar har bidragit mycket. Nu har till och med nättidningen Skola och Samhälle (SOS), proggarnas sista fäste, fått mothugg och det går att skönja en viss ändrad riktning. Men här behöver man vara kritisk för budskap förs fram med förändrat ordval. PIE har ju haft svart bälte i fokusförflyttning i många år.

Något annat som jag fått kritik för genom åren är att jag har hängt ut personer med namn. Det blir en debatt om vad personen har gjort och inte om fenomenet/sakfrågan. Även att det är en del som tycker att det inte riktigt blir någon debatt och att jag skulle kunnat föra fram min åsikt på ett smidigare sätt och på så vis få en större spridning – inte så många skulle sluta läsa. Med argument skulle jag nå fler. Jag är inte säker på det och min ambition har faktiskt varit att hänga ut makthavare som jag tycker missbrukar sin makt. Makthavare som gör det sämre för tusentals lärare och elever och som sänker svensk skola. Jag ville ”pin-pointa” detta fenomen och tala om vilka som varit med och dragit ner svensk skola. Och jag har gett konkreta exempel. Visst, dessa personer har inte varit glada på mig, men faktiskt får man stå för sina handlingar, precis som jag får göra. När jag tog beslutet 2009 att faktiskt gå ut med namn på de som förstörde för svensk skola kalkylerade jag med att jag brände alla broar för en karriär. Nu har jag aldrig varit en streber utan trivdes där och då som SO-lärare på Jordbromalmsskolan så valet var lätt. Däremot trodde jag ju inte jag skulle bli hotad.

Så tillbaka till varför jag fortfarande snackar om PIE. Givetvis för att vi inte ska glömma. För att vi ska kunna vår svenska skolhistoria och fortfarande veta vad som har hänt och vilka som har deltagit i detta. För tro inte att Christian Lundahl, Tomas Kroksmark, Alli Klapp, Steve Wretman med flera har ändrat sig. Att ett ljus plötsligt har gått upp – typ som när Oppfinnar-Jocke får en idé. Att dessa personer har blivit positiva till betyg och resultatuppföljning. Att dessa personer hux flux gillar lärarledd undervisning (katederundervisning). Att dessa personer som genom en förvandling är oerhört noga med grundläggande vetenskapsmetodik.

Ok, tro att jag är en renodlad konspirationsteoretiker, men det är inte korrekt. PIE håller en låg profil, men de sitter fortfarande på maktpositioner och driver sina agendor i skymundan. För är det någon som granskar? Skolinspektionen, Universitetskanslerämbetet, Riksrevisionen, Justitieombudsmannen, Skolforskningsinstitutet? Nixum Pixum – ingen granskar och skulle det till äventyrs vara en liten rektorsskit från Haninge som anmäler t.ex. Stockholms Universitet lägger Universitetskanslerämbetet ner denna anmälan utan att någon granskning har gjorts. Nej, jag är inte bitter, utan lägger bara korten på bordet. Desillusionerad? Ja, det kan man väl säga att jag är en smula.

Möjligtvis kan det blir bra på Skolverket om generaldirektör Peter Fredriksson inte går på tjänstemannabluffen. Fredriksson är en man med hårda nypor och det är väldigt bra tycker jag. Hoppas han styr upp Skolverket. Jag håller tummarna. 

Sedan har vi ju fått en bra skolminister också. Har stora förhoppningar på Anna Ekström.

För att summera detta korta blogginlägg. Jo, lärarledd undervisning behöver uppmärksammas som extra viktig, för min uppfattning är att svensk skola i allt för hög grad fungerar som så att eleverna lämnas själva i sin inlärning. Det kan vara så att läraren går igenom vad som det ska jobbas med och sedan fortsätter eleverna i läroboken, med stenciler, söka på nätet och så vidare. Lärarledd undervisning är ingen självklarhet. 

Visst, jag tjatar om Pedagogiska Ideologiska Etablissemanget (PIE) men det finns baske mig fog för det. I vassen lurar Gäddan och det är exakt så PIE för tillfället jobbar.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets absolut viktigaste arbete. Förstatliga skolan eller återinför USK:en!

Referenser

https://johankant.wordpress.com/2019/06/08/lararledd-undervisning-det-basta/

https://johankant.wordpress.com/bloggserie-skolans-10-varsta-problem/

https://johankant.wordpress.com/bloggserie-en-skola-at-helvete/

https://johankant.wordpress.com/pedagogiskt-natverk/

https://johankant.wordpress.com/2012/05/13/vad-ar-forskning-tomas-kroksmark/

https://johankant.wordpress.com/2014/03/29/kroksmark-ute-och-slirar-igen/

https://johankant.wordpress.com/2016/06/05/varning-pie-i-farten-igen/

https://johankant.wordpress.com/2012/04/19/skolnara-forskning-vilket-skamt/

https://johankant.wordpress.com/2018/07/06/maciej-zaremba-aterskapas/

Törestads blogg om Kroksmark

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s