På besök i Göteborgs motpoler


”Det är Göteborgs mest segregerade adress”, säger Linnea Lindqvist när jag besöker henne och kommenterar de hyreshus som reser sig som mörka skuggor i direkt anslutning till Hammarkullsskolan. Jag har tidigare påbörjat min dag på Vrångö i Göteborgs skärgård, en ö som är vacker och njutningsfull. Det är mer än vad jag kan säga om hyreshusen som får mig att associera till Sovjetunionen.

Jag börja morgonen med att ta mig med båt från Vrångö till Saltholmen som är ett område med hög medelinkomsten. Därefter buss in till centrala Göteborg och upp på spårvagnen till Hammarkullen. Jag reagerar över de långa transportsträckor mellan stationerna. Från Centralstationen är det tre stopp och sedan är man i Hammarkullen. Men man åker långt. Har politikerna medvetet placerat dessa människor på behörigt avstånd när de byggde dessa miljonprogram? tänker jag. På tryggt avstånd så att säga. Göteborg är traditionellt en arbetarstad – eller har åtminstone varit det förr. Nu finns underklassen i segregerade områden, precis som på många orter, t.ex. i min stad Stockholm. Någon säger mig under min luff på Västkusten att Göteborg är Sveriges mest segregerade stad. Jag vet inte om det stämmer eller vem som har gjort den mätningen. Men helt klart har Göteborg en hel del att arbeta med när det gäller just denna fråga. 

Vilken himla tur för staden att de har engagerade skolmänniskor som jobbar i de segregerade områdena. Linnea Lindqvist är en person. 

I dessa två poddavnsitten får ni träffa Jan Henning Pettersson och Linnea Lindqvist. Det kommer fler avsnitt längre fram från min resa på luffen utmed Västkusten. 

Jan Henning Pettersson
Ute på Vrångö i Göteborgs yttre skärgård träffar jag den pensionerade specialläraren Jan Henning. Snart går flyttlasset till Lund men vid inspelningen av detta poddavsnitt samtalar vi på Vrångö samtidigt som blåsten piskar utanför. Vi kommer överens om att tala om två olika ämnen, nästa avsnitt kommer i tid lite längre fram. I detta poddavsnitt pratar vi om Skolkultur som grund. Vad innebär det? Att lägga ner tid för att bygga skolkulturen för att skapa trygghet på arbetsplatsen för elever och lägga fokus på kunskapsinhämtning. Vill du ha kontakt med Jan Henning angående halkkörning för lärare kan du kontakta mig på rektorspodden@johankant.se.

Länk till poddavsnittet med Jan Henning: http://johankant.libsyn.com/website/avsnitt-17-jan-henning-pettersson-om-skolkultur-som-grund

Linnea Lindqvist
I Hammarkullen, ett av Sveriges mest segregerade områden, arbetar rektor Linnea Lindqvist. Från Vrångö till Hammarkullen tog jag mig en morgon – Göteborgs motpoler.

Jag och Linnea samtalar om styrningen av skolan. New Public Management (NPM) – mätning och effektivisering. Minskade resurser = minskat uppdrag – enkel matematik.

De närliggande hyreshusen för tankarna till Östtyskland, Sovjet eller ett franskt No go-område. I dessa hus bor det knappt någon som har ett arbete. Men barnen är fantastiska och nyfikna. Vill lära sig! Men när studietraditionen och stöd hemifrån saknas har skolan ett jättearbete att genomföra.

Både jag och Linnea vill uppmana er alla att sponsra tankesmedjan Balans, swisha en summa på telefonnummer 123 063 57 14.

Länk till tankesmedjan Balans: https://tankesmedjanbalans.se

Länk till poddavsnittut med Linnea: http://johankant.libsyn.com/website/avsnitt-18-linnea-lindqvist-om-styrning-av-svensk-skola

Trevlig lyssning!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s