Isak Skogstads obekväma sanningar om skolan


De senaste två-tre åren har en röst hörts tydligare i skoldebatten än alla andra – Isak Skogstad.

 

Redan som ordförande för Lärarnas Riksförbunds studerandeförening, under sin studietid, engagerade sig Isak Skogstad i skolans innehåll. Som nybakad lärare satte Skogstad igång att debattera och argumentera för en skola som skulle göra upp med flummet och gå tillbaka till grundläggande faktakunskaper. Fler hundra artiklar och debattinlägg har det blivit och år 2018 utsågs Isak Skogstad till årets nätdebattör av Bertil Ohlininstitutet. Så lät juryns motivering:

”Den svenska skoldebatten rör avgörande framtidsfrågor för Sverige, men präglas av många låsta positioner. Isak Skogstads inlägg kännetecknas av kunskap, intresse för sakfrågan och respekt för meningsmotståndare. Hans flitiga och sakliga deltagande i debatten är ett föredöme.”

Givetvis gillar inte proggarna Isak Skogstad och många försöker angripa honom med taskiga argument, inte minst på flumskolans huvudfäste, nättidningen Skola och Samhälle, SOS. 

Tillsammans med läraren och skolutvecklare Pär Kornhall driver Isak Skogstad podden Kornhall & Skogstad.

Nu kommer Isak Skogstad med boken ”Isak Skogstads obekväma sanningar om skolan”. I anslutning till boklanseringen skriver Skogstad en debattartikel i Dagens Nyheter (DN) söndagen 13/10-19. Isak Skogstad skriver: 

”Under de senaste åren har skoldebatten handlat om resultat, lärarbrist, likvärdighet och kunskapssyn. Det har i sin tur givit upphov till ett antal politiska utspel med förslag på nya reformer för skolan. Det stora antalet reformer i modern tid har paradoxalt ofta medfört nya problem. OECD har i sin granskning av den svenska skolan varnat för att många reformer varken varit konsekventa eller sammanhängande. Ett lapptäcke utan sömmar, helt enkelt. Det kan förklara den skeptiska inställningen till nya skolreformer inom lärarkåren.

Det är bra att politiker presenterar nya förslag. Problemet är dock att symtomen behandlas gång på gång samtidigt som sjukdomen får leva kvar. Vad annars kan förklara allt ifrån en rekordstor lärarbrist till låga kunskapsresultat? Om man på allvar vill bana väg för en kunskapsskola av rang måste en omläggning nu ske. Det är dags att gå till botten med de idéer som ligger till grund för symtomen som skolan dras med i dag. Om det sker kan risken för att framtida reformer misslyckas minska, samtidigt som sannolikheten att lösningsförslagen som läggs fram gör en positiv skillnad öka.”

Jag delar Isak Skogstads åsikter när det gäller i princip allt. Kan faktiskt inte komma på en enda gång där jag varit oense med honom. 

I Göteborgsposten (GP) måndagen 14/10-19 skriver Isak Skogstad en krönika. Så här skriver han:

Under min första dag på lärarutbildningen samlades alla nya studenter i aulan. En högt ansedd professorer i pedagogik höll i en inspirationsföreläsning om skolan. Han var bekymrad över det faktum att eleverna upplevde skolan som tråkig, men att de samtidigt frivilligt ägnade timmar framför datorspel på sin fritid. Vad kunde vi blivande lärare ta för lärdom av det?

För att ta reda på svaret besökte han ett ledande datorspelsföretag. Från dem hade han med sig ett budskap till alla hundratals nya lärarstudenter: Skolan måste förändras i grunden och bli mer kreativ. Det skulle ske genom att utforma pedagogiken mer som roliga datorspel än traditionella föreläsningar.”

Min kommentar: Professor Tomas Kroksmark som vanligt är ute och slirar. Hur i helvete kunde han bli professor? Eller om man vänder på frågan – att Kroksmark (och Carlgren också för den delen) blev professor säger en hel del om de pedagogiska institutionerna i vårt land.

Skogstad avslutar sin krönika: Det finns inget alexanderhugg som kan vända skolans utveckling. Skolan är en politisk stridsfråga och det beror på att vi inte ens är överens om vad skolan är till för. För att över huvud taget kunna diskutera vilka reformer skolan är i behov av måste vi börja med att enas om målet. Ska förmedling av kunskap vara skolans syfte, eller ska den fortsatt få handla om att eleverna ska få utveckla diverse abstrakta och omätbara förmågor i en social miljö?

Om vi inte enas bakom idén om en kunskapsskola snart kan vi bara hålla tummarna för att våra makthavare kan uppvisa kreativitet på riktigt. För hur annars ska de kunna hantera en lågkonjunktur i kombination med en stor andel nyanlända barn och en generation av elever som knappt kan läsa en vanlig tidningsartikel? Det vågar jag knappt tänka på.”

Min kommentar: Det är just detta som politikerna inte begriper – man måste tillsammans komma överens om vad skolan ska ha för uppdrag – inte strössla miljarder över skolan och slå sina politiska motståndare med basebollträ i huvudet. Jag skulle snarare säga att det handlar om att införa undantagstillstånd rörande skolan och i konsensus komma överens och därefter ta drastiska beslut. Och genomföra dessa. Lägg ner lärarutbildningen och lägg över dessa uppdrag på andra institutioner. Renodla Skolinspektionen. Banta Skolverket och se över deras uppdrag. Låt Institutet för näringslivsforskning (IFN) få inflytande – kanske en samordningsroll eller varför inte låta Riksrevisionen få ett sådant uppdrag.

Jag hade förmånen att träffa Isak i ett samtal för min podd. Där berättar han om sin bakgrund och om en del av innehållet i boken. 

Trevlig lyssning!

Länk: http://johankant.libsyn.com/website/avsnitt-26-isak-skogstads-obekvma-sanningar-som-skolan

Referenser

”Skolans överdrivna fokus på individen har varit destruktivt” – DN.SE

Isak Skogstad | Lärarnas tidning

http://www.isakskogstad.se

https://poddtoppen.se/podcast/1451400415/kornhall-skogstad

Skolans kris kommer att kosta samhället enormt | Göteborgs-Posten – Ledare

https://www.adlibris.com/se/bok/isak-skogstads-obekvama-sanningar-om-skolan-9789127824768?campaignId=cd827e56-b94b-4c45-a20e-26b10e7084bf

NY BOK: ”Obekväma sanningar om skolan”

2 reaktioner till “Isak Skogstads obekväma sanningar om skolan

  1. Vad kan man säga? Jag blir så glad av att lyssna till Isak. Han har ju rätt. Om han får säga det själv 🙂. Och jag håller med honom. Men vad betyder det att en enkel person som jag tänker i samma banor.

    1. Hej Charles,

      Jag tror att det betyder mycket att du, jag och många fler lyfter fram och stödjer Isaks tankar och teser. Ju fler vi blir desto bättre.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s