Vad innebär anknytning?


Först av allt vill jag be om ursäkt till Johan Hallberg på Malmaskolan i Kolsva. Trots att jag flera gånger har lyft upp skolan och även varit där på besök var jag fullständigt tomt i bollen när jag under samtalet med Björn Neubeck letade efter namnet på skolan. Sorry!

När jag för många år sedan blev skolledare var det en rad olika utvecklingsområden som vi jobbade med. Ordning och reda på skolan, rutiner, organisation, kunskapsuppdraget, bedömning och betygssättning, planering. Vi hade jobbat med det mesta som behövs för att en skola ska fungera. Vi hade bra personal och vi hade jobbat upp rutiner. Men något saknades. 

Jag kom i kontakt med företaget Domiga som framför allt jobbade och jobbar med svåra familjer och individer, oftast i samarbete med socialtjänsten. Domiga hade tagit fram projektet ”Steget före” som handlade om en modell för skolelever och anknytning. Teorin var att de svåra elever som stör i skolan och inte får något gjort hade en brist i sin anknytning. Genom att göra observationsschema kring vad som fungerade och inte fungerade och fylla i dessa tillsammans med läraren skulle elevens förmåga till skolarbete kartläggas. 

Omgående kände jag att det var just denna pusselbit som saknades på min skola. Genom att fortbilda all skolpersonal gemensamt i anknytning kändes det som om skolan blev fulländad. Nu gick det att arbeta med alla elever, oavsett om det var svårt och personalen var med på tåget. Resultatet blev bra och vi fick ett gemensamt och bra förhållningssätt till eleverna.

Själva anknytningsteorin kommer ursprungligen från engelska psykoanalytikern John Bowlby. I detta poddavsnitt talar jag med Björn Neubeck som är behandlare på Domiga. Poddavsnittet är givetvis inte någon reklam för Domiga, men jag vet att en del skolor behöver hjälp med detta och det står var och en fritt att höra av sig till Domiga. 

Nej, detta samtal vill jag få till stånd för att lyfta denna fråga som det sällan talas om. Visst, vi har ett kunskapsuppdrag i svensk skola och vi är inga behandlare. Men vi hanterar dagligen många elever som har svårt i skolan och detta avsnitt kan väcka tankar hos dig som lyssnar.

Trevlig lyssning!

Länk: http://johankant.libsyn.com/website/avsnitt-28-vad-innebr-anknytning

Referenser

https://sv.wikipedia.org/wiki/John_Bowlby

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anknytningsteori

https://www.adlibris.com/se/bok/en-trygg-bas-kliniska-tillampningar-av-anknytningsteorin-9789127121416

http://www.domiga.se

Bo Sundblad: ”Anknyting är ett slags tyst yrkeskompetens” | Förskolan

Anknytning Anpassning Obsv. 19

http://johankant.libsyn.com/website/avsnitt-28-vad-innebr-anknytning

De tar elevhälsa på allvar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s