Kan alla elever lära sig läsa?


Den kanske viktigaste kunskapen som skolan har i uppgift att förmedla är vikten av att bli en god läsare. Ändå lämnar 20% av pojkarna grundskolan utan att läsa tillräckligt bra. Efter 9 år – varför? Hur är det möjligt att gå så lång tid och inte bli tillräckligt bra läsare?

Detta är grundskolans enskilt viktigaste fråga. Får vi alla elever att läsa flytande så kommer övriga ämnen få sig en skjuts och fler elever kommer att klara kunskaper och betyg.

Men varför gör vi inte det då? Ja inte vet jag. Stoffträngseln är stor och intresset för annat hos eleverna är ännu större. Klart att det är roligare att spela något spel på paddan eller programmera. Men gammal hederlig lärarledd undervisning med böcker gör mirakel.

Fast det är inte bara det. Alla lågstadielärare har inte alltid fått med sig utbildning i läsinlärning och dessutom menar jag att det faktiskt är så att en del läsmetodik är helt uppåt väggarna. God läsutveckling som kommer från Ingvar Lundberg har ett felaktigt sätt att se på läsningen och risken är stor att skolan med den metodiken producerar mekanisk avläsning hos eleverna.

DLS är ett testverktyg som är så jävla dåligt att det borde förbjudas omgående.

Om du önskar veta varför jag påstår detta om God läsutveckling och DLS så föreslår jag att du läser de blogginlägg som jag skrivit om detta. Jag går där igenom min kritik med konkreta exempel.

Du kan också se de excelblad som jag själv har gjort på elever från Jordbromalmsskolan under tre betygssättningar och ganska många klasser. De elever som inte läser bra får inga betyg i teoretiska ämnen och de som läser mycket bra (LUS 18) får fullständiga betyg och överbetyg.

I mitt senaste poddavsnitt berättar lågstadieläraren Annie om hur hon har jobbat med läsning.

Annies tips

  1. Det första man gör i årskurs 1 är att ta reda på var varje elev ligger? Vilka bokstäver de kan? Om de läser något? Om de kan skriva?
  2. Jobba med lärarledd undervisning med läsning och prata om textens innehåll.
  3. Jobba dagligen med läsning utifrån var de ligger i sin läsutveckling. Dela in klassen i grupper och låt dem få uppgifter så att de kommer i jobb. Gå därefter runt i grupperna och träna läsning där det behövs.
  4. Elever som inte kan läsa överhuvudtaget. Läs högt och låt eleven få härma och följa med i texten med fingret. 
  5. Läs mycket!
  6. Viktigt med läsläxa hem. 
  7. Ligg på och följ upp kontinuerligt.
  8. Läs högt för eleverna, tala om innehållet och låt eleven kortskriva.  
  9. De elever som har väldigt svårt att komma igång, låt eleverna komma 3 gånger i veckan efter skoltid och läsa med läraren 20 minuter per gång. 2-3 elever brukar det vara som kommer i grupp.
  10. Testa eleven med jämna mellanrum med kosta tester/prov. Hur ligger de till när det gäller läsningen och läsförståelsen. Planera och organisera ditt arbeta utifrån hur det går för eleverna. 
  11. Viktigt att arbeta med läsning även på mellanstadiet. Jobba med innehållet.

Länk till podden: http://johankant.libsyn.com/website/avsnitt-31-kan-alla-barn-lra-sig-lsa

Trevlig lyssning!

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets absolut viktigaste arbete. Förstatliga skolan eller reglera lärarnas arbetsuppgifter (USK:en)!

Referenser
LUS-punkterna

Vetenskapligheten bakom LUS

https://johankant.wordpress.com/2014/05/29/dls-ett-verktyg-som-tillhor-det-forgangna/

https://johankant.wordpress.com/2014/09/27/om-lasning-del-2-lasningen-ar-en-forstaelsestyrd-process/

https://johankant.wordpress.com/bloggserie-om-lasning/

https://johankant.wordpress.com/relation-mellan-lus-och-betyg/

relation-lus-betyg

2 reaktioner till “Kan alla elever lära sig läsa?

  1. ”DLS är ett testverktyg som är så jävla dåligt att det borde förbjudas omgående.”

    TACK! Herregud, jag vill bara kasta ut skiten genom fönstret. Den detalj som stör mig allra mest är att de dels har ett läshastighetstest och dels har ett läsförståelsetest SOM GÅR PÅ TID! I flera sjundeklasser blev resultatet för väldigt många att de inte hann göra klart testet på de 35 minuter (eller vad det nu är) de får. Alltså var huvudförklaringen till deras låga läsförståelsepoäng INTE att de hade svårt att förstå texterna, utan att de inte läste tillräckligt snabbt. Totalt idiotiskt!

    1. Hej Thomas,

      Jag hade en elev i min första klass som läste så fruktansvärt långsamt att han enligt testet blev dyslektiker. Men han var långsam när det gällde allt. Hade klassen matteprov behövde han minst två lektioner för att bli klar. Dock var det så att allt han gjorde var av kvalitet. Han läste med god förståelse och han hade mer eller mindre alla rätt på proven. En del elever behöver mer tid och just den aspekten i DLS är idiotiskt.

      Det jag har mest svårt för när det gäller DLS är svarsalternativen och poängfrågorna samt den normalfördelade bedömningen. För ett barn när det gäller de olika svaren på frågorna till en läsförståelsetest kan det vara olika svar som är de rätta för det är inte alltid så knivskarpa skillnader. Här slår det igenom hur konstruktörerna av DLS ser på läsningen.

      Sprid gärna detta blogginlägg så fler får se. // J

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s