Vem är skicklig lärare?


Läraren Alexander Skytte skriver i Skolvärlden en tankeväckande artikel om hur lärare är olika som individer och där alla lärare behövs, oavsett vilket fokus och specialintresse hen har. Bakgrunden är att det har varit en debatt om att skickliga lärare ska jobba i skolor i särskilt utsatta områden, en debatt som jag själv har varit inblandad i. Vissa debattörer har menat att skickliga lärare ska vara detsamma som förstelärare och att det per definition skulle göra övriga lärare till mindre skickliga. Så ser inte jag på saken. 

Alexander Skytte skriver: ”Är du en lärare som älskar att gräva ner dig i detaljerna kring ditt ämne? Faktatung baserad undervisning med många små provtillfällen?

Älskar du känslan av att nå fram till en elev som stängt av sin egen arbetsmotor?

Är du förespråkare av kollegialt lärande, att eleverna själva finner vägen?

Kanske älskar du att föreläsa för dina elever?

Du kanske till och med är en kombination av flera. Vem du än är så är du viktig.”

Min kommentar: Lägg därtill att det finns många typer av yrkesgrupper inom lärarkåren; klass-, ämnes-, lågstadie-, mellanstadie-,  hög-, gymnasie-, komvux- och yrkeslärare. Alla med olika typ av uppdrag och fokus. 

Skytte fortsätter: ”Därför är jag tveksam till att det skulle fungera att flytta ”särskilt skickliga lärare” till utsatta områden. Dessa lärare kan likväl vara experter på ”särskilt skickliga elever”. Jag tror få besitter ett så stort pedagogiskt omfång att de är optimala i alla skolor till alla klasser.

Så vem är en skicklig lärare? Svaret på den frågan hämtar jag från ett militärt ordspråk: ”Terrängen styr”.”

Min kommentar: Här delar jag inte Skyttes resonemang. Förvisso ska det vara terrängen som styr och det ska tas hänsyn till olika lärartyper och intressen – utan att gradera. Men särskilt skickliga lärare i detta fall handlar om att ta på sig ett uppdrag som är väldigt svårt. Precis som polisen gjorde när Södertälje kommun fullständigt höll på att bli kriminaliserat när ”Södertäljenätverket” var igång som värst. Vad gjorde man då? Jo, resursansamlade och satte in särskilt skickliga poliser. Det handlar inte om att övriga poliser vid passenheten, sjöpolisen, narkotikaspan eller Säpo är sämre poliser. Det handlar om att det finns ett svårt uppdrag som måste lösas och att det är en särskild egenskap som söks.

Skolan då? I särskilt utsatta områden – vad göra? Det krävs givetvis en stark ledare, personer som kan kavla upp ärmarna och kliva fram även om det blåser. Precis som hos polisen i Södertälje. 

Mats Trondman, professor vid institutionen för kulturvetenskaper vid Linnéuniversitetet, har satt upp tre kriterier för vad som kännetecknar en professionell lärare:

  1. Läraren har djupa ämneskunskaper
    Läraren ska ha goda ämneskunskaper och vara skicklig didaktiskt. På högstadiet krävs det verkligen ett djupt ämneskunnande. Förvisso på mellan- och lågstadiet också, men kanske inte lika många högskolepoäng. Däremot är det givetvis självklart att en lågstadielärare behöver ha kunskaper om läsinlärning. 
  2. Läraren kan förklara så att eleven begriper
    Vad innebär det att en lärare kan förklara så att alla elever förstår? Hur trollbinds eleverna av en berättelse? Hur får läraren eleven intresserad av ett ämne, t.ex. ekonomi och BNP, genetik, islam eller argumenterande text? Djupa ämneskunskaper är givetvis en förutsättning, men här krävs det pedagogisk flexibilitet och att läraren behärskar Hayakawas abstraktionsstege. Lärarledd undervisning – givetvis! Sätta upp tydliga mål för undervisningen/arbetsområdet och vilka läxor eleverna har. I detta ingår att läraren ska följa upp huruvida eleverna gör sina läxor eller inte och meddela föräldrarna och dokumentera detta. Inte släppa en enda elev, utan ligga nära dem och hela tiden följa upp.
  3. Läraren kan hålla ordning på klassen utan att bete sig illa och kränka eleverna
    Tydliga gränser och mycket kärlek är receptet. Vad är det som gäller? Struktur och ordning och reda. Lösa konflikter, lyssna på alla och inte ta någons parti. Lågaffektivt bemötande vid behov. Detta skapar ett gott arbetsklimat i klassrummet – arbetsro.

Alexander Skytte avslutar artikeln med: ”Vi behöver varenda lärare. Därför måste vi (läs politiker, huvudmän) förstå och acceptera att lärare är individer med olika funktioner, intressen och behov. Vi är inte, och bör inte, stöpas i samma form. Det kommer enbart leda till en lärarflykt och trasiga människor.”

Min kommentar: Håller med!

Avslutningsvis vill jag påtala att jag efter detta blogginlägg publicerades har fått en del återkoppling från flera personer som påtalat att rektor i dessa utsatta skolor också är en viktig person. Därför gör jag detta tillägg i efterhand. Rektor är ledaren som visar vägen och står för visionen. Rektors ”etos” är av största betydelse i alla skolor men i skolor i utsatta områden har rektor en mycket viktig roll. Jonas Östberg skriver: ”Om vi blickar mot forskningen om effektiva organisationer (Rothstein 2007) finner vi att det oftaär så kallade mjuka faktorer som identifierats som avgörande för en organisations framgång. Det handlar då om laganda och en gemensam vision. Ledningens uppgift blir att tydliggöra den gemensamma visionen för skolan i fråga. Ledningens personliga kontakt med medarbetarna och dialog för att förkunna visionen är en av central betydelse. För ledningen är det centralt att signalera att man är att lita på.” (Jonas Östberg, Resultatanalys i skolan 2017, sid 78).

Men nu handlade detta blogginlägg om lärare så därför tog jag inte med detta i första läget.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets absolut viktigaste arbete. Förstatliga skolan eller reglera lärarnas arbetsuppgifter (USK:en)!

Referenser
Vem är en skicklig lärare? – Alexander Skytte | Skolvärlden

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mats_Trondman

En reaktion till “Vem är skicklig lärare?

  1. Vi är helt enkelt bra på olika saker, och naturligtvis är vi också olika bra sinsemellan. Med det sagt måste tilläggas att vi även är olika bra för olika elever. Med åren utkristalliserar sig för oss själva (och andra) vad just jag själv är bra på, eller bättre än de flesta andra på – alltså ”särskilt skicklig” i ett eller flera avseenden.

    Jag brukar illustrera med en kollega idrottslärare som tillika var tränare (spelande tränare en period vid 70plus!) i en av de större bollsporterna. Vid ett par tillfällen gav han sig på att träna elitlag vilket inte var lyckat någon gång. Men när han fick hand om lag i de lägre serierna (”Jösses. Serien börjar om två veckor och jag har fem spelare…”) plockade han upp den genom systemet inom några säsonger. Han var helt enkelt en sådan tränare som fick laget att bli starkare än de enskilda delarna, men inte för att göra ett lag av ett gäng enskilda elittalanger.

    Var han ”särskilt skicklig”? Javisst – i det han var särskilt skicklig .

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s