Resultatuppföljning


Resultatstyrning – vad är det? Väldigt ofta klumpas mål- och resultatstyrningen ihop med det förhatliga New Public Management (NPM). Som om det vore en del av NPM. Visst kan det vara så men att politiker och tjänstemän använder mål- och resultatstyrningen synonymt vilket är olyckligt. Detsamma när det gäller lärare och rektorer som inte ser eller begriper skillnaden. Absolut inget mörk över dessa yrkesgrupper, jag har många gånger på min blogg tagit upp den uteblivna fortbildningen när det gäller både Lpo 94 och Lgr 11.

Men om vi stannar vid att använda begreppet resultatstyrning – hur ska vi tänka kring detta? Egentligen ganska enkelt om vi tittar på vår verksamhet, oavsett om det gäller klassrummet, årskursen, skolan, huvudmannen. 

Vi tar in resultat och ser var vi behöver lägga in de extraresurser som finns. Nu kanske vän av ordning påtalar att det inte finns några extraresurser – pengarna är slut. Visst är det så i dessa besparingstider, men det handlar inte om pengar, utan om lärartid och omprioritering av den tid som redan finns – av de lärare, specialpedagoger/speciallärare, läxtimmar, lärarassistenter och så vidare som skolan förfogar över.

En lärare ser att det har gått så där på ett matteprov för 4 av 24 elever. Varför ser det ut på detta sätt? Vad göra? Extra matte med dessa, några pass efter skolan för att i lugn och ro hjälpa dem att förstå, en extra läxa, läxhjälp och så vidare – det går att göra många saker.

Ett arbetslag upptäcker att 10 av årskursens elever inte läser tillräckligt bra. Varför ser det ut på detta sätt? Vad göra? Intensivläsning, sitta med läraren några pass i några veckor efter skolan – det går att göra många saker.

En skolledare ser att 8 stycken elever i en klass inte når målen i kemi och fysik. Varför ser det ut på detta sätt? Vad göra? Beror det på att inte läraren når fram? Att inte eleverna läser tillräckligt bra? Går det att se mönster sett till andra ämnen när det gäller dessa elever?

En tjänsteman på förvaltningen ser att resultaten i en skola inte är bra. Varför ser det ut på detta sätt? Vad göra? Behöver man göra en extrasatsning?

Ni ser mönstret i det jag skriver. Bara genom att följa upp resultat kan vi veta vad vi ska göra härnäst och inte bara administrera skola. Och det är i resultatuppföljningen vi kan komma åt behov och insatser när det gäller elever. Det är i resultatuppföljningen som vi kan komma åt dålig undervisning, läromedelsstyrning, elever som glider genom skolan utan att få med sig det de behöver kunna (typ 18% av killarna som inte läser tillräckligt bra i årskurs 9). 

Men vi är så rädda för att peka ut någon, att denne inte håller måttet. För alla lärare ska vara och är lika bra, samtidigt som vi alla vet att så inte är fallet. Vi vet att en del lärare är bättre och når högre resultat och kan anknyta till eleverna på ett bättre sätt. Och vi vet det för egen del, vi minns våra egna favoritlärare. 

Det är fult att prata om detta så därför låtsats vi som om det är så att alla är lika skickliga och att alla är lika engagerade. I värsta fall letar man fel på eleverna och skickar dem på utredning – obildbara! Istället för att titta på sin egen undervisning och se hur väl den fungerar.

Fast är det schysst mot eleverna? Nej! Och är det schysst mot lärarna som inte presterar? Nej! Dessvärre lever vi i mellanmjölkens land där människor inte snackar rakt ut och inte heller lyfter dessa frågor. För är det fel på dessa människor (läs lärare)? Absolut inte, de har inte fått den utbildning / fortbildning som de förtjänar. De har inte fått den hjälp som de har rätt till. I de allra flesta fall går det att få hjälp och stöd från kollegor och skolledning och i vissa fall bör man jobba med något annat – dock anser jag att de flesta vuxna lärare är bildningsbara. 

Så blanda inte ihop resultatuppföljning med NPR – det är en styggelse. Börja i stället följa upp resultat och se vad organisationen kan göra för att alla elever ska nå sina mål. Givetvis kan svensk skola se till att 18% av killarna i årskurs 9 INTE lämnar svensk grundskola med bristfällig läsning. Självklart fixar vi det. 

Lyssna på Bo Sundblad när han talar om resultatuppföljning. 

Trevlig lyssning!

Länk: http://johankant.libsyn.com/website/avsnitt-6-resultatuppfljning

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets absolut viktigaste arbete. Förstatliga skolan eller reglera lärarnas arbetsuppgifter (USK:en)!

En reaktion till “Resultatuppföljning

  1. Johan.
    Keep up the good work! Som så gott som alltid på pricken Tack. Och dessa dina rader sammanfattar:
    ”Vi tar in resultat och ser var vi behöver lägga in de extraresurser som finns. Nu kanske vän av ordning påtalar att det inte finns några extraresurser – pengarna är slut. Visst är det så i dessa besparingstider, men det handlar inte om pengar, utan om lärartid och omprioritering av den tid som redan finns – av de lärare, specialpedagoger/speciallärare, läxtimmar, lärarassistenter och så vidare som skolan förfogar över.”

    Jag brukar få bassning dels för att jag är friskolekramare (vilket jag inte är) dels för att jag bestämt hävdar åsikten (för Det gör jag) att extra högar med pengar i sig inte löser några knutar och problem i en så komplicerad ordning som skola och utbildning är. Båda argumenten – det är friskolornas fel och vi hart för lite pengar – är skenargument som är tacksamma att ta till då de egentliga bekymren precis som du påpekar är så mycket mer komplicerade.

    När jag får frågan vilken slags lärare jag är brukar jag svara att jag är klasslärare i grunden, har vidareutbildat mig till lärare i svenska för grundskolan tom årskurs nio samt att jag av erfarenhet och viss utbildning respektive fortbildning även kan arbeta som SO-lärare också i högstadiet. Ett annat svar jag brukar ta fram i varianter vid diskussioner och frågor är:
    Jag har kommit att förstå att vad jag kan är att ta hand om sk krångliga elever, grupper och klasser – och att jag håller det positiva folkskoleläraridealet högt.
    Andra har andra svar men vad skolan lider brist på är just Hur vi använder de kompetenser och resurser vi har.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s