Bokrecension: Allt som var mitt

Vilket värld vill vi leva i? Hur ska vi vara mot varandra? Vad ingår i ett demokratiskt samhälle? Det är tre ganska viktiga frågor för en SO-lärare, men även frågeställningar som genomsyrar värdegrunden för skolan och de som jobbar där. Sveriges största arbetsplats där elever, lärare och annan personal försöker gestalta dessa frågor dagligdags.

Allt som var mitt - Cissi Wallin - Bok (9789151960272) | Bokus

Av den anledningen är det ju extra viktigt att ta in det som händer i omvärlden – för det handlar så klart om att begripa det som händer ”där ute” och slänga på alla kunskaper man har för att hantera den stora världen.

En person som nog inte riktigt begrep vad som har hände henne och som nog inte kan applicera de fina värdegrundsord hon fick höra när hon själv gick i skolan var den unga Cissi Wallin. I 20-årsåldern kommer hon till Stockholm. En ung och livshungrig kvinna utan några större erfarenheter av livet och utan nätverk. Det är en värld av utbildning, jobb, festande och flyttar runt på andrahandskontrakt. Vad hon vill med livet är från början lite oklart för henne själv, mer än att på något vis etablera sig. Påhugg kommer och hon hankar sig fram.

En känd mediaprofil kliver in i hennes liv och charmar henne med att vara bjussig och gentil. Vilja prata och visar intressere. Etablerad och känd håvar han in Cissi Wallin. Den unga och oerfarna kvinnan förundras av den schyssta journalisten som behandlar henne som sin like och hon blir nästa lite starstruck. När Cissi Wallin följer med mediamannen från krogen för att gå på efterfest visar det sig att det bara blir mediamannen och hon som ska efterfesta. Den 14 år äldre mannen tvingar till sig sex, vilket Cissi Wallin definierar som våldtäkt. Den närmsta tiden efter, ringer och sms:ar mediamannen Cissi Wallin flera gånger för att han vill att de ska träffas igen.

När Metoo-rörelsen kommer igång berättar Cissi Wallin om våldtäkten offentligt och avslöjar mannens identitet. Även om det gått 11 år sedan våldtäkten och det rimligtvis borde ha hänt en del med den minnesbild som hon själv hade av händelsen anser Cissi Wallin att det definitivt handlade om en våldtänkt.

Historien därefter är väl känd. Först hyllas Cissi Wallin som så starkt och rakryggat kan gå ut med uppgifterna. Trots att händelsen åter rivs upp inom henne och ångesten återstartas står Cissi Wallin upp för sin historia. Men den mäktiga mediamannen gör avbön och lovar och svär att han förvisso hade haft sex med Wallin men absolut på frivillig basis. Och någon stans här svänger pendeln och Cissi Wallin hamnar i frysbox. De jobb hon har sägs upp och inga nya uppdrag erbjuds henne. Som ett brev på posten kommer även en polisanmälan mot henne – Förtal!

Den kända och etablerade mediamannen som känner alla och har ett stort kontaktnät golvar den frilansande journalisten. Cissi Wallin blir i slutet av 2019 dömd till villkorlig dom för grovt förtal och tvingas betala skadestånd. Ord mot ord – eller?

Sommaren 2020 kommer Cissi Wallin ut med boken Allt som var mitt, där hon berättar hela historien ur sitt perspektiv och alla turer kring det rättsliga. Om jag förstått det rätt är domen överklagad och ska behandlas i hovrätten.

Man får väl tro vad man vill om det som inträffat och det står var och en fritt att ha åsikter om Metoo i allmänhet och Cissi Wallin i synnerhet. Men den här boken är så mycket mer, den är något utöver det vanliga. Det är sprängkraft och Cissi Wallin sätter träffsäkert fingret på något illavarslande i vårt samhälle. Hon beskriver på ett fantastiskt sätt det identitetssökande som många tonårsflickor går igenom. Författaren berättar om sitt liv och sina tankar, från ung flicka till kvinna. Då och nu. Vilsenheten att förvandlas från flicka till kvinna. Hur ska man passa in? Vad ska man gå med på? Ska man ligga för att duga till eller få bekräftelse? Även om man inte vill? Eller vill man?

Cissi Wallins beskrivning är fenomenal. Detta borde alla läsa – alla! Inte minst killar och män som har en syster, dotter eller sambo. Vilka förväntningar vi har på våra unga flickor och vilken press flickor och kvinnor står inför när det gäller att prestera, passa in, vara till lags, ta plats – ja allt som vi har att hantera i vårt samhälle. Faktiskt i alla samhällen över hela världen. Och så undrar många varför det är så många tjejer som hamnar i betygshets och bantning redan på högstadiet. Måste vara betygens fel!

En annan stark berättelse är när författaren beskriver hur män med makt utnyttjar sin position i egen favör. Män som är etablerade, tror på grundläggande mänskliga rättigheter och det fria ordet. Kunde varit jag själv. För jag sitter på en maktposition både som grundskolechef och i mitt fria tyckande på den egna bloggen. Jag är en vit 55-årig gubbe som ofta har en hög moralisk agenda och tycker ”rätt saker” och skulle kunna utnyttja min position. Gör jag det? Hoppas inte, men du som läsare vet ju inte. Och när man läst Cissi Wallins bok kan ju varenda läsare se sig omkring och tänka ”undra om han eller han eller han tar sig friheter på någon annans bekostnad för att få sexuell njutning eller bara känna euforin över att ha makt över en annan människa. Känner vi så? Uppenbarligen verkar några göra det? Gör jag det? Verkligen inte. Tror du på mig? Kanske, kanske inte.

Mönstret med telefonterror återkommer senare i boken men då är det en mediaproducent som är deppig efter en skilsmässa och tydligen är det tänkt att Cissi Wallin ska agera kurator till mannen under kvällar och nätter. Hon svarar oftast inte på vare sig telefonsamtal eller sms men blir osäker ifall hennes agerande kommer att få konsekvenser. Kanske måste hon svara trevligt på några sms för att få vara kvar i produktionen? Kanske ska hon vara lite hobbypsykolog för att producenten inte ska kicka ut henne. För blir hon av med jobbet om hon inte ställer upp? Utsparkad från projektet ifall hon inte antar kuratorssamtalen med producenten?

Var går gränsen för mediaproducentens makt över vad Cissi Wallin privat ska ställa upp på? Vem som helst skulle säga NEJ, men när du är i denna rävsax – vad ska du göra? Hur tänker du? Vågar en ung kvinna säga ifrån på skarpen utan att riskera att få repressalier? Vågar en kvinna över huvudtaget säga ifrån om något är fel när det gäller sexism och otillbörligt tafsande? Cissi Wallins oro är verkligen befogad och kvinnor generellt verkar vara i greppet på samhällets normer för hur de får och ska bete sig och vad de förväntas ställa upp på.

Cissi Wallin blev av med uppdrag och utkickad från projekt. Efter 10 år som krönikör på en tidning ursäktade sig redaktören med att de skulle göra en del förändringar och i dessa planer ingick inte Cissi Wallin. Märkligt att detta händer i samma veva som drevet mot Wallin går. Snacka om opportunistiskt.

Men värsta sorten av brist på ryggrad står ändå förlaget för. Det förlag som har tagit kontakt med Cissi Wallin och velat att hon ska skriva den bok som denna recensionen handlar om. Mediamannens advokat får reda på att Cissi Wallin håller på att skriva en bok och efter påtryckningar från advokaten backar förlaget och meddelar Cissi Wallin att de tyvärr inte kan ge ut boken. Varför? Rädsla för att bli stämda för förtal. Förlaget har fått Cissi Wallin att framtvinga och återuppleva våldtäktshändelserna kognitivt i och med skrivandet av boken. Den ångest som detta har medfört i tillskapandet av texten struntar förlaget helt och hållet i. När advokaten hotar med stämning backar förlaget.  Really! Var är samhällsansvaret och karaktären? Var är ansvaret för den person man har skrivit kontrakt med? Som jag ser det skulle förlaget gett ut boken med vetskapen att man skulle kunna bli skadeståndsskyldiga – för det är ett samhällsansvar man har mot hela den kvinnliga befolkningen. Denna bok beskriver något utöver fallen med mediamannen, den återger hela vår bild av det samhälle vi lever i. Cyniskt och fegt av förlaget.

Cissi Wallin gör ett enormt porträtt av samtiden och den värld som vi tycker är det bästa samhället som någonsin existerat. Vi har allt; fri utbildning, tak över huvudet, Dobidoo på tv, mat på bordet, barnkonventionen i lag och världens mest jämställda samhälle. Men under ytan på denna medelklasskonstruktion vilar outtalade förväntningar och mäns makt över kvinnor och flickor.

Tänk efter en sekund – hur har det senaste året varit? Pedofilavsöljande, trafficing, Paolo Roberto och Jeffrey Epstein. Män som grovt utnyttjar flickor och kvinnor, barn och unga. Så mäns utnyttjande av och våld mot kvinnor, mäns sexuella utnyttjande av barn, flickor och kvinnor existerar verkligen. Sett ur det perspektivet framstår Cissi Wallins historia som en bagatell. Men tänk efter en vända till, det är i vardagen vi gestaltar det samhälle vi vill ha. Det är inte i hemliga nätverk som värdegrunden sätts till vårt samhälle. Det är i det dagliga livet och här har Cissi Wallins berättelse en central roll.

Hur ska vi ha det i samhället? Pojkar och flickor, män och kvinnor – ska vi leva i en jämlik värld eller ska vi bete oss som grottmänniskor mot varandra? Det är ju centrala framtidsfrågor som Cissi Wallins bok i högsta grad diskuterar. Men det går inte att läsa boken och tänka ”ja ja, det blir nog bra med den saken”. Verkligen inte! Det behövs lite jävlar anamma. Att inte köpa all skit som händer. Reagera på vartenda könsord som tillskrivs en flicka, döma till hårdare straff mot förövare och se till att dessa frågor gestaltas i skolan varje dag. Varje dag! Alla som jobbar i skolan behöver ta ställning i dessa frågor och reagera på när sexism eller kränkande behandling uppstår.

”Ja men jag skojade ju”, urskuldar sig en av killarna som precis kallat en flicka för bitch.

”Verkligen skojigt. Såg du att hon skrattade åt det skämtat?” svarar läraren allvarligt.

Det är dessa diskussioner vi måste ta varje gång och varje dag. Det är framtidsfrågor – allas framtid. För vi vill väl leva i ett samhälle tillsammans på lika villkor där ingen tar sig friheter på någon annans bekostnad och där ingen är mer värd än någon annan. Eller hur?

Tack Cissi Wallin för att du har skrivit den här boken. Jag uppmanar er alla att läsa Allt som var mitt. Köp den gärna för att stödja Cissi Wallin och sprida dessa tankar. Ge bort den till en vän, gärna en pojke eller man. För det är i behandlingen av andra som samhället föds – varje dag!

14 reaktioner till “Bokrecension: Allt som var mitt

1. Tyvärr måste jag nog säga att du det saknas något av i din analys av ett anständigt samhälle. En mycket gammal princip som gång på gång måste erövras på nytt. Väl uttryckt för snart 2000 år sedan av den romerske kejsaren Julianus till en vresig åklagare.
    Å: Men hur skall en skyldig någonsin bli fälld om det räcker att neka.
    J. Och hur skall en oskyldig någonsin kunna bli friad och rentvådd om det räcker att anklaga.
    En enkel proncip som var sann då och är sann nu. Om någon påstår något hemskt om någon denne skribent eller mig eller för den delen dig Johan är det den som påstår saker som har bevisbördan. En bevisbörda som inte är uppfylld här.
    Jag anser att det är varje SO-lärares skyldighet att ha koll på denna grundbult i ett civilserat samhälle. Och även att lära ut den till sina elever. Att ge ut denna bok är förtal punkt och slut. Att sprida innehållet som det vore fakta när man faktiskt inte vet något är osnyggt minst sagt.

1. Per,
      Har du läst boken?

Tror inte att du har det. För då skulle du få reda på att det är flera personer som har anklagat personen för liknande saker men som inte blivit hörda – varför?

Jag skriver tidigt i blogginlägget att man får tro vad man vill i detta fall men att detta fenomen är något vi behöver ta upp och snacka om och undervisa om.

Du är väl inte faktaresistent Per. Tusentals kvinnor blir misshandlade varje år och bara en bråkdel leder till friande domar. Många har vittnat om hur vissa tar tillbaka sina vittnesmål eller anmälningar trots att de har blivit sönderslagna. Vissa anmäler inte alls. Som den där kvinnan som ramlat ner för en trappa på grund av att hon burit två tunga verktygslådor. En undersköterska på Södersjukhuset fick henne till slut att polisanmäla sambon som systematiskt misshandlat henne under många år. Han dömdes till 8 års fängelse. Och detta fenomen är ju inte unikt. Enligt Brottsförebyggande rådet anmäls bara 2 av 10 övergrepp. 2018 hade 37,5% av den kvinnliga befolkningen utsatts för övergrepp en gång, 27,8% utsatts två eller tre gånger och så vidare – se länk:

Den här boken och mitt blogginlägg handlar inte om ett juridiskt ställningstagande utan om ett samhällsfenomen som är sjukt. Ovan har du bara de fakta som finns när det gäller sexuella övergrepp, men boken visar även upp de system av maktutövning och kvinnans känsla av att duga för att kunna ta plats i ett samhälle. Ska man ställa upp på att vara samtalspartner eller kanske till och med ligga för att få behålla jobbet?

Per, du fokuserar på rättsprincipen punkt och slut. Men det handlar inte om det, vi ska ha ett rättssäkert samhälle och vi får se vad hovrätten säger. Nej, det handlar om hur vi ska vara mot varandra. Kan du göra dig själv en tjänst och läsa boken med öppet sinne så kanske du kan förstå – jag säger kanske, eftersom även du är socialiserad i ett patriarkalt samhälle som jag och möjligtvis inte vill erkänna de brister som finns när det gäller det som Cissi Wallin tar upp.

2. Självklart finns det manliga personer som förtrycker kvinnor, vita som förtrycker svarta och så vidare (motsatsen är inte opportunt att nämna), men att påstå att sådant är norm är något helt annat. Vad händer förresten när kvinnor är chefer? Utövar de ett institutionellt förtryck mot män då? För det är väl ett institutionellt förtyck vi talar om och inte moral och då är det väl dessutom meningslöst att försöka förändra attityder.

Läs gärna boken av Johan Lundberg:” När postmodernismen kom till Sverige”. Postmodernismen är tydligen en attack på upplysningens idéer t ex tanken om människors lika värde. Det dominerar numera inom svenska universitet och svensk förvaltning. När Skolverket väl kommit så långt så kommer de dragandes med sin värdegrund.

Enligt teorin som nu dominerar universiteten så förtrycker det vita majoritetssamhället andra kulturer. Det innebär att de som tycker så tenderar att blunda för förtryckande vanor inom minoritetskulturer som t ex hedersförtryck.

Och om det vita majoritetssamhället förtrycker andra kulturer så är väl också de kriminella gängen förtryckta. Det är förmodligen för att sådana uppfattningar spridits och dominerar förvaltningen som man har så svårt att åtgärda gängkriminaliteten.

1. Hej Johnny,

Norm eller moral, institution eller postmodernism. Spelar ingen roll hur vi rullar runt med ord och beskrivningar.

Det är ett problem att ett visst antal män som slår, våldtar och behandlar kvinnor olika – oavsett hudfärg, etnicitet eller ursprung. Fakta talar sitt tydliga språk. Detsamma gäller att vi har könsroller där pojkar tar sig friheter på flickors bekostnad. Gå ut och sätt dig på vilken skola som helst titta. Observera – du kommer se väldigt mycket cementerade könsroller.

Läs Cissi Wallins bok.

3. Johan rättsprincipen är inte bara juridik den är även moral. Det juridiska systemet är bara sista instans. När vi diskuterar hur vi är mot varandra så ska vi försöka vara moraliska innan det ens är aktuellt att koppla in. Kort sagt varken som privatperson eller som utgivare på ett förlag ska vi förtala varandra.
    Nej jag är inte faktaresistent men jag inser att varken eller jag har koll på några säkra fakta här. Och jag inser även att man inte kan inte dra några slutsatser i ett enskilt fall från hur man tror att saker är i stort. Är det ens lämpligt att du och jag som privatpersoner försöker oss på det. Om du inte alls vill och kan se det från denhär mannens familjs synpunkt. Tänk då så här. Bör ej insatta privatpersoner offentligt vrida och vända på Wallins trovärdighet? Gå igenom hennes versioner av olika händelser? Granska och kritisera olika vittnesmål. Känns det bra. Kanske inte, men trots det är det en enkel anständghets och rättviesfråga om det alls ska diskuteras. Att även hans version tillåts komma fram.
    Så om det här vore något för oss lärare. Borde vi läsa hans bok också. Se till att ta fram uppdrags gransknings reportage. Där det ju framgick att de övriga vittnen du talade om hade anmält sig på nätet efter att jättedrevet dragit igång. Att de ofta var anonyma och i ett fall ljög rätt och slätt. Skall det diskuteras på lektioner om Wallin talar sanning eller inte. Känns det bra? nej kanske inte. Däremot kan jag tänka mig att kan bli del frågor i klassrummen om hon åker in i fängelse nästa gång. Då känns det rimligt att förklara hur en rättstat fungerar och vad förtal innebär.
    Inte heller framstår boken som någon föredömlig feministisk stridsskrift i det du skriver om den efterhängsne producenten. Hon accepterade alltså att vara någon sort motvillig problemmamma åt en person som var under isen. På vilket sätt gör det henne till något sorts offer? Hur skulle det vara ett problem på samhällsnivå? Varför skall vi uppröras av hur hon en vuxen kvinna omyndigförklarar sig själv? Det var ju upp till henne att säga att hon ville lägga det på professionell nivå. Vad är det för problem som borde väcka vår sympati?
    Sedan måste jag väl sägas att det du skriver om problemen i våra skolor behöver nyanseras en del.

1. Per,

Du har ju fått allt om bakfoten. Du ställer massa frågor och menar att vi inte kan ta hennes anekdot som du, jag, hon, som privatpersoner kan ta som någon sanning eller en sann beskrivning.

Men har du läst hennes bok? Det handlar om en andemening som säger väldigt mycket om vårt samhälle. Åter igen – observera hur pojkar och män tar sig friheter på tjejers bekostnad. ”Oj, jag skojade bara”. Har du hört den förut?

Nej vi behöver inte läsa mediamannens bok. Det är inte fallet som är intressant med boken, det är beskrivningen över maktutnyttjande och mäns utnyttjande av kvinnor i personlig favör. Det var ju inte länge sedan Matilda Gustavssons bok kom om kulturprofilen. Väntar bara på nästa bok och nästa och nästa.

Det är detta vi behöver snacka om i skolan. Hur tjejer och kvinnor få stå ut med mäns beteende.

Läs Cissi Wallins bok – för det tror jag inte du har gjort.

Kolla statistiken från BRÅ.

4. Hej Johan!
    Jag har läst både Wallins och Virtanens böcker och efter att ha googlat efter recensioner halkade jag in på din blogg.
    Jag blev förstummad, häpen och orolig.
    Först vill jag bara säga att ingen av böckerna (framförallt Wallins) var speciellt språkligt begåvade utan ganska medelmåttiga.
    Men för dig hade väl en gymnasieuppsats så länge den hyllar radikalfeminismens surrealistiska världsbild framstått son Shakesperiansk litteratur!
    Nåväl, det som gör mig förstummad är att du i egenskap av grundskolelärare för en mycket lättpåverkad publik kan ta dina otroligt vinklade ståndpunkter och indoktrinera dina elever.
    Du får gärna sitta hemma och tvångsläsa Valerie Solanas hela nätterna men i klassrummet ska du hålla dig till läroplanen. PUNKT!
    Blir alltid lika förbryllad över att hur mer lämlikt ett samhälle blir desto mer gapas det om millimeterrättvisa och ökade våldsbrott mot just kvinnor. Får inte riktigt ihop den ekvationen.
    Om du tar upp huvudet ur sanden så kan du ju börja läsa lite annan statistik än den du är van vid.
    Exempelvis hur pojkar mår sämre och sämre i skolmiljön, hur de presterar allt sämre för varje år går samt att ett ständigt ökande antal inte ens når upp till en gymnasiekompetens!!!
    Vad tror du dessa pojkar kommer att bli för män?
    Du får nog bredda horisonten och se att det finns betydligt större utmaningar för dagens unga än det Svenska Patriarkatet!
    /Martin Forslind

1. Hej Martin,

Jag vet inte vad du har för hang-up på livet eftersom du genomgående i hela din text förolämpar mig. Kanske blir du träffad? Men det spelar ingen roll. Kör hårt i livet! // Johan

5. Tänk att alla kommentarer här inne är från män som blåser upp sig och klagar på språket, lagen och moralen istället för att på allvar göra en självrannsakan som man och som medmänniska. Är det verkligen ett sådant känsligt ämne att sårbarheten måste stoppas undan så långt ner i era medvetanden?

1. Hej Maria,

Det är inte alltid lätt att hantera en person som Cissi Wallin och hennes bok. Dels för att hon är provokativ som person och dels för att hon ifrågasätter samhällets normer och många gängse uppfattningar i samhället. Sedan ska man inte glömma bort att det finns kvinnor som vill ha traditionella könsroller och hävdar att män är män och kvinnor är kvinnor. Vad det beror på känner jag inte till, kanske rädsla att förlora den invanda struktur för identitet som man känner till.

Cissi Wallins bok är en partslaga där hon lyfter fram hur hon ser på samhälle, strukturer och könsroller utifrån sitt perspektiv. Berättar sin historia. Det jag tycker är viktigt är att samtala om detta och att vi i skolan behöver lyfta frågan och diskutera. Jag, och det är mitt perspektiv, är övertygad om att alla skulle må bättre om vi hade ett betydligt mer jämställt samhälle och där det rådde jämställdhet mellan könen.

Så alla arga män som raljerar på den här bloggen kanske känner sig träffade eller tycker att det är någon slags identitetspolitik som jag förespråkar. Men jag tänker att det handlar om vara en hygglig människa mot alla i samhället.

6. I att vara det så ingår kanske även att inse att det är obevisade anklagelser hon för fram. För övrigt så skall hon ju nu återigen granskas för förtal.

Nej jag har inte läst och kommer inte att läsa boken.

1. Hej Per,

Jag tycker verkligen att du ska läsa boken. Även om du avskyr Cissi Wallin så kanske du kan plocka fram de objektiva glasögonen och läsa andemeningen i hennes budskap.

Det är inte allt som Cissi Wallin gör som jag gillar och alla bråk och tjafs som hon varit inblandad i kanske inte är till hennes fördel. Men hon sätter fingret på något väldigt viktigt – hur vi är mot varandra. Icke att förringa.

7. Som tjej kan jag önska att förlaget istället valt att ändra samtliga namn i boken och låtsas att det är en fiktion. För ärligt talat kunde det lika gärna vara min historia, eller de flesta tjejkompisar jag diskuterat den med. Fast våldtäkt… vi väninnor börjar vända och vrida på begreppen och ifrågasätta oss själva. Får man säga våldtäkt om man går med på det för att inte göra chefen arg? Är det verkligen våldtäkt om man själv tar initiativ till det för att pojkvännen förklarar att ”blue balls” inte bara är smärtsamt utan kan också skada hans fertilitet? (Alltså, det var före google) Men det är ju inte bara sex det handlar om, som när man är magsjuk men följer med den äldre pojkvännen till krogen för att han vill visa upp sin flickvän. Eller… exemplen är tusentals.
    Och jag är övertygad om att unga pojkar också försätts i många situationer där de gör saker de inte vill. De kanske hetsas av polarna att tafsa på tjejen, slåss eller snatta. För grundproblemet här är att unga är lättpåverkade, i starkt behov av att passa in och följa gruppen – och det är ofta kränkande mot individen själv. Men biologin kan vi inte ändra på, så vad sägs om att ändra på den flock som de unga kämpar sin in i? Att det inte är den starka, ofelbara, osårbara, känslolösa mannen och hans snygga, starka, medgörliga, sexiga, försvarslösa kvinna som är deras förebilder när de vill bli som oss vuxna.

1. Hej Lotta,

Jag tycker att Cissi Wallin var modig och stark som gav ut boken. Nu ska hon upp i domstol för ärekränkning – ska bli intressant att se hur domstolen tolkar grundlagen om yttrandefrihet i förhållande till ärekränkning. Wallin har ju inte uppgett något namn.

Vinsten att ge ut boken för oss handlar om att Cissi Wallin sätter ord på en sjuk kultur där vi tillåts sexuellt utnyttja människor (kvinnor). Viktig dialog och diskussion att föra i samhället, inte minst i skolan, men också i handling stå upp för. Ord räcker inte, vi behöver leva värderingarna.