Nytt poddavsnitt med Per Linell: Människans språk

Vad betyder det att ha ett rikt språk? Hur påverkas människan av det och vad händer med den språkfattige? 

Per Linell, professor emeritus i lingvistik, skriver i sin bok Människans språk:

”Den språkfattige blir hämmad i sin sociala kontakt med andra (vilket leder till isolering och ensamhet). Förmågan att utvecklas intellektuellt och emotionellt reduceras; p g a den språkliga otillräckligheten kan man inte inhämta och bearbeta kunskaper, analysera problem, argumentera och ifrågasätta på det sätt som man annars skulle kunna. Detta leder till mindre möjligheter att skapa sig en position i samhället (sämre jobb e t c). Eftersom den språkfattige inte kan eller vågar använda sitt språk i många situationer, avhänder han/hon sig många möjligheter att politiskt, ekonomiskt och kulturellt påverka och förbättra sin egen situation. I stället blir det de språkligt avancerade, som också besitter kunskaperna och den sociala prestigen, som ensamma får utöva den politiska, ekonomiska och kulturella makten. Den språkfattige tvivlar på sig själv och sina möjligheter i samhället. Han kan känna sig utestängd och kanske inte så sällan rent desperat.” 

Vad är det vi ser i vårt samhälle just nu? Kriminella gäng som med våld sprider skräck i särskilt utsatta områden. Per Linell menar att många av dessa individer kanske saknar skriftspråk och har ett begränsat talspråk, alltså reducerat ordförråd, som därmed får en mindre möjlighet att sätta ord på sina tankar.

För vad gör ett rikt språk med människan. Per Linell lyfter i boken fram att följande påverkas:

  • Varseblivning av olika ting i omvärlden
  • Förståelse och tolkning av omvärlden
  • Igenkänning och minnen av ting och episoder
  • Koncentration och uppmärksamhet
  • Problemlösning och organisation av tänkande
  • Bearbetning av emotionella problem
  • Organisation och styrning av handlingar
  • Samarbete med andra och påverkan av andra 
  • Utvecklande av social identitet, självförtroende och social gemenskap

Känner du igen kriterierna? Ganska likt de kriterier som används vid utredning för diagnosen ADHD. Svårt med koncentration och impulskontroll. Frågan är om ett barn som har svårigheter inom ovanstående punkter är språksvag eller har en fysisk defekt? Kultur eller biologi? De flesta bloggläsare känner till var jag står i frågan. Per Linell problematiserar i diskussionen dessa svårigheter.

Har du inte läst Per Linells bok Människans språk tycker jag att du ska göra det. Kanske är det den bästa facklitterära bok jag har läst. För även om innehållet är svårtillgängligt var den värd att kämpa sig igenom. Min värld öppnades upp av boken och jag fick möjligheter att förstå de elever jag mötte men också se på min egen undervisning. Vad behövde jag tänka på när jag bemötte språksvaga – alltså ingen metodik eller så där, utan hur jag som lärare var tvungen att se på mig själv och min egen uppgift. 

Boken är utgången och finns på antikvariat, typ Bokbörsen. Håller den än? Verkligen. Jag kan lova dig att du inte blir besviken om du läser boken, snarare så att du får några kognitiva konflikter att hantera. 

I det här poddavsnittut träffar jag Per Linell i en hotellobby i Göteborg för att samtala om Människans språk. Det handlar både om boken och om den värld vi nu lever i.

Länk: https://johankant.libsyn.com/website/avsnitt-21-mnniskans-sprk

Trevig lyssning!

Referenser

Per Linell: Människans språk, Gleerup, 2007

En reaktion till “Nytt poddavsnitt med Per Linell: Människans språk

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s