Nytt poddavsnitt: Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

Avsnitt 24: Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

Skolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Med beprövad erfarenhet menas den tysta kunskap som lärarkåren sitter på är inte vatten värd. I debatten är det kunnande som finns inom lärare inte vatten värd. Hur ofta hör du lärare som deltar i den offentliga debatten hänvisa sina påstående till den erfarenhet hen har?

Däremot hörs det ganska ofta ”vetenskapen säger” eller ”enligt forskning”. Fast när det gäller att vara noggrann när det gäller grundläggande forskningsmetodik inom pedagogiken ligger inte så värst högt på prioritetslistan. Jag har själv på bloggen lyft upp hur det fuskas, t.ex. Ruth Butler 1988 eller Betygens geografi.

Betyg och bedömning är kanske det område som den ideologiska debatten där det forskningsfuskas mest.

I det här samtalet talar jag med Bo Sundblad om beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. 

Betyg och bedömning är kanske det område som den ideologiska debatten där det forskningsfuskas mest.

Här är länken: https://johankant.libsyn.com/website/avsnitt-24-vetenskaplig-grund-och-beprvad-erfarenhet

Vi har tidigare i år talat om just vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet men jag anser att det är viktigt att åter ta upp detta ämne då jag anser att lärares tysta kunskap inte väger tungt i debatten. 

Här är länken till det föregående poddavsnittet: https://johankant.libsyn.com/website/avsnitt-8-vetenskaplig-grund-och-beprvad-erfarenhet

Trevlig lyssning!

Referenser
Riksrevisionen: RiR 2004:11

Betygens pedagogiska sida

butler-1988-studien

Betygens geografi, vetenskapsråd

Betygens geografi, kritik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s