Vem är det synd om?

Den sista tiden har det pågått en debatt om hur synd det är om alla barn som missat sin skolgång, missat kunskaper och vilket stort återhämtningsarbete som måste göras. Extramiljarder till skolan för att hämta igen missade kunskaper, lov- och sommarskola, Kom-vux och så vidare. Vissa talar till och med om en förlorad generation. I veckan var Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlsson i Aktuellt-studio för att tala om Coronapandemin. Journalisten frågade då vad som skulle göras åt alla de barn som missat kunskaper på grund av pandemin och ”påtvingad” fjärr- och distansundervisning. Carlsson menade att det var en viktig fråga eftersom Folkhälsomyndigheten vet att en god utbildning har en prevention på välmåendet, men det var inte Folkhälsomyndighetens uppdrag att kompensera för detta.

Men vad är perspektivet i debatten? Tittar vi bara på oss själva? Hur ser det ut för barn i Tyskland, Norge och Storbritannien som under långa tider haft en ”Lock-down”? Eller andra länder som Afganistan, Bangladesh, Sydsudan för att bara nämna några randomländer? Hur ser deras förlorade kunskap ut? Kan vi snacka om en förlorad generation när det gäller dessa länder också? Jag menar, pandemin har ju pågått ett år och kanske får vi leva med begränsningar ytterligare ett halvår eller mer. 

Världens bästa skitskola var ett UR-program som gick för några år sedan. Jenny Telander från Folkhälsoinstitutet, som jobbar med att kartlägga ungas hälsa, uttalade sig i programmet: ”När vi tittar på befolkningens hälsoutveckling ser vi att det tydliga skillnader mellan olika grupper. Lågutbildade har kortare medellivslängd och de anger själva att de mår sämre. Det är egentligen all form av ohälsa som har ett samband med utbildningsnivå. Det kan handla om sjukdomar som cancer, hjärt- kärlsjukdomar, skador, olyckor, värk, begränsad rörelseförmåga, dåliga matvanor, fysisk aktivitet, rökning, bruk av narkotika och spelberoende.

Reportern frågar: Det låter väldigt osannolikt att bara för att man inte gör läxor i skolan riskerar man att få cancer. Kan det verkligen vara så?”

Telander: ”Världshälsoorgansisationen WHO har kommit med en kunskapssammanställning där man sett de här sambanden mellan en rad riskfaktorer som kan leda till cancer och hjärt- kärlsjukdomar. Så det är många faktorer som påverkar hälsan men att de har ett samband med utbildning.”

Reportern: ”Idag är det många elever som hoppar av skolan eller inte faktiskt inte får den undervisning som de har rätt till. Med tanke på vad du berättar låter det väldigt allvarligt. Hur tänker du kring det?”

Telander: ”Jag tänker mycket på ett stort problem idag med den ökade psykiska ohälsan bland unga och unga vuxna. Och här är forskningen otvetydig. Det finns ett samband mellan prestation i skolan och hur unga mår. Så att, presterar man dåligt i skolan så ökar risken för att man får en dålig självkänsla och man mår sämre. Samtidigt, en dålig självkänsla ökar risken att man kommer prestera dåligt i skolan.”

Reportern: ”Det är ju en jobbig ond cirkel. Hur gör man för att bryta den då?”

Telander: ”Man skapar förutsättningar för att alla barn ska klara skolan. Det är grundläggande.”

Alltså:

  • Kortare medellivslängd
  • De mår sämre
  • Cancer
  • Hjärt- kärlsjukdomar
  • Skador
  • Olyckor
  • Värk
  • Begränsad rörelseförmåga
  • Dåliga matvanor
  • Fysisk aktivitet
  • Rökning
  • Bruk av narkotika
  • Spelberoende
  • Psykisk ohälsa

År 2010 lämnade 13 476 elever skolan utan gymnasiebehörighet. Runt 25% av eleverna hade inte tillräckliga kunskaper. Allt enligt Världens bästa skitskola. OBS: Efter 9 år i grundskolan!

År  2018 gjorde Lärarnas Riksförbund en studie på elever som var födda 1998. Man hade följt denna generation genom skolsystemet. Höstterminen 2005 var det 92 939 elever som började årskurs 1. Efter 2779 skoltimmar hade 98:orna uppnått årskurs 9 och då hade elevantalet ökat till 97 260 elever. 12 741 var obehöriga till nationellt program på gymnasiet. OBS: Efter 9 år i grundskolan! Olika alternativ väntade dessa elever, t.ex. individuellt program. Tre år senare, när gymnasiet var avslutat hade 33 965 elever inte slutfört sina gymnasiestudier av olika anledningar. Mellan åren 2017 till 2030 beräknar LR att det handlar om totalt 500 000 elever som lämnas i utanförskap.

Perspektiv Aktuellt? Förlorad generation – eller? Jag tror ni förstår, pandemin har pågått ett år medan produktionen av elever till utanförskap har pågått i decennier. Men snackar man om det?

Vi kan väl ändå vara lite glada att dagens elever som fått fjärr- och distansundervisning till vissa delar ändå samt att de har sin mobil och sin påse med smågodis. Oups – nu trampade jag visst i klaveret, Jenny Telander sa ju att dåliga mat, spelberoende och bristande fysisk aktivitet är folkhälsoproblem som uppstår vid utanförskap. För inte kan det väl vara så att vuxna människor förser sina barn med mobiler, paddor och stora påsar lösgodis och därefter låter dem hållas? Nej, så kan det inte vara.

Men kanske skulle Aktuellt och andra medier följa upp det där med elevers bristande kunskaper och likt papegojor tjata om detta varje dag under ett års tid. Varför inte Coronainspireras och ägna en liten del åt den dagliga sändningen åt skolan och borra i detta. Bjuda in experter varje sändning och tala om skolan och vad som behöver göras. Granskning, borrning, expertintervjuer, krav på ansvarstagande – jag kan lova att det kommer hända något.

För visst dör människor i Covid och det är en hemsk sjukdom, men utanförskap under en längre tid har ju Telander också konstaterat leder till för tidig död och ett sämre liv. Och trots allt handlar det ju om vår framtid – barnen är vår framtid.

Bara en tanke alltså!

PS: Tillägg 22/3-21 – I Aktuellts sändning klockan 21.00 uttryckte läkaren Tobias Alfvén ”en förlorad generation”. DS.

Referenser
98-orna

Världens bästa skitskola – Experimentverkstaden: https://www.youtube.com/watch?v=LQHWtuMwsnQ

Världens bästa skitskola – Vinstmaskinen, del 1: https://www.youtube.com/watch?v=93Z7wfDxNl8

Världens bästa skitskola – Vinstmaskinen, del 2: https://www.youtube.com/watch?v=Km_FcAuKerI

Världens bästa skitskola – Lotteriet, del 1: https://www.youtube.com/watch?v=tUq_a2c_i_M

Världens bästa skitskola – Lotteriet, del 2: https://www.youtube.com/watch?v=zXxX-_t2RMA

Världens bästa skitskola – Lärarna: https://www.youtube.com/watch?v=ApD1-e3nsys

3 reaktioner till “Vem är det synd om?

  1. Ja men Skå-Gustafs ”Det sociala arvet” är ju så förbannat komplext. Därför är det mycket bekvämare att ägna sig åt låsasdebatter som att ojojoj vi förlorar en generation pga corona.
    I helsike heller. vi fortsätter att förlora ungefär lika många elever som alltid – varje år. År efter år.

    Jag har på förekommen anledning sagt till mina nior att Hur 17 ska man bete sig för att lyckas få F i religionskunskap!? Ja inte beror det på att eleverna är dumma i huvet . . .
    För övrigt är betyg bra. Jag bokstavligen njuter när en elev inser att hon eller han kommer att få sitt välförtjänta E. De har visat att de kan runda hemförhållanden, diagnoser etecetera.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s