Nytt poddavsnitt: Per Måhl om Skolverkets förslag på ändrat betygsystem

Det är intressant att Skolverkets tjänstemän så kategoriskt avfärdar Per Måhls inspel om Skolverkets förslag till nytt betygssystem. Jag menar, Per Måhl har ju varit sakkunnig i betygsberedningen, skrivit fyra böcker kring betyg och bedömning och otal artiklar. Per Måhl är verkligen expert och trots det avfärdas han.

Och Per Måhl är ju pedagog och lärare.

Men de experter som tagits in i betygsfrågan av Skolverket är ju från vetenskapen. Jo visst, forskare och professorer. Fast de är ju nationalekonomer och inte pedagoger och det syns verkligen.

Frågan man kan ställa sig: Skolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Right?

Men vad hände med vetenskapen? Validitet när man börjar fibbla med siffror hit och dit? Positivism i kubik när man använder statistik helt godtyckligt. Är det så nationalekonomer jobbar? Att data används och vänds och vrids på för att få fram exakt det man vill utan att hänsyn tas till grundläggande vetenskapsmetodik – alltså validitet och reliabilitet. Ni minns väl min text om Ruth Butler 1988?

Validitet – mäter vi rätt saker om vi använder Butler 1988 för svenska förhållanden? Nej, eftersom relativa betyg och kunskapsstandardbetyg inte går att jämföra med varandra.

Reliabilitet – mäter man rätt om vi använder Butler 1988 för svenska förhållanden? Nej, eftersom relativa betyg och kunskapsstandardbetyg inte går att jämföra med varandra.

Misstänker att vi har feber och tar temperaturen en halvtimme efter vi har käkat en Alvedon – då får vi dålig reliabilitet. Kör vi termometern upp i rumpan på en gris får vi dålig validitet.

Vetenskaplighet? 

Så hur vill vi ha det? Vill vi att eleverna i förväg ska ha tillgång till sin kunskapsrätt? Vill vi att lärarna ska bli av med sitt myndighetsutövande och degraderas till vuxna som socialt uppfostrar barn? Vill vi att färre ska söka lärarutbildningen? Vill vi att läraryrkets status ska sjunka ännu mer?

Visst finns det en del lärare som skulle tycka det vore skönt att slippa bedöma och betygssätta och bara ägna sin tid åt undervisning. Men tänk efter en vända till – var ligger i status i läraryrket? 

I det här poddavsnittet talar jag med Per Måhl angående hans artikel i Skola och Samhälle som rönte så stor debatt. Vi talar om stycke för stycke där Per får berätta om texten. Dessvärre har de digitala mötenas påfrestning varit lite negativt för mig personligen. Jag märker att det sker till synes enkla misstag på grund av att jag går från möte till möte. I denna intervju med Per Måhl avslutade jag ett jobbmöte bara några sekunder innan vi körde igång. Misstaget blev att jag blandade ihop Pers debatt med Skolverket i Svenska Dagbladet med denna text som kom ut på Skola och samhälle 15/3-21. Rent innehållsmässigt blev det ingen skillnad för diskussionen men för den uppmärksamma lyssnaren kan det bli lite märkligt. Sorry!

Länk: https://johankant.libsyn.com/website/avsnitt-7-per-mhl

Trevlig lyssning!

Referenser


En reaktion till “Nytt poddavsnitt: Per Måhl om Skolverkets förslag på ändrat betygsystem

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s