Nytt poddavsnitt: Nedmonteringen av läraryrket

Är läsningen ett medfött fenomen eller en kulturprodukt?

Vid flera tillfällen har jag på den här bloggen lyft fram hur läraryrket monterats ner. Från att tidigare varit ett statusyrke där allmänheten såg upp till lärare är yrkesgruppen idag förvisso omhuldad med ord. Hur viktiga lärare är som yrkesgrupp och hur vilket deras arbete är avgörande för elever. Samtidigt spär media på det förakt som finns mot lärare och skolans misslyckande skylls på lärarkåren.

Läpparnas bekännelse avspeglar sig också i etablissemangets agerande. Skolverket sägs ha förtroende för lärarkåren och värna om den samtidigt som deras agerande signalerar något annat. Nu senast vill Skolverket ta ifrån lärarkåren bedömningsansvaret – varför? Jo därför att lärarkåren inte klarar av detta. Istället för att titta framför sig egen dörr där värdelösa kursplaner och nationella prov samt en utebliven implementering av Lpo 94 och Lgr 11 vill man införa ett totalt obegripligt system som gör att all pedagogisk makt hamnar hos tjänstemännen på Skolverket. Ja, ni läste rätt. Vi snackar diktatur här – långt ifrån ett fritt yrke. Det är märkligt att det är så få som reagerar.

Pedagogiska forskare, institutioner och lärarutbildning jobbar systematiskt för att lärare inte ska få med sig rätt kunskap för att klara av arbetet – istället får man med sig en ideologiserad vision över vad man tror behövs i skolan. Inte vad yrket kräver.

Lägg därtill intresseorganisationen Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) som systematiskt jobbat för att montera ner läraryrket, hålla tillbaka lönerna och minska friutrymmet.

I årtionden har riksdagspolitiker lyft fram hur viktigt läraryrket är och att man måste värna lärarkåren. Ändå har det blivit värre och värre för lärare när det gäller både arbetsbörda och ansvar. Trots höga rop om administrationshelvete och bristande nationella prov och urusel kursplan har ingenting hänt. Ingenting! 

Utöver detta tycker vårdnadshavare generellt att skolan är viktig och att lärarna har stor betydelse samtidigt som enskilda föräldrar tillåts klampa in i skolans värld och ha åsikter och det mesta – styra och ställa, ja till och med anmäla skolan för de mest häpnadsväckande händelser. Och lärarkåren? Man får helt enkelt stå med mössan i handen och bocka.

Wham Bam Boi – där har du den samlade bilden över dagens skola.

”Men Johan nu överdriver du lite. Jag känner inte igen denna bild.” säger en vän av ordning.

Nej, det kanske inte alla gör. Den välfungerande medelklasskolan eller enskilda lärare kanske inte passar in på denna bild. Men fråga lärarfacken om deras medlemsenkäter. Ställ frågan till enskilda lärare under anonyma intervjuer. Eller för den skull kolla med lärarna på en skola som har många anmälningar emot sig – hur upplever lärarna situationen?

Men vad betyder nedmonteringen av läraryrket för ett samhälle? För framtiden både för individen och för kollektivet? Katastrof om ni frågar mig.

Det var en lång introduktion kring det poddavsnitt som kommer att handla om nedmonteringen av läraryrket. Tillsammans med pedagogen och läsforskaren Bo Sundblad talar jag om just detta.

Länk: https://johankant.libsyn.com/website/avsnitt-9-nedmonteringen-av-lraryrket

Trevlig lyssning!

Den som hörde allt detta kunde i sanning fråga sig den obesvarade frågan. Tro dem på vad de säga? Eller är de besatta? De vore nog besatta. Ty det blir människan då hennes heligaste intressen sättas på spel. De egna.

August Strindberg, Det nya riket (1882)

Referenser

2 reaktioner till “Nytt poddavsnitt: Nedmonteringen av läraryrket

  1. Ja minsann. Och hur förklarar jag för framtida elever och föräldrar?
    – Ja, jo. Jag har varit din lärare i So och i svenska de senaste tre läsåren men ditt slutbetyg sätts av tjänstemän på Skolverket efter de standardiserade nationella prov du gjort i vår. Va? Ja just det. De där multiple choise- frågorna i svenska tex.
    – ???
    – Rättvist? Jo ytligt sett är det rättvist alla nior i hela landet har ju fått samma frågor som körs i optisk rättning i maskin.
    – ???
    Som pappa undrar du var den personliga bedömningen kommer in? Nej det gör det inte.
    – ???
    – Och vad jag efter dessa tre år faktiskt vet om Lisas kunskaper och kapacitet? Ja massor, men jag får inte sätta betyget för det innefattar i så fall naturligtvis ett inslag av personligt omdöme och blir därför formellt fel.
    Så kan det gå.

    1. Hej Sören,
      Du förklarar inte det – finns ingen logik.

      Bara att säga – politikerna har bestämt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s