En förlorad generation?

Är läsningen ett medfött fenomen eller en kulturprodukt?

I Dagens Nyheter (DN) fredagen 11/6-21 är rubriken ledarskribenten Lisa Magnussons text Pandemis barn får inte bli en förlorad generation

Det är en illa formulerad rubrik kopplad till grundskolans verklighet. Kanske är det viktigt med lite research om hur det verkligen står till i skolan – på riktigt! Alltså i stället för tyckande.

Magnusson skriver: Skolorna har aldrig stängt helt i Sverige, men i många fall övergått till distansundervisning. Det har kostat på, i synnerhet för de som är trångbodda och därför inte har någon egen vrå att dra sig undan till för att plugga, de vars föräldrar varken har råd med bra lunch eller kan hjälpa dämmer skolarbetet, de som lever under dysfunktionella familjeförhållanden.  

Jag reagerar på det där med en förlorad generation. Läkare har i Aktuelltstudion talat om en förlorad generation och även tidigare har Lisa Magnusson tagit upp detta. Och det är väl fint att det värnas om elever.

Men om vi stannar upp och tänker efter lite grann. Hur länge har skolan haft fjärr- och distansundervisning? 

Gymnasiet: Under våren 2020 blev restriktionerna hårdare, 17 mars 2020 rekommenderade Folkhälsomyndigheten gymnasieskolan att bedriva fjärr- och distansundervisning. Min gissning, utan att helt säkert veta, är att de flesta gymnasieskolor övergick till digital undervisning ganska omgående. Under läsåret 2021/22 har de flesta gymnasier haft delvis eller helt fjärr- och distansundervisning, exempelvis ena veckan närundervisning och den andra veckan fjärrundervisning.

Grundskolan: I december 2020 blev smittläget i Sverige akut och regeringen gjorde en lagändring som innebar att grundskolor kunde ställa om till fjärr- och distansutbildning ifall trängseln blev för stor. Lagförslaget började gälla i januari 2021. Många skolor, men långt ifrån alla, utnyttjade lagen till att ställa om till digital undervisning. Utifrån det jag uppfattat med rullande schema där det exempelvis kunde vara en vecka fysisk undervisning och en vecka digital. I flera fall har jag fått vittnesmål att elever som behövt särskilt stöd och/eller haft svårt i hemmet eller legat på efterkälken i skolarbetet varit fysiskt i skolan hela tiden. Summering: Grundskolan har delvis eller helt haft distansundervisning i en termin.

Okej, en förlorad generation. Har Lisa Magnusson och andra personer som uttalar sig på första nyhetsplats koll på hur det går till i ”verkliga livet”?  I ett tidigare blogginlägg, Vem är det synd om, tar jag upp hur viktig grundskolan och utbildningen är för folkhälsan. Hur skolan är en prevention för att både lyckas i livet men också att undvika sjukdomar. Men grundskola är 10 år.  LÄS: 10 år. Inte en termin. Alla de elever som varje år lämnar grundskolan utan fullständiga betyg och kanske till och med är obehöriga till nationellt program. Tusentals elever som är den verkligt förlorade generationen.

År 2010 lämnade 13 476 elever skolan utan gymnasiebehörighet. Runt 25% av eleverna hade inte tillräckliga kunskaper. Allt enligt  Utbildningsradions tv-serie Världens bästa skitskola. OBS: Efter 9 år i grundskolan!

År  2018 gjorde Lärarnas Riksförbund en studie på elever som var födda 1998. Man hade följt denna generation genom skolsystemet. Höstterminen 2005 var det 92 939 elever som började årskurs 1. Efter 2779 skoltimmar hade 98:orna uppnått årskurs 9 och då hade elevantalet ökat till 97 260 elever. 12 741 var obehöriga till nationellt program på gymnasiet. OBS: Efter 9 år i grundskolan! Olika alternativ väntade dessa elever, t.ex. individuellt program. Tre år senare, när gymnasiet var avslutat hade 33 965 elever inte slutfört sina gymnasiestudier av olika anledningar.

Mellan åren 2017 till 2030 beräknar LR att det handlar om totalt 500 000 elever som lämnas i utanförskap. Perspektiv Magnusson och Aktuellt? Förlorad generation – eller? Jag tror ni förstår, pandemin har pågått ett år medan produktionen av elever till marginalisering har pågått i decennier. Vem snackar om detta? Vem lyfter fram dessa siffror? Vem tar dessa barn och ungdomars perspektiv?

Jag tycker att Lisa Magnusson, övriga journalister och läkare som står i Aktuelltstudion och så självklart uttalar sig borde göra lite researcharbete först eller kanske reflektera utanför sitt eget medelklassperspektiv. För kanske är frågan om förlorad generation liiiiite större.

För övrigt är det inte ett dugg synd om de flesta elever som har fjärr- och distansundervisning. Det är väl bara att de får längta lite extra efter kompisarna och normala rutiner. För de har ju redan allt; mat på bordet, datorer, kläder, tak över huvudet, mobiltelefon och gympadojor. Lite motgång kan ju inte skada – det är ju det verkliga livet. Däremot finns det en grupp barn och ungdomar som far illa av att befinna sig i en destruktiv hemmiljö med övergrepp, våld, dysfunktionalitet, psykisk ohälsa med mera. Denna grupp har inte varit hjälpa av pandemin då skolan kan ha fungerat som en skyddsfaktor. Problem fanns innan pandemin och kommer finnas efter pandemin. Samhället behöver bli bättre på att möta dessa unga människors behov – lagstifta tydligare kanske. Striktare mandat för socialtjänsten och styra upp SIS-boendena. Vi kan inte ha statliga övergreppsboenden.

Den som hörde allt detta kunde i sanning fråga sig den obesvarade frågan. Tro dem på vad de säga? Eller är de besatta? De vore nog besatta. Ty det blir människan då hennes heligaste intressen sättas på spel. De egna.

August Strindberg, Det nya riket (1882)


Referenser

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/larosaten-och-gymnasieskolor-uppmanas-nu-att-bedriva-distansundervisning/

2 reaktioner till “En förlorad generation?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s