Tydliggörande

Är läsningen ett medfött fenomen eller en kulturprodukt?

Sedan bloggen startades 2009 har jag skrivit närmare 1000 inlägg. De flesta ganska långa. Någon sa till mig att det inte var blogginlägg utan artiklar. Oavsett – det går inte att förklara komplexa sammanhang kortfattat. Risken att prata förbi varandra blir för stor, det vill säga man tror att man menar samma saker eller att läsaren inte förstår att den inte har förstått. Av denna anledning har jag varit tvungen att vara jävligt tydlig med var jag står.

Dessvärre blir det lite så att ju längre man skriver desto mer abstrakt blir man. Som skribent som initierat bloggar om skolan förväntar jag av läsaren att denna ska hänga med i svängarna. Den diskussion som jag har haft igång sedan 2009 är det inte rimligt att tro att alla hänger med i. Så av den anledningen, kanske mest som en tjänst till lärarstudenter, kommer jag under två blogginlägg kortfattat förklara några ord/begrepp/påståenden som jag svänger mig med. Som jag tar för givet att alla ska kunna och förstå. 

Proletarisering av läraryrket: Vid flera tillfällen har jag hävdat att lärare har blivit lönearbetare – att läraryrket bara ett jobb. Men vad menar jag då med det? 

Läraryrket har historiskt varit ett statusyrke. Med kommunaliseringen hände något. Då började långsamt en nedmontering av lärarprofessionen, läs gärna tidigare blogginlägg och Maciej Zaremba kring detta. Ändå valde många studenter in på 2000-talet att bli lärare för att man hade ett kall eller för att göra karriär. Läraryrket var liksom i Finland ett statusmässigt gott yrke, väl i paritet med läkare och ingenjör. I och med nedmonteringen av läraryrket och införandet av New Public Management (NPM) förändrades arbetet. Självständighet och integritet togs ifrån lärare och man blev mer eller mindre en i mängden kommunalt anställda – en administratör som skulle genomföra och dokumentera. När antalet sökande till lärarutbildningen nådde bottennivåer och utbildningsplatserna gapade tomma samt att avhoppen från lärarutbildningen var betydande vaknade regeringen till. Något måste göras för att få läraryrket attraktivt. Lägg därtill att stora pensionsavgångar av lärare ledde till att yrket blev ett bristyrke. Genom Skolverket ville staten att fler skulle välja lärarutbildningen. Lönerna var tvungna att lyftas och under de senaste 10 åren har lärare över lag fått en bra löneutveckling, även om skillnaderna mellan storstäderna och landsbygden är markanta. Det gick även att se att marknaden slagit igenom på lärarkåren för några år sedan då det var vanligt att byta kommun för att få upp lönen. Med andra ord – jobbet är bara ett jobb, man kan byta kommun för att tjäna några tusenlappar extra agerade många lärare på detta sätt. Men ändå, lönen är bara en viktig del i ett professionellt yrke. 

Vad är då problemet? Vad är då själva proletariseringen? Jo, i och med att lärare tagits ifrån friheten att självständigt hantera sin arbetsdag och i ställtet fått allt reglerat – alla måsten och att undervisningen inte är reglerad (tidigare USK:en), att lärare ska vara på arbetsplatsen mellan vissa tider och delta i mängder av aktiviteter som inte har med undervisning att göra eller att allt ska dokumenteras i någon form av ”ryggen-fri-mentalitet” har gjort att arbetets karaktär att vara ett fritt och kreativt arbete har förvandlats. Nu vill även Skolverket ta ifrån lärare bedömningssuveräniteten. Kan aldrig komma något gott ur det.

Lärarkåren har blivit en yrkesgrupp som lyder och gör det de ska utan egen suveränitet vilket innebär att man har blivit lönearbetare. Den tidigare självständiga och frimodiga yrkeskår som tog plats i samhället har blivit tystade. Engagemang och kall för att förändra en hel generation har ersatts med att ”gå-till-sitt-jobb-och-genomföra-sysslorna”.

Nu är det en och annan lärare som kommer opponera sig och tycka att det inte stämmer på dem. Det är ju korrekt – för detta handlar inte om individer utan om en yrkeskår. Så det är viktigt att se fenomenet på organisationsnivå och inte utifrån enskilda individer.

Flickor från arbetarklass: Denna punkt hänger ihop med ovanstående. Hur många procent av de som söker lärarutbildningen är kvinnor? Vilken klassbakgrund har dessa sökanden?

Man kan tycka att detta inte spelar någon roll vilket det gör. I och med att läraryrkets status har sjunkit har allt färre studenter från medelklassen sökt lärarutbildningen. I stället har denna grupp ”toppstudenter” sökt sig till andra utbildningar med bättre status, t.ex. läkare, ingenjör eller tandläkare. Det sticker i ögonen på gemene man att jag formulerar mig på detta sätt eftersom jantelagen är så djupt ingrodd i Sverige. Men i vanlig ordning bryr jag mig inte om detta. 

Varför är toppstudenter viktiga? Studenter med höga betyg, goda kunskaper och från medelklasshem har en helt annan möjlighet till kritiskt tänkande och ifrågasätta lärarutbildare och innehållet i utbildningen. Det gäller både de kulturella hemförhållanden som genomsyrar medelklassen – det ska diskuteras och förhålla sig kritiskt, men även att med kunskap kommer insikt. Studenter från arbetarklasshem och som väljer lärarutbildningen har givetvis goda intentioner med sitt yrkesval, men tenderar i betydligt större utsträckning att tro på det som sägs. ”Jobba hårt och gör ditt bästa. Kritisera inte!” Klart att det professorn säger är sant. Så sväljer man allt med hull och hår och är en duktig student. Exakt en sån där ”duktig flicka” som man alltid varit. Bästa betyg och ordning och reda.

Provocerande? Skojar du! Det jag påstår gäller givetvis på en generell nivå och enskilda fall följer inte detta påstående från min sida. Men allt för många gånger har jag fått vittnesmål om att det ligger till på detta sätt. Naturligtvis lägger jag inga värderingar på enskilda individer, har själv haft många skickliga anställda med denna bakgrund. Ifrågasätta makten? Nix, det görs inte. Ifrågasätta idiotförslag? Nej, man genomför bara det som är ålagt dem.

Vad vill jag då säga med detta? Ja, inte vill jag racka ner på alla fina och dugliga lärare med denna bakgrund, utan helt enkelt peka på att en tyst kår har blivit tystare och det har sina förklaringar. Vi skulle aldrig klara oss utan dessa unga tjejer (och killar) som kämpar och sliter i det dagliga arbetet. Men om vi ska få till förändringar på en metanivå och många behöver säga ifrån och kanske stå på barrikaderna så är vi illa ute. Och det är just där vi befinner oss. Listan kan ju göras lång på dumheter som kommer från staten och Skolverket, exempelvis Obligatoriska bedömningsstödet, dåliga nationella prov, icke reglering av arbetstid. När går lärarkåren ut i enad demonstration, skriver debattinlägg som skrivs under att hundratals lärare, står på barrikaderna, strejkar. Antagligen kommer det aldrig hända.

Civil olydnad mot dumheter? Skulle inte tro det även om det vore bra. Lärarkåren tiger helt enkelt.

Den som hörde allt detta kunde i sanning fråga sig den obesvarade frågan. Tro dem på vad de säga? Eller är de besatta? De vore nog besatta. Ty det blir människan då hennes heligaste intressen sättas på spel. De egna.

August Strindberg, Det nya riket (1882)

Referens

2 reaktioner till “Tydliggörande

  1. Intressant för en nu sedan länge pensionerad lärare med denna tillbakablick och sammanfattning.
    Har alltid gillat din blogg och dina ”friska” tag och åsikter. Hoppas du fortsätter!
    Varma hälsningar
    Torsten Welin
    Svensk- och tysklärare

    1. Hej Torsten,
      Tack för din återkoppling. Hoppas du njuter av friheten som pensionär och glädjer dig åt den insats du gjorde för barn- och ungdomar. Det behövs några hundra/tusen lärare av kalibern ”Den gamla stammen”. Nyexade lärare är bra på att anknyta och hantera ”stökiga barn”, men får inte med sig den pondus som behövs för att överta mandatet som profession. En kombination av dålig lärarutbildning, fel sökande (missförstå mig rätt), dåliga skrivningar i skollag och kursplan samt en ”fel” samhällsutveckling. Åter igen tack // J

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s