Vetenskapens värld, del 1: Maxa betygen

En intressant programserie har börjat sändas på Sveriges television (Svt). Serien heter Det svenska skolexperimentet och första avsnittet handlar om att maxa betygen.

Och är det inte samma gamla goa Christian Lundahl som får göra sig till tolkningsföreträdare för hela skol-Sverige. Jo, denna professor i pedagogik som jag så många gånger har avslöjat sig som betygsmotståndare får stå i statlig tv och fritt orera ut sitt betygsmotstånd. Naturligtvis påhejade av Alli Klapp som även hon vädrar sitt betygsmotstånd. 

Alltså två pedagogiska forskare som lutar sig mot vetenskapen och uttalar sig i Vetenskapens värld men som enligt mig har högst tvivelaktiga vetenskapliga belägg för sina påståenden (se referenslista nedan).

Alli Klapp (ungefär):  Det är problematiskt. Vi fostrar elever idag, de som kommer ut nu som har gått i skolan de senaste 20 åren är ju fostrade i att vi ska få belöningar eller bestraffningar av de här incitamenten. Man kallar det för yttre belöningar, yttre motivationer kontrollerad yttre motivation. Vi vill ju att eleverna ska ju drivas lika mycket i alla fall av en inre drivkraft. Jag gör det för att jag vill vara duktig. Jag gör det för att jag vill lära mig. Jag vill kunna många saker. Jag gör inte saker primärt för att jag får en guldstjärna. 

Reportern: Det påstås ju också att betygen har en  funktion att motivera eleverna. Stämmer det?

Klapp: Nej det gör det inte. Utan det forskningen visar är att de inte har den här motiverande funktionen. 

Klapp längre fram: Att ha ett sådant urval vid 15-16 års ålder kan jag tycka vara lite anmärkningsvärt.

Mina funderingar 

  • Vilket annat urvalssystem tycker Alli Klapp vi ska ha? Alla får komma in på vilket gymnasieprogram de vill? Eller. Som man gjorde i Västerås för si så där 10-15 år sedan. Gick åt helvete, eleverna slutade kämpa för sina betyg när de ändå fritt fick välja program. Problemet var att de inte klarade av de studier som gymnasieprogrammet krävde, det vill säga de hade inte kunskaperna som krävdes. Det treåriga försöket fick helt enkelt avbrytas efter två år. Eller anser Alli Klapp att om eleverna får gå på vilket program som helst utan några som helst kunskaper så anpassar gymnasielärarna studierna efter underlaget. En stilla undran är om arbetsmarknaden parter skulle jubla åt ett sådant förslag. Eller menar Klapp att det löser sig genom att elevernas inre motivation kommer få dem att klara av gymnasiet?
  • När Alli Klapp hänvisar till forskningen undrar jag vilken forskning hon menar.Är det Ruth Butler 1988 hon hänvisar till? Eller menar hon sin egen forskning där det skarvande hej vilt med validitet och som hon använt sig av i sin bestsäljande bok? (Se nedan för referens). 

Speakerrösten: För att styra upp betygssättningen har staten infört en mängd nya nationella prov. Det handlar inte minst om att motverka tendenser till glädjebetyg på vissa skolor.

Christian Lundahl: Det man tydligt märker när man följer upp hur skolor sätter betyg det är att skolor sätter betyg på olika grunder. Man brukar prata om att betygen blir olikvärdiga. Och ett sätt då att komma runt det är att införa mer nationella prov.

Mina funderingar

  • Hur ska nationella prov (NP) bidra till likvärdighet när vissa NP är helt värdelösa? Ta åk 6 prov i svenska eller där NP i engelska är normalfördelat. Så hur ska olikvärdigheten enligt Christian Lundahl förbättras med detta? 
  • Hur kan det komma sig att Lundahl inte upplyser reportern om att dagens kursplaner är så oerhört abstrakt skrivna att det i princip är omöjligt att få till likvärdiga bedömningar? Klart att inte Lundahl gör det eftersom han avskyr betyg och detta kan sänka trovärdigheten för betyg. Att han sen sänker lärarkåren verkar ju spela noll roll.
  • Hur kan det komma sig att Lundahl inte upplyser reportern om att lärarkåren inte har fått någon fortbildning när det gäller att sätta betyg i Lpo 94 och Lgr 11? Klart att inte Lundahl gör det eftersom han avskyr betyg och detta kan sänka trovärdigheten för betyg.
  • Hur kan det komma sig att journalisterna och researcherna för programmet Vetenskapen värld inte har gjort ett speciellt bra granskande arbete när det planerade programserien? Att man tittat på bakomliggande orsaker. Kritisk granskning av ideologiska forskare – eller? För var det inte Vetenskapens värld programmet hette – VETENSKAP…….eller ovetenskap? Ovetenskapens värld.

Hur i hela friden kommer det sig att Svt sänder ett djupt ideologiskt program just nu? Är det för att det är valår? Vill Svt genom Vetenskapens värld bidra till att sänka betygen? Vill Svt vara med och bidra till ovetenskap?

Bara några stilla undringar från min sida. Men för all del, den som vill veta mer om vad jag har för belägg om det jag påstår kan ju botanisera i de blogginlägg jag tidigare skrivit. Bland annat har jag läst och dykt ner i både Lundahls och Klapps böcker. Dessa två jeppar har ju valsat runt tidigare i debatten. Man kan ju undra varför svensk pedagogisk forskning inte rosat marknaden så värst mycket. Märkligt, eller hur? 

För roten till dagens otydlighet inom svensk skolan kan lastas det Pedagogiska Ideologiska Etablissemanget (PIE). Ulf P Lundgren, professor emeritus och före detta generaldirektör för Skolverket är nestor för PIE. Han var mentor för Christian Lundahl. Kanske kan vara intressant för de flesta utom för Svt. 

Referenser

2 reaktioner till “Vetenskapens värld, del 1: Maxa betygen

  1. Jag hörde talas om att Vetenskapens Värld skulle lyfta detta och blev förvånad över hur selektiva de varit med sitt urval som inte på något sätt, enligt min uppfattning, kan betraktas som tongivande för hur situationen rörande betyg förhåller sig. Jag trodde dessa individer skulle fasas ut men icke…

    1. Hej John,
      Nej, det är svårt att veta bakomliggande orsaker till att dessa individer är kvar som tolkningsföreträdare. Utfasning lär väl aldrig ske.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s