h1

Böcker


Under sin tid på lärarutbildningen och vid fortbildning som lärare finns det böcker som är direkt avgörande för hur man ska bli som lärare. Processas dessa böcker rätt, gör de att man blir en direkt bättre lärare, för de påverkar otroligt mycket hur man ser på sin lärarroll, kunskap och människan. Av hundratalet titlar på lärarutbildningen har jag valt ut ungefär 10 direkt avgörande böcker. Det finns många fler böcker som är bra, säkert många bra har tillkommit sedan jag avslutade min utbildning. En forskare som är oerhört intressant är Pierre Bourdieu. Av nedanstående böcker tror jag att de flesta är utrensade av lärarutbildningen, oavsett var man läser.

Per Måhl: Vad krävs nu? (HSL-förlag). Denna bok är en bibel, som alla lärarstudenter borde ha. En handbok som man kan gå tillbaka till, läsa lite grann, stryka under och läsa igen. En handbok för dig som nyutexaminerad. Boken handlar om dagens skola, hur den är tänkt att fungera och hur gårdagens skola såg ut. Ett måste – köp den!

Per Måhl: Betyg men på vad? Denna bok går inte att få tag på. Skulle du hitta den på ett antikvariat eller något liknande så köp den. Boken handlar om det relativa betygssystemet och de nuvarande kunskapsbetygen. Måhl går mycket nogrant igenom båda systemen och övergången från det ena till det andra.

Ference Marton mfl: Inlärning och omvärldsuppfattning. En fantastisk bok som handlar om hur man lär sig. I en stor studie har Martongruppen gjort en undersökning hur man pluggar inför en tenta på Universitetet. Utifrån detta använder de sig av atomism (ytinlärning) och holism (djupinlärning) som begrepp. Denna bok tycker jag alla lärare borde ha ett exemplar av, för det handlar väldigt mycket hur man ser på kunskap och inlärning. Köp den!!! Dessvärre är den nog inte obligatorisk litteratur på lärarutbildningen längre, även om den borde vara det.

Per Linell: Människans språk. Linell är professor i svenska och boken handlar om språkets betydelse för människan, inte minst som individ. Boken är lite svår, man måste tänka mycket på det man läser – processa innehållet, men boken är fantastiskt. Alla lärare borde läsa denna bok, för det är en direkt applicering av Vygotskij. Mycket bra bok för en blivande lärare – köp den, den är billig!

Gunnar Ohrlander: Den Gudarna älskar. Denna bok är en fantastisk bok om skolan. Journalisten Ohrlander, även känd som Dr Gormander, intervjuar en hel del makthavare och gräver djupt i bakgrunden till svensk skolans nedgång. Kommunaliseringen får en känga och Hans-Åke Scherp hamnar inte i god dager. En person som Ohrlander följer med på några lektioner är en engagerad lärare och detta beskrivs i kapitel 6. Det är faktiskt mig som Gunnar Ohrlander besökte och dessutom hade en del samtal med. Dessvärre gick Gunnar bort i cancer för ett antal år sedan, en stor förlust inte bara för hans familj, utan för oss som verkar i skolan. Läs boken, den är mycket läsvärd.

Jerlang med flera: Utvecklingspsykologiska teorier. Boken tar upp många olika teorier, men det viktigaste är Skinner, Piaget och Vygotskij. Antagligen den mest lättillgängliga text när det gäller Vygotskij, förklarar teorin på ett bra och lättförståerligt sätt, så att det är lätt att gå ut på VFU och testa sina teorier. Det är bra att göra sig kunnig när det gäller Skinner och Piaget också, även om lärarutbildningen tycker att de är ”bad guys”. Anledningen är den att många i skolans värld är anhängare till deras teorier, även om de inte direkt erkänner det. Bra som nybakad lärare att kunna känna igen och identifiera en äkta behaviourist.

Olga Dysthe: Det flerstämmiga klassrummet. En jättebra bok som handlar om hur man får med sig alla barn i klassrummet och hur alla kan deltaga i diskussionen i klassrummet. Bland annat använder Dysthe sig av loggboksskrivande, en mycket bra metod – men tidskrävande. Det var länge sedan jag läste boken, men den påverkade mig mycket som ny lärare.

Ove Hartzell och Sten Arevik: Att göra tänkande synligt. En mycket bra bok som handlar om begreppsbaserad undervisning. Författarna är SO-lärare, men denna metodik är inte stoffbunden, utan tänkandet kan med fördel användas i alla ämnen i skolan.

Gerd och Gerhard Arfwedson: Hur och när lär sig elever? och Didaktik för lärare. Det finns fler mycket bra böcker av dessa två giganter. Böckerna är aningen svåra, inte så att de är komplicerade, utan att man måste hela tiden vara skärpt och tänka när man läser böckerna. Men de är mycket givande och sätter ett perspektiv på läraryrket som är bra. Det är lättare att gå in i ett klassrum och ha en riktigt välgenomtänkt planering och vad man vill med sitt läreri, när man läst och processat dessa böcker. Är du en sådan lärarstudent som vill komma rustad till tänderna när du ska ha en klass, kommer du tycka att dessa böcker ger dig mycket.

Bo Sundblad och Birgita Allard: Nya LUS-boken. En riktigt bra bok som är lättillgänglig och användbar, oavsett om du ska bli svenskärare eller NO-lärare. Boken är en referensbok för dig som lärare och du kan återkomma till boken ständigt för att förkovra dig. LUS är ständigt baktalat av diverse institutioner runt om i landet. Värst har gamla Lärarhögskolan i Stockholm varit, som har smutskastat LUS. Jag har jobbat med LUS i 9 år på klassrumsnivå, kontinuerligt. Jag kan inte säga dagligdags, men åtminstone varje vecka. Jag vet att LUS är bra och att det fungerar. Sen får lärarutbildningen säga vad de vill! Det LUS-boken tar upp är dels den språkliga utvecklingen, teorin bakom LUS, hur de olika LUS-punkterna ser ut och hur man kan redovisa resultat. LUS är ingen metod, utan ett dokumentationssystem. Ändå visar LUS-boken upp varför det är så viktigt att eleverna ska kunna läsa bra för att kunna tillgodogöra sig läromedelstext.

Bo Sundblad och Birgita Allard: Hur ser vi på människan. Mycket bra bok, men väldigt svår. Denna bok måste processas rejält i flera omgångar, för den kräver så mycket av vårt tänkande. Det bästa vore om flera studenter läste ett kapitel i taget och hade ett gemensamt seminarium kring kapitlet, typ en kväll mellan 18 – 21. Och tog er igenom hela boken. Jag tror att ni skulle få er en resa som skulle påverka er för resten av livet. Dessvärre finns inte boken att få tag på, men man kan ladda hem den på Bo Sundblads hemsida: www.bibo.se under fliken böcker/rapporter.

Annonser

6 kommentarer

  1. Hej!
    Hittade din blogg via DN – mycket bra inslag om betyg. Jobbar själv som vice principal i en förort till Toronto, Canada, och ser både likheter och skillnader i den pedagogiska debatten här.


  2. Hej Lena!
    Kul att någon från Canada läser min blogg – spännande. Roligt att du gillar det jag skriver. Sprid gärna min blogg till de svensktalande som du känner.

    Mvh

    Johan


  3. Johan,

    Den enda boken av ovanstående som jag har kommit i kontakt med under lärarutbildningen är Att göra tänkandet synligt. Så den finns fortfarande kvar på lärarutbildningen.

    Det flerstämmiga klassrummet har jag läst på eget initiativ. Det är en modern klassiker. Men den bok som har påverkat mig mest är Den stora utmaningen av Tideman med flera som handlar om att se olikheter som en tillgång i skolan.

    Om man däremot ser det till mina ämnen och utvecklingen där så är definitivt Prisoners of Shangri-La. Tibetan Buddhism and the west den bok som kanske berört mig allra mest. Det är en klassiker som verkligen alla som undervisar i Religion bör läsa oavsett om man kommer ta upp Tibetansk buddhism eller inte då den ger en större förståelse för vad som händer i den delen av världen.

    Den fick mig att fundera över varför Tibet och Tibetansk buddhism inte är en del av undervisningen. Du ställde en fråga till mig i en kommentar till Yrke: Lärare. Den löd: ”Vad var det som du inte hann lära dig och som du kanske skulle haft ännu mer nytta av just när det gäller din profession?”

    Det är en fråga som fick mig att fundera. Om jag ska välja något som jag saknar i min lärarutbildning så är det kunskap om Samerna och dess historia, kultur, samhälle, religion osv. samt hur vi ska förmedla kunskap om Samerna till eleverna. Att Samerna tas upp så lite i undervisningen idag är något jag definitivt vill ändra på.


    • Hej igen,
      När jag ställde frågan vad det är som du har missat så tänkte jag inte att du skulle lista ut det själv. För du vet inte vad det är som du missar. Du kan inte ha koll på allt som du ”borde” ha fått med dig. Men du kommer att märka det när du kommer ut i vissa fall. I andra fall kommer du inte märka det, men vad är det som gör att en del lärare fungerar väldigt bra direkt och andra inte? Det handlar inte om att en del har anlag för att vara bra lärare, det handlar om att en del är mer utbildade och andra är dåligt utbildade.


  4. Spänannde blog, Johan. By the way: böckerna på din tio-i-topp är i allra högsta grad levande (inte ”utrensade”), i alla fall på Stockholms universitet där jag sedan i september i år läser KPU med inriktning mot gymnasiet. /Roger


    • Hej Roger,
      Det glädjer mig att böckerna finns på SU, men jag är tyvärr inte så säker att de fortfarande är så aktuella på andra ställen.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s