h1

Brandtal till studenter


Jag har förstått att det är en del studenter som läser min blogg. Det är bra och jag hoppas att ni som gillar det jag skriver, sprider bloggens adress till era kurskamrater. Ni behöver inte tycka lika som mig, eller dela den beskrivning som jag ger, men förhåll er till det jag tar upp. Jag skriver för att sätta ord på missförhållanden och problem i skolan. Syftet är att lyfta upp detta på dagordningen och att någon ska ta ansvar för dessa frågor.

Ni har valt världens roligaste och viktigaste yrke. Roligt för att du kommer att möta barn och ungdomar som utvecklas till unga människor, med allt vad det innebär. Glädje, sorg, nyfikenhet, utveckling, ilska, skratt, kreativitet och framtidstro. Viktigt för att vårt samhälle idag ställer höga krav på medborgarna och det är elevernas rätt till kunskap som ska styra dem in i framtiden som goda samhällsmedborgare. Det är ju faktiskt de som ska sköta samhället när du och jag sitter på pensionärshemmet. Då gäller det att vi har duktiga medborgare, trygga i sig själv, som styr med kloka beslut i ryggen.

Du kommer säkert ihåg själv, vilka lärare av de du hade när du gick i skolan var viktiga för dig. Vilka kunde du varit utan. Alla lärare är inte bra, det har du säkert insett när du gjort VFU. Alla lärarstudenter är inte heller bra, det har du säkert märkt när du har suttit på seminarium. Dock kan alla bli bra och alla kan lära sig, det är bara en fråga om inställning och tid. En del behöver längre tid på sig, av olika skäl, precis som eleverna.

Du har dock din framtid i dina händer. Hur mycket tid och energi lägger du ner på din utbildning? Hur noga läser du kurslitteraturen och hur processar du den? Sätter du in kurslitteraturen i en kontext där du är lärare? Har du användning för de du lär dig på lärarutbildningen och i sådana fall hur? Finns det något inom lärarutbildningen som du inte får till livs i din strävan att bli en bra lärare? Läsinlärning? Bedömning? Provkonstruktion? Inlärt-utlärt? Planering av arbetsområden?

Det är bara du som kan ta ansvar för din utbildning, som kan se till att du får ut så mycket som möjligt av din utbildning. Det är väl inte så att du går en utbildning, där du kanske tar 300 000 kronor i studielån för att få ett papper där det står: ”Du är lärare”?

När du väl kommer ut i skolans konservativa värld kommer du att möta kommentarer som: ”Så här har vi alltid gjort”. Vem är du då att sätta dig upp mot sådant som är fel, när du har fullt sjå att lära dig ditt eget schema, lära dig skolans rutiner, planera din undervisning och bemöta eleverna på ett bra sätt. Du orkar inte ta dessa strider. Det är därför du ska vara så förberedd som du kan, för att du ska göra sådant som du tror på och brinner för. Du ska inte sugas upp i skolans organisation och efter ett år göra precis som alla andra lärare. Du är unik och ska göra som du drömmer om att göra i din lärarroll.

Så vad göra? Förberedd dig väl, under alla år som du utbildar dig. Ifrågasätt forskning, en del forskning är rena skrivbordsprodukter som inte går att applicera ute i skolan. Lär dig din Vygotskij – du kommer ha mycket glädje av detta, men även Piaget och Skinner så att du kan förhålla dig till deras teorier när du väl kommer ut. Diskutera det ni när er med andra studenter, så att ni processar allt, verkligen gör kunskapen till eran egen kunskap. Ställ krav på lärarutbildningen. Ni måste få utbildning när det gäller bedömning, oavsett med vilka åldrar ni kommer att jobba med. Läs mina boktips, dessa böcker kommer att göra skillnad. Varför inte ha bokcirklar med dina kurs/klasskamrater. På VFU ska du ta alla chanser du får när det gäller att vicka för sjuka lärare. Lärarutbildningen tycker du ska ta betalt, men se det som en stor chans till erfarenhet. Att du får chansen att pröva hur det är att vara ansvarig för en klass. Misslyckas du med en lektion spelar det ingen roll för eleverna, det var en lektion i en 9-årig grundskola. Men för dig är det en erfarenhet för livet – ”jag får nog testa ett annat förhållningssätt nästa gång”.

Har du som student invandrarbakgrund har du mycket att tillföra i skolan. Du behövs som förebild i ett mångkulturellt samhälle. Det är fantastiskt att arbeta i invandrartäta områden, det ger så mycket, men det är ännu viktigare att du kan det svenska språket bra. Brister du i skrift, läsning och ordförråd på svenska – läs mängder av skönlitterära böcker, det är den enklaste vägen till att förbättra språket. Kom ihåg att du är väldigt viktig i skolan!

När du väl kommer ut och jobbar som lärare är det viktigt att du visar engagemang, att du inte bara går till dina lektioner och sedan går hem. McKinsey-rapporten visar tydligt att lärarens engagemang har direkt påverkan på elevernas resultat. Det är jobbigt med engagemang, eftersom det är dina känslor och din energi du ger. Du kommer att bli väldigt trött och säkert utlakad ibland, men jag kan lova dig att du kommer att vara väldigt nöjd med resultatet i slutändan. Elever som lär sig det de ska och som växer som människor. Elever som visar dig respekt och som ger dig sin kärlek. Du får energi tillbaka. Du har valt världens viktigaste jobb och du kan göra skillnad – glöm inte bort det!

3 kommentarer

  1. Johan,

    Jag är en av de lärarstudenter som läser din blogg lite då och då. De ämnen som jag kommer att ha i grundskolans senare år eller gymnasieskolan är Samhällskunskap, Religion och Historia när jag kommer ut efter denna terminen som är min sista på utbildningen.
    Under stora delar av min tid på lärarutbildningen har jag haft ett exkluderande förhållningssätt där det har varit bra att låta elever med funktionsnedsättningar gå i mindre grupper. Det sättet att förhålla sig till elever föll för min del praktiskt taget samman här förra terminen när jag läste en kurs i Specialpedagogik.

    Det var inte bara den forskning som lades fram på bordet som gjorde det utan också en föreläsning vi hade med en som själv gått i särskolan. Jag tror ingen av oss studenter som var där gick ut från salen oberörda. Detta var så att säga droppen som fick bägaren att rinna över för min del. Det var här jag insåg att mitt förhållningssätt inte var förenligt med min starka tro på mänskliga rättigheter. En skola för alla som kännetecknas av inkluderande syn- och arbetssätt är idag en av mina absolut viktigaste frågor som blivande lärare.

    Mänskliga fri- och rättigheter och de frågor som rör den personliga integriteten tillhör mina absoluta hjärtefrågor och jag vill verkligen få in integritetsfrågorna i undervisningen på ett helt annat sätt än vad som är fallet nu. Även om jag personligen inte är någon stor förespråkare av varken katederundervisning eller prov så tänker inte jag göra som en del gör och döma ut dessa.

    Jag ser det snarast ur den motsatta vinkeln. Den innebär att jag istället tänker i termer av hur delar av dessa former & arbetssätt kan bli en del i den undervisning som jag själv vill bedriva utifrån inkluderande syn- och arbetssätt. Samma sak är det med betygen. Det jag har hört otaliga gånger från andra studenter är en negativ hållning till det här med bedömning och främst betyg.

    Det jag istället försökt att lyfta fram, även om det blir ett fasligt liv varje gång, är att vi istället bör fundera över hur vår bedömning och betygssättning kan stödja den undervisning som vi vill bedriva, i mitt fall att bedriva en undervisning utifrån inkluderande syn- och arbetssätt. Vi kommer inte komma ifrån bedömning och betyg oavsett hur kritiska vi än är. Då är det bättre att göra det bästa av situationen och fokusera på hur bedömning och betygssättning kan bli ett stöd i den undervisning man bedriver.

    Fredrik (Frekar06)


    • Hej Fredrik,
      Roligt och intressant att höra din resa genom utbildnigen. Det är ett modeord att inkludera, vilket jag i och för sig tycker är bra. Alltså inte modeord,utan inkludering.
      Dessvärre är det så att ibland ska det inkluderas till varje pris. Jag har haft många elever under årens lopp som har varit våldsamma och som verkligen inte har fungerat
      i stora klasser. Då behövs det en annan skolform, åtminstone tills situationen kring eleven lugnat ner sig.

      Lycka till i framtiden, du har valt världens roligaste och viktigaste yrke!


  2. Godmorgon,
    Läste i dagens GP att lärarna har fått sänkt reallön. Bingo! Vem trodde något annat? Inte jag i alla fall. För två år sedan tog jag ett av de viktigaste besluten i mitt liv: Jag lämnade skolan för alltid. Tio år av vantrivsel och stress. Idag har jag eget företag och jobbar extra på ett läxhjälpsföretag och olika boenden inom kommunen.

    Livet leker och jag är kreativ i mitt företag. Dessutom får jag respekt av min omgivning för vad jag gör. Det fick jag aldrig i skolan. Slet som ett djur med dubbla heltider och var ständigt oförberedd p g a tidsbrist. Konstant värk och viktminskning samt socialt bortkopplad från vänner och familj. Rektorns kommentar vid medarbetarsamtalet var: ”Jag hade förväntat mig mer initiativ från dig som har så lång erfarenhet”. Då hade jag inte ens hunnit att äta lunch ordentligt under terminen.
    Stod ut till vikariatet var slut och sedan började jag vikariera i en ny skola. Kriminella elever var avstängda, men återvände efter att ha överklagat. De förstörde all undervisning för min del och jag beslutade mig för att lämna skolan för alltid.
    Jag har tagit ett löfte av mina barn att de aldrig bli lärare; hellre då avstå från högskoleutbildning om de inte skulle komma in någon annanstans.

    Ska bara avslutningsvis berätta att jag tjänar mer pengar att arbeta extra på boenden i kommunen. Om jag återvänder till skolan ska jag ha 40.000:-/mån och en sekreterare. Då kan jag bli mer kreativ och ”ta initiativ” vilket jag inte mäktade med som lågbetald lärare.

    Hälsningar
    Catharina Persson,
    f d lärare för alltid



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s