h1

Johans bok: Yrke: Lärare


I början av september 2011 släppte jag min bok Yrke: Lärare. Här kommer en kort beskrivning av boken:

Johan Kant

Yrke: Lärare

Alla elever har rätt att nå godkända betyg.

Johan Kant är lärare och biträdande rektor vid Vikingaskolan i Haninge kommun. I Gunnar Ohrlanders bok Den gudarna älskar (Optimal Förlag, 2009) porträtteras Johan som ett föredöme bland svenska lärare. Han undervisar från sin kateder med auktoritet, han ställer krav på eleverna, ger dem skriftliga prov, utvärderar, återkopplar och han får dem att växa, både kunskapsmässigt och som individer.

Johan är också en frisk fläkt i den svenska skoldebatten. En frispråkig bloggare med flera tusen läsare https://johankant.wordpress.com Han har uppmärksammats för sina goda resultat på Jordbromalmsskolan, en typisk så kallad ”problemskola” där 90 procent av eleverna har utländsk bakgrund.

I sin kommande bok Yrke: Lärare diskuterar Johan Kant lärarrollens utmaningar och möjligheter. Han hymlar inte med sina åsikter, om sin vision av framtidens skola i Sverige. En inspirationsbok för lärare och lärarutbildare, en debattbok om svensk skolpolitik för skolledare och beslutsfattare. Och inte minst – en bok till alla föräldrar som är intresserade av skolfrågor.

Gunnar Ohrlanders bok var en lägesbeskrivning av den svenska skoldebatten ur ett perspektiv från sidan. Johan Kants bok är en ögonvittnesskildring inifrån – en berättelse som inspirerar och som inger hopp.

Ur bokens inledning

Jag tog examen på Lärarhögskolan i Stockholm 1999. Av en tillfällighet sökte jag jobb som SO-lärare på Jordbromalmsskolan i Haninge Kommun. Men jag tänkte att jag aldrig skulle jobba på Jordbromalmsskolan, den låg alldeles för långt bort från Stockholm. Rektorn ringde mig samma dag som hon fick min ansökan och bokade anställningsintervju till dagen därpå.

Första gången jag gick in Jordbromalmsskolan var det som att gå in i en mur av värme. Jag kände i hela kroppen att skolan utstrålade positiv energi. Det låter kanske flummigt, men jag kan inte beskriva det på annat sätt. Två timmar senare var jag anställd som SO- och svensklärare. Jag hade goda teoretiska kunskaper i LUS och rektorn ville att jag skulle tillämpa det i skolan. Hon ville även att jag skulle jobba med ämnet svenska, ett ämne jag inte var utbildad i.

Jag vill med den här boken beskriva mina erfarenheter, dels av skolan generellt, dels av skolans kultur. Men jag vill också berätta om hur man arbeta med elever som har väldigt svaga förkunskaper. För även de kan nå stora kunskapsframgångar.

När jag beskriver mitt arbetssätt kan det låta enkelt, men visst finns det många vardagsproblem: elever som slåss, käftar med varandra, inte visar någon respekt eller använder ett fult språk. I en skola som till 90 procent består av elever med utländsk bakgrund har jag naturligtvis fått jobba åtskilligt med många problem och jag har tagit många konflikter. Stundtals har jag skällt ut vissa elever och ibland även deras föräldrar. Det har blivit många samtal hem, många konflikter och många tillfällen då jag har tvingats att sätta ner foten: »Här är det jag som bestämmer, tveka aldrig om det«.

Med åren har konflikterna blivit färre och i dag behöver jag aldrig höja rösten. Jag har fått elevernas respekt! Respekt är ingenting en lärare har automatiskt, det är något som läraren förtjänar. Elevernas respekt får du när du är tydlig med vad skolan är till för, när du tar konflikter, drar gränser för vad som får sägas och göras, låter eleverna ta konsekvenserna av sitt handlande, när du använder humor och skojar med eleverna och visar dem kärlek – visar att du bryr dig om dem. Det innebär att när en elev gjort något dumt, när det som hänt är utrett, då ska det inträffade släppas och du ska i ord och handling visa att du tror på eleven och dennes möjligheter. En dumhet ska inte ligga eleven i fatet för all framtid. Det är då läraren har förtjänat sin respekt.

Elever pratar med varandra och de vet vilka lärare som är starka ledare, vilka som behandlar eleverna bra och som förtjänar respekt. När du nått dit, då går allt av sig självt. En lärare som förtjänat elevernas respekt behöver nästan aldrig höja sin röst.

Den här boken handlar till stor del om en metodik som jag har valt att kalla seminarieundervisning. Metodiken är framför allt utprövad på elever som har låga kunskaper med sig från årskurs 5 och som kommer från hem som saknar studietradition. Men metodiken kan användas i alla miljöer där elever behöver arbeta för att tillgodogöra sig kunskaper. Läraren bestämmer nivån på det som tas upp i undervisningen. Även om klassen ligger på en generell VG-nivå kan seminarieundervisning användas med gott resultat. Mycket av det jag beskriver kan uppfattas som rena självklarheter – vilket de också är. Men jag vet också, efter att genom åren ha samtalat med många lärare och lärarstudenter, att det finns ett behov av att arbeta med en metodik som fungerar.

Boken vänder sig till lärare som känner att de behöver metodiska tips, till nyexaminerade lärare och lärarstudenter. Men den vänder sig också till lärarutbildare, till skolledare och beslutsfattare – och till föräldrar som är intresserade av skolfrågor.

Jag vill att du som lärarstudent och nyexaminerad lärare ska hålla din dröm vid liv. Jag vill att du testar de drömmar du hade när du började lärarutbildningen, att du får möjlighet att orka se om den visionen håller. Att utgå från en teori, göra den till praktik i skolan, att testa teorin, utvärdera den, testa igen och igen och igen. Att formulera en egen idé om vad du vill åstadkomma som lärare. För att sedan bygga en struktur som håller när du ska ta fullt läraransvar.

När nya elever, nya rutiner, nya scheman och allt som du har lärt sig på lärarutbildningen ska prövas, det är då du ska ha argument och ork för att klara av jobbet – och inte bli nermald i den konservativa skolans kvarnar. Att kunna stå emot när äldre lärare säger: »Så har vi alltid gjort«, och våga tro på dig själv och dina drömmar om vad du vill med skolan och jobbet som lärare. Att efter ett år inte bli som de lärare som du själv hade när du gick i skolan – för att det är det enda som du orkar, för att överleva.

Jag vill med denna bok ge alla läsare energi. Det går faktiskt att lyckas med de allra flesta elever. Lärarjobbet är fantastiskt och eleverna är nästan alltid underbara att jobba med.

Älvsjö i november 2010

Johan Kant

Innehåll

Kapitel 1: Elevernas kunskapsnivå

Kapitel 2: Läsningens betydelse för kunskapsinhämtning

Kapitel 3: Vad blir mitt jobb som lärare när jag får eleverna?

Kapitel 4: Betygssystem och betygssättning

Kapitel 5: Olika sätt att tänka

Kapitel 6: Förberedelser inför ett arbetsområde

Kapitel 7: Seminarieundervisning

Kapitel 8: Lärarlegitimaiton

Kapitel 9: Hur går det för mina elever på gymnasiet?

Kapitel 10: Varför fungerar inte den svenska skolan?

Vill du köpa boken? Skicka ett mail till mig: johankant@hotmail.com

3 kommentarer

  1. […] på tavlan och så vidare. Detta fungerar utmärkt och jag kommer att ta upp det i min bok: Yrke lärare som kommer i […]


  2. Så bra skrivet Johan. Att visa och tydligt tala om vad som är ok och inte är viktigt. Men det viktigaste av allt kan man i bland glömma. Hur kan man göra och säga istället! Det är lätt att tala om vad som är fel i ett orimligt beteende och vad man inte anser är trevligt att höra. Att vägleda och ge eleverna andra alternativ är ytterst viktigt. Att vinna respekt och arbeta med tydliga ramar både mot elever och föräldrar .det ger glädje , ork och energi.


    • Håller med dig Camilla. Engagemang och tydlighet skapar respekt – läraren förtjänar det.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s