Omdömen från elever


Jag ställde två frågor till före detta elever via Facebook. Anledningen till detta var att slippa ifrån spekulationer huruvida jag hade givit snällebetyg, eller betyg på verklig kunskap och om kunskapen eleverna fått räckte till för att klara gymnasiekraven. Dessa två frågor ställde jag.

1. Tycker du att Johan gav ”snällebetyg”, det vill säga var det lätt att få bra betyg hos Johan, som inte krävde en plugginsats?

2. De kunskaper i SO som du fick med dig från Johans lektioner, räckte de för att du skulle klara av gymnasiet?

Alla före detta elever som har svarat seriöst har oredigerat fått komma till tals (vilket innebär att det ibland förekommer ”chatspråk”). Endast ett svar har jag inte tagit med på grund av att eleven använt fula ord.

  1. Snällbetyg var det inget snack om enligt mig. Jag fick kämpa ganska hårt för att uppnå bra resultat, och när jag kämpade på fel sätt beskrev Johan varför, och hur jag skulle rätta till felen. Jag tycker att Johan utvecklade vår klass inom SO ämnet på ett bra sätt.
  2. På gymnasiet var jag en av de som inte hade alla förkunskaper som krävs om det vi behandlade i samhällskunskap, religion och historia, men det var mycket på grund av att det inte var precis samma saker jag hade lärt mig i grundskolan. Hur som helst klarade jag av studierna i ämnena galant, särskilt när det gäller t.ex. politiken. Kort sagt räckte det som jag fick från Johans SO-lektioner gott och väl.

Johan Camling, gick ut Jordbromalmsskolan juni 2006

  1. Johan gav aldrig så kallade ”snällebetyg”. Johan var en mycket bra och rättvis lärare. Han ger alltid de betyget som man förtjänar. Han bedömer aldrig en persons betyg efter personligheten utan hur man presterar på lektion. Tummen upp för Johan!
  2. De gångerna vi har haft snabblektioner när det gäller So, så har läraren blivit mycket imponerad över min presstation.  Johan lärde ut på de bästa sättet, jag någonsin har blivit lärd på. Saknar hans lektioner.

Mohamed Boularbah, gick ut Jordbromalmsskolan juni 2009

  1. Johan gav verkligen inte ”snällebetyg”. Jag ska vara ärlig och säga att jag var en väldigt lat person när jag gick på Jordbromalm. Det var min ”sega period”, men på Johans lektioner var det väldigt seriöst och ansträngande. Samtidigt som det inte vart så stelt. Man fick en BRA elev till lärare relation med dig. Men som sagt, man var tvungen att kämpa rätt hårt ifall man skulle få bra betyg.
  2. Jag måste faktiskt säga att om jag inte hade haft Johan som lärare innan så hade jag inte haft lika enkelt att få dem betygen jag fick på gymnasiet i samhällskunskap. Det Johan gjorde i Jordbromalm hjälpte verkligen. Tänk nu också ifall jag hade varit ännu mer motiverad på ALLA Johans lektioner, då kan jag nästan försäkra att jag inte skulle ha haft några problem med att få full pott på samhällsvetenskapen på gymnasiet. Så för att slutligen ge Johan ett rakt svar på frågan så hjälpte han verkligen mycket.

Panagiotis Pagoulatos, gick ut Jordbromalmsskolan juni 2006

  1. ”Snällebetyg” var absolut inget man fick av Johan. Kan jag garantera. Det gällde att visa allt man kunde med uppsatser, provtillfällen som man fick. Men undervisningen var så pass bra att man verkligen inte behövde ”snällebetyg”. Visst fick man kämpa men det roliga var att man ville plugga när det gällde SO:n. Just för att det verkligen var någon som ville lyssna på våra diskussioner under lektionen som även gav feedback då man kunde förbättra och utvecklas ännu mer. Det var 100% fokus när vi hade Johan och då menar jag inte 2-3 elever som det oftast brukar vara utan hela klassen var delaktig. Man fick lära sig en hel del, jag personligen kände att jag lärde mig väldigt mycket under Johans lektioner och utvecklades vilket även resulterade med bra betyg, inget snällebetyg utan verkligen betyg på kunskap och utveckling från början till slut och hur man utvecklats. Det gällde bara och visa fram det, och Johan var bra på att motivera oss och trodde på oss alla. Under Johans lektioner var det värt att visa vad man kunde. För vissa lärare bryr sig oftast inte då dem redan har ett betyg i huvet som man redan har fått då man började med deras lektioner. Allt vi gjorde med Johan krävde arbete, men det blev roligare och plugga när man kände att någon trodde på en.
  2. Johans lektioner har hjälpt mig mycket under gymnasiet, och gjort att jag klarat av en hel del. Under gymnasiet så är det viktigt vad man har i bagaget sen tidigare, eftersom att allt bygger på de kunskaper för att du ska kunna klara av samhällskunskap, och andra ämnen som man har. Men Johans lektioner har hjälpt mycket, det har jag att tacka för. Johan var den bästa läraren jag har haft och jag tror att många tycker som jag. Du är guld värd Johan.

Selma Kücükgöl, gick ut Jordbromalmsskolan juni 2006

  1. HAHA, ”snällbetyg” tror jag inte att jag fick, utan tvärtom. Jag tycker att det var ganska svårt att få bra betyg utav Johan. Jag fick kämpa mig från IG till VG och MVG, tycker fortfarande att jag förtjänade ett MVG i religion, bara så du vet. Jag tycker att Johan var grym. Johan var anledningen till att jag valde samhälle. Jag tycker att Johan är en av dom bästa om inte den bästa lärare som jag har haft. Johan e en sån person som man kan lyssna på flera timmar utan att bli uttråkad. Asså jag tror att det var för att Johan gjorde det mer personligt än att bara lära sig saker, han brydde dig. Johan hjälpte, + hans lektioner var mer än bara ett sätt att få kunskaper om olika ämne man fick också olika typer av kunskaper om livet. Johan la det där lilla extra, la sin personlighet i det. Helt enkelt Johan gjorde det personligt, fick oss att bry oss mera och en massa annat. Även Johans dåliga skämt hjälpte.
  2. Jag önskar att alla mina lärare vore som Johan, men ingen av dom e det. Mina kunskaper var mer än nog, min vilja var dock inte, ingen bryr sig om Johan för att pusha och hjälpa att göra bättre. Jag tycker att jag var välförberedd och det var tack vare dig

Eric Maia, gick ut Jordbromalmsskolan juni 2008

1. Nej, om man inte deltar på lektionerna och/eller pluggar så fick man betyg därefter. Men ofta så hade vi bra genomgångar på lektionerna och diskuterade alla frågor kring ämnet så man inte satt som ett frågetecken när man själv skulle plugga.

2. Ja, hade bra användning för det jag lärde mig av Johan, just eftersom vi gick igenom det så grundligt så va det lätt att komma ihåg.

Hanna Elving, gick ut Jordbromalmsskolan juni 2006

  1. Nej, verkligen inte! Man behövde verkligen plugga för att få till det betyg man verkligen ville nå. Johan nämnde ofta på lektionerna att om man vill uppnå något måste man också kämpa för det!
  2. Självklart! Jag valde sam-ekonomi och det funkade perfekt. Det var lite som en repetition för mig, eftersom du lärde ut så bra.

Despina Abatsidou, gick ut Jordbromalmsskolan juni 2007

  1. Jag tycker inte att Johan gav snällbetyg. Han klargjorde exakt vad han ville att man skulle kunna för de olika betygen och stod fast vid det han hade sagt. Tycker inte det var oklart vad som behövdes för ett visst betyg. Man kände ofta på sig vad man skulle få för betyg om man tänkte efter vad man svarat på frågorna samt vad som va korrekt och vad han krävde. Även om vi ibland fick veta frågorna i förväg var man tvungen att plugga ganska mycket för att få de bästa betygen. Johan ville ofta (vilket enl mig är bra) att man skulle utveckla hur man tänkte samt motivera det man tyckte. För att kunna göra det krävdes att man hade bra koll på det ämne provet handlade om.
  2. De kunskaper jag lärde mig inom SO i grundskolan hade jag mycket hjälp av i gymnasiet (samt även på högskolan). Johans sätt att lära ut gjorde att jag fick djupare kunskaper i SO eftersom man alltid var tvungen att kunna motivera/fördjupa sig i det man skrev om. Hade lärt mig många detaljer som mina klasskamrater i gymnasiet ej lärt sig då det haft rena faktafrågor på sina prov. Att inte ha rena faktafrågor (i stil med; när föddes Jesus?) har verkligen fördjupat min kunskap i SO. Att ha lärt sig att gå djupar in i frågor och att kunna motivera/fördjupa sig i svaren har även hjälpt mig mycket på högskolan då det är ett krav att kunna argumentera för det du säger samt kunna utveckla hur man tänkt. Johan gav även inte upp på de elever som kände att de inte förstod. Johan förklarade för dom vad det var han väntade dig av dom samt förklarade det dom inte förstod i litteraturen. Att ha en lärare som alltid var motiverad att lära eleverna är riktigt bra. Det lyfter ens självkänsla mycket när en lärare säger att man kan även om man inte tror det själv samt att läraren tar sig tid att förklara. Johan var även duktig på att ge feedback varför man fick det betyg man fick. Vad det varman hade missat eller hade behövt utveckla för ett högre betyg. Hade man fått något man skulle komplettera visste man vad det var som saknades. Kort sagt tycker jag att Johan var en bra lärare som hjälpt mig mycket. Både med den kunskapen han givit samt med de verktyg som jag utvecklat angående hur jag ska lära mig något/klargöra min synpunkt.

Linnea Thelander, gick ut Jordbromalmsskolan juni 2002

  1. Johan gav aldrig snällebetyg, han ville att man skulle visa vad man kunde och göra sina läxor för att få bra betyg.
  2. Känns som man ligger före i So:n nu när gymnasiet är igång.

Patrik Gahne, gick ut Jordbromalmsskolan juni 2008

  1. Man var alltid tvungen att visa vad man kunde och vad man lärt sig för att få betyg hos Johan, inga snällbetyg delades ut bara för att han gillade eleverna. Ju mer du skrev, ju mer ville han att du skulle skriva.
  2. Känns bra i SO på gymnasiet

Baris Ercan, gick ut Jordbromalmsskolan juni 2008

  1. Nee jag tycker inte det! Genom att jag själv har verkligen kämpat för att uppnå VG, vilket inte var lätt kan jag säga direkt. Jag kämpade stenhårt för att uppnå betyget vilket jag inte uppnådde i början. Jag gav aldrig upp, tog reda på vad som krävdes osv. Efter ett tag började jag uppnå VG-målen.  Alltså det är inte lätt att få betyg hos Johan dvs. han gav aldrig betyg om någon skulle tro det.
  2. Jag har ännu inte börjat läsa SO-ämnen i gymnasiet, gör det i 3, så det blir då lite svårt o svara på denna fråga!

Daniel Ciric, gick ut Jordbromalmsskolan juni 2008

  1. Nej, tycker inte att Johan gav oss några ”snällebetyg” som inte krävde någon plugginsats. Varje lärare har sitt sätt lära ut på och ditt ”låta eleverna skriva av anteckningar som skrivs upp på tavlan” sätt + att du gav oss ordentliga provfrågor långt innan provet gjorde att vi lärde oss det mesta. Det är 20 gånger bättre att göra så än att låta oss sitta där och läsa 20 sidor i läroboken som galningar inför ett prov för att 3 veckor efter provet bara komma ihåg hälften av det vi läste. I slut ändan är det ju måttet kunskap som hjälper en på gymnasiet och inte att man tokläste för att kunna svara på alla frågor utan att i gymnasiet komma ihåg någonting. Johan var även tydlig om vad som gällde för VG och MVG betygen.
  2. Än så länge fungerar det mycket bra i ämnena Historia, Samhälle och Företagsekonomi med de kunskaperna jag tog med mig upp från grundskolan. Man känner igen sig i det vi läser här på gymnasiet och när läraren ställer frågor så kan man nästan svara på allt.

Jesper Söderlund, gick ut Jordbromalmsskolan juni 2009

  1. Nej absolut inga snällhetsbetyg men rättvisebetyg gav Johan! Johan gav det betyget som man förtjänade och han såg till att man hade en chans att kunna få ett bra betyg genom att ge bra feedback.
  2. Ja! Att förstå och tycka lektioner är roliga är a och o för att man ska lära sig och Johan gjorde så att man förstod och tyckte det var roligt/ intressant och på så sätt lärde jag mig mycket och det hjälpte mig på gymnasiet.

Sofia Gfrörer, gick ut Jordbromalmsskolan juni 2004

  1. Jag tycker inte att Johan gav nåt snällbetyg alls. Han var snarare hård med betygen, vilket jag är riktigt glad över idag! När det gäller Johan så fick man kämpa för att uppnå de betygen som man strävade efter. Vg frågorna var inte lätta att svara på, och det fick en att verkligen använda hjärnan och att få tänka efter.
  2. Började redan att läsa SO i 1 och håller på med det fortfarande. Jag tycker att kunskaperna jag fick med mig från grundskolan har underlättat mitt studerande i samhällskunskapen i gymnasiet. Man kan lära sig allt, bara man har rätt lärare som lär ut.

Ida Engstrand, gick ut Jordbromalmsskolan juni 2008

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s