Avstämning efter en vecka

Nu har jag jobbat första veckan som biträdande rektor på Vikingaskolan. Ska inte tjata om att jag saknar mina gamla elever, hoppar över det. Mycket intressant att börja på en ny arbetsplats. Lära sig andra rutiner, höra ett annat snack och en få andra arbetsuppgifter. Det är klart att det är annorlunda, bara det att man är van att arbeta med tonåringar och nu är en del elever riktigt små.

Veckan har bjudit på en hel del intressanta saker. Eftersom jag har en position som biträdande rektor kan jag inte gå in på några konkreta saker. Kan konstatera att eleverna är härliga och roliga, fulla av liv. Här finns det inga trötta tonåringar, utan snarare en hel bunt superpigga elever. Igår, torsdag, frågade vår intendent på skolan, om jag kunde rycka in och ta ”killsnack” i årskurs 5. Inga problem för mig. Jag gick dit och berättade vem jag var. Inga problem för dem.

Det blev riktigt lyckat. Det visade sig bara vara 5 killar och snacket utgick ifrån deras frågor. Det blev hur kul som helst. Det första de fråga var vad sperm var för något. Sen fortsatte frågorna, typ vad händer när man får stånd. Efter cirka en halvtimme skulle de ha rast. Jag sa till dem att de kunde söka upp mig om det var flera frågor de hade. Ungefär en timme senare kom tre av dem till mig och hade en fråga till, ”hur fungerar en tampong”. Härliga, nyfikna killar, som uppenbarligen hade en hel del tankar. Resten av dagen var jag riktigt glad, för att den glädje och nyfikenhet de visade var suverän.

Kan bara konstatera att det jag skrev i förra bloggen, angående sex- och samlevnadsundervisning, verkligen stämmer. Eleverna behöver detta ämne, inte minst killarna. Vårt samhälle går så snabbt och dagens ungdom utsätt för ett väldigt stort informationsflöde. Skolan behöver helt enkelt utbilda eleverna när det gäller detta område. Nyansera informationsflödet.

En annan positiv sak med första veckan på Vikingaskolan är min chef Anna och min kollega, intendenten Mikael. De har varit så superbra att ha och göra med. Kunde inte kommit in bättre och jag har verkligen känt mig välkommen och önskad. Stående ovationer till dem!

För övrigt finns det en hel del att skriva om, t.ex. att näringslivet tycker skolan inte håller måttet (DN söndagen 31/5) eller att Haninge kommun idag fick kritik av skolinspektionen (Radio Stockholm, fredagen 5/6) för att man har satt upp ett läsmål i förskolan. Jag orkar inte just nu skriva om detta, kanske kommer jag återkomma. Klart är i alla fall att jag kommer återkomma när det gäller att diskutera huruvida man ska sätta upp kunskapsmål, som man ska utvärdera mot.

SImma lugnt!

Lämna en kommentar