Bra mattesatsning – men…..

Idag offentliggjordes en jättesatsning för att höja kompetensen hos Sveriges matematiklärare. Det är jättebra. 

Vad jag förstår är bakgrunden den att alldeles för många elever i svensk skola lämnas själva med att sitta och räkna matematik, något som har sagts kan vara direkt skadligt. Det innebär att mattesatsningen ska lära svenska matematiklärare metodik som går ifrån att eleverna bara får räkna. Utan att ha satt mig in i frågan antar jag att det innebär att fortbildningen fokuserar på att prata matematik med eleverna. Det är kanon.

Men! I denna jättesatsning behöver det ingå ett stort moment på uppföljning av lärarnas arbete. Hur det går för eleverna – lär de sig det de ska kunna? Hur mycket har de lärt sig och vad har missats? Utvärdera lärarens jobb i förhållande till elevernas resultat. Görs inte detta riskerar hela supersatsningen att gå åt skogen. Fokus kommer då att ligga på utlärt och huruvida eleverna har lärt sig eller inte kommer inte i fokus. Och faktiskt, visst är det ändå lärarens uppdrag att ta reda på att alla elever har lärt sig det de har rätt att lära sig, men om inte denna resultatuppföljning görs – vad händer?

Nu kanske du som läser detta anser att det som jag skriver är självklarheter. Men – det är det inte!!! För resultatuppföljningen fungerar generellt inte i svensk skola, så varför skulle det fungera i detta projekt? Ordet är alltså: RESULTATUPPFÖLJNING! Och det går att skriva in som ett obligatoriskt moment i utbildningen.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

7 reaktioner till “Bra mattesatsning – men…..

  1. Kan en stor satsning på lärarna öka elevernas möjligheter att bli bättre i matematik? Ja, om det är lärarna blivit sämre på att undervisa. Nej, inte om elevernas ägnar sig åt annat ärn att räkna.
    Innan man skickar iväg 1,5 – 2 miljarder borde skälen till den sjunkande måluppfyllelsen studerats och redovisats.
    Svaret på varför eleverna resultat, främst pojkarnas blir sämre, kanske inte kan ges i några enkla meningar, men några förklaringar finns säkert. Ett skäl kan vara att lärarna i matematik blivit allt sämre. Ett annat att eleverna inte lär sig de fyra räknesätten. Ett tredje att det inte är så noga vem som undervisar. Ett fjärde att många ”rektorer” är skolledare utan att ha utbildning. Ett femte att allt mer tid läggs ner på att friskriva sig från elevernas skolproblem i åtgärdsprogram. Ett sjätte …..osv. Kan man gissa sig till att Skolverket och politikerna tycker att elevernas matematikproblem beror på lärarna?

    Flera av de satsningar som dragits igång har blivit dyra och misslyckade. Många ombyggnationer av skolor till åldersblandad undervisning har kostat skattemiljarder och gett sämre skolresultat. En satsning på att sätta lärare på skolbänken, och outbildade vikarier i skolan är ingen bra satsning. Det finns många frågor som borde tas upp innan pengarna rullar.

    1. Håller med!
      Men man kan fråga sig om det är främst inom matematikämnet, teknik man skall lägga pengarna. Det är väl områden som av tradition det satsats mest på till förfång för andra ämnen.

      1. Monika,
        Det handlar väl om att svenska skolelever har halkat efter i dessa ämnen enligt PISA.

    2. Roy,
      Jag förstår dina farhågor. Jag är inte insatt i denna satsning, kände att jag ville kommentera den eftersom det handlar om så otroligt mycket pengar. Jag förutsätter att man gjort en granskning av orsakerna, det låter helt orimligt att satsa 2 miljarder om man inte gjort det. Men som jag ser det är följa upp resultat det viktigaste i detta. Då får man se om eleverna kan det de ska, om läraren gör ett bra lärarjobb – det vill säga lära så eleverna får kunskaper inlärt, om det är elever som hamnar på efterkälken. Jag vet faktiskt inte vad man skulle göra annars för att öka mattekunskaperna hos svenska elever.

  2. Jag är rädd att mattesatsningen kan gå fel av ett annat skäl. Då grundorsaken till försämrade elevresultat i matematik är att ämneskompetensen i matematik urholkats så kraftigt är jag rädd att man ger sig på symptomen. De flesta riktiga ma-lärare är mycket väl medvetna om att undervisningen är mycket mer än att räkna tal och detta sätt att arbeta har uppkommit bland de som kan för lite matematik för att undervisa på andra sätt. Vi behöver en satsning på ämnesdjup, inte bara lite på ytan kring ma-didaktik.

Lämna en kommentar