h1

Stefan Löfvéns jultal

20 december 2013

När Stefan Löfvén pratar han om skolan så kommer han nära mig. Han kommer nära de ideal jag har och anledningen till varför jag valde läraryrket i första läget. Lyssna på Löfvéns jultal.

Stefan Löfvén talar om minskade klasstorlekar som faktiskt betyder något på lågstadiet där eleverna ska lära sig läsa. Där mycket tid för de elever som behöver extrahjälp ökar om läraren har färre att hjälpa. Men han tar också upp att det är dags att skrota vänta-och-se-mentalitet, för alla elever ska kunna läsa och förstå enklare texter när de lämnar årskurs 1. Precis så! Men då behövs det resultatuppföljning för att först identifiera vilka barn det handlar om och sedan omfördela resurser.

Stefan Löfvén menar att han vill öka jämlikheten i svensk skola så att de som behöver mer får mer. Han vill satsa på lärarna, vilket är helt rätt. Lärarna är nyckeln till en framgångsrik skola. Jag vurmar för en skola där elevernas kunskapsrätt tillhandahålls och alla elever, oavsett bakgrund, kan läsa flytande, behärska de fyra räknesätten och skriva en text så att den är begriplig.

Jag känner mig upprymd av Stefan Löfvéns tal – det är en sådan skola jag vill ha!

Annonser

8 kommentarer

  1. För några år sedan, då mina barn var små, gick de en lång tid i halvklass. En del av tiden var halva gruppen på fritis, och den andra i skolan, och så växlade man. Det anses inom läs- och skrivforskningen ha bidragit till bättre läsinlärning. Du talar nästan varje gång om resultatuppföljning. Jag som också är lärare, vet att man som lärare har ganska god koll på vad eleverna kan. Att åtgärda saken, ja då krävs det resurser som till exempel mindre klasser, att lärare på fler stadier är kunniga i läs- och skrivinlärning, alternativ att de elever som kräver väldigt mycket mer får hjälp av speciallärare osv. Man vet, enligt forskningen (läs till exempel Martin Ingvar) att alla åtgärder som sätts in senare än årskurs 1, har allt sämre chans att ge eleven förbättrade resultat. Mats Myrberg talar också om vänta-och-se respektive det-är-en-utvecklingsfråga, och att det till slut leder till att eleven kommer till nian/gymnasiet utan tillräckliga kunskaper. // Stella, svensklärare på gymnasiet


    • Stella,
      Jag vill ju inte tala om Vikingaskolan eller Haninge, men vi har i alla fall ett sådant system med halvklasser. Jag tror inte att man kan vänta och se, även om det är sant att många är biologiskt olika utvecklade, men även sociokulturellt skiljer det sig ganska mycket. Mats Myrberg har varit en av de negativa krafterna när det gäller läsningen. Hans konsensusutredning slutade i att man lade ner läskriget till ljudningstraditionens fördel. Katastrof.


      • Det är ju möjligt att det är så med Mats Myrberg. Det innebär inte att allt han säger och skriver är fel. Konsensusrapporten innehåller just detta: vänta inte och se, utan ta tag i läs- och skrivsvårigheter tidigt. Att du har tagit ställning för den ena sidan i det så kallade läskriget innebär inte per automatik att du har rätt. Du kanske har läst mycket forskning på området? Är du moståndare till strukturerad läsinlärning? På vilket sätt menar du att läskriget är nerlagt? Undervisar alla lärare på samma sätt nu? Och är forskningen enig om att morfem-fonem är den enda rätta? Kan du förklara hur du menar att ljudningsmetoden är menlig för läsandet? Och vilka belägg du har för det. //Stella


      • Jo det innebär att jag har rätt Stella!
        Jag ska nog skriva en bloggserie om detta i vår med hänvisning till forskning och orimlighet och felantaganden. Orkar inte det just nu en fredagskväll strax före midnatt.


    • Fortfarande är jag inte säker på att Stefan Löfven kommer att våga stå upp emot ”Experterna” på skolverket och deras besserwisserattityd. Han kunde inte avhålla sig från att referera till forskningen vilket, paradoxalt nog är oroande, men hans inställning till skolfrågorna verkar mycket lovande.
      Det vore välgörande om någon ville röja upp i informations- och diversifieringsträsket och bädda för ett solitt kunskapsbyggande, som just börjar i att tidigt lära sig att förstå en text och att i de första skolåren få lära sig att ”räkna”(kan tänka mig att ordet tillhör den förbjudna vokabulären hos PIE).
      Han nämner inte detta med att ”räkna” direkt, men jag tolkar hans kritik mot ”vänta och se” som en positiv signal i det avseendet.
      Information utan kunskap är som ett bibliotek utan bokhyllor.
      Jag, som har mina politiska sympatier hos regeringen måste nu erkänna att jag ser fram emot ett regeringsskifte med tillförsikt.


      • Ja, det lät bra det där!
        Jag ställer helt upp på att skolan är nyckeln i samhället.
        Jag tycker vidare att skolan måste fokusera mycket mer på att ”du kan bli något” och mindre på ”du kan vara någon”. Dvs oavsett bakgrund kan du nå din potential. När du går igenom skolans port har du kommit till en trygg fristad där du i lugn och ro kan lära dig.

        Löfven tar upp sin egen högstadietid som måste ha varit senare 60-tal. Frågan är hur lång tid det kommer att ta, att få fram de skickliga lärare han talar om? 5år 10år ?
        I vilken del av bellkurvan befann sig Löfvens egen lärare i skicklighet jämfört med nu? Vilket värde på en skala befann sig Löfven i ”upprorisk ibland”?
        Jag har skrivit det förut men gör det än gång till. -Jag har aldrig stött på en oskicklig behörig lärare på 28 år.
        Däremot har jag ibland mött trötta lärare som tappat lite självförtroende eftersom de är nednötta av att det alltid är deras fel om de misslyckas!

        Om nu skolan är en nationell angelägenhet, vilket jag tycker, men inte behandlas därefter, så måste alla krafter sättas in på flera fronter. Det jag saknar är en politiskt styrt måldokument för föräldrar kopplat till skolan.

        För övrigt tycker jag att alla leg.lärare ska tillhöra LR


  2. Johan Kant! Vad det värmer mig att läsa detta inlägg! Inte för att jag är jättesåld på Stefan Löfvén, för det är jag inte, men jag börjar mer och mer respektera din förmåga att se för och nackdelar hos respektive parti och inte skaffa några idoler bland politikerna. Det är sådana personer som politikerna behöver komma i kontakt med så mycket det bara går!!


  3. Vad är en lärare ? Jo, en föregångsman. Någon som har kunskaper som skall föras vidare till nästa generation.

    Då undrar jag så här, hur skall vi få alla kompetenta kvinnor och män att komma till skolan och lära ut till nästa generation? Inte i morgon – NU!

    Läkare, svetsare, ingenjörer eller språkvetare – var är ni?

    Skolan kan inte vara en liten ankdamm med egen agenda, där PIE debatterar pedagogik inom skrået och inte ägnar en tanke åt vad som är syftet med verksamheten.

    Det är skam och skandal att man idag kommer in på Lärarhögskolan med 0.1 på högskoleprovet samtidigt som det är stört omöjligt för en kompetent yrkesperson att få undervisa i skolan.

    Det kallas mänsklig dumhet – inget annat.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s